Annons:
Etikettfärger
Läst 1671 ggr
passis
2014-03-22 10:36

Extrapoäng för färg?

Hur vet man att extrapoäng för färg kan delas ut vid avelsvärderingen? Är det olika för olika år och när tas i så fall de besluten?

Kan vara bra att veta i förhand så man kan vara taktisk och bara visa tex tigrerad de år då poäng delas ut för att höja chansen att få godkänt. Den jag gärna hade sett som avelshingst var finfina Linné som för några år sedan fick 39 poäng men inte fick extra för sin tigrering.

Annons:
VeronicaP
2014-03-22 13:31
#1

Du kan alltid få extra poäng

silarp
2014-03-22 13:39
#2

intressant fråga…. NOLL insatt, men jag trodde det var typ någon "stadga" eller något som var satt inom rasen….
Eller kanske är det ett nytt påfund så det inte fanns tidigare?
man kan väll få extra poäng även för ovanlig stam och prestationer också tror jag…? Men vem avgör isåfall vilken hingst som har ovanlig stam och vilken som INTE har det…?
osv…!
Bara kul att veta!

VeronicaP
2014-03-22 14:48
#3

Det gör ju avelsnämden när de har sitt möte . De här med extra poäng har funnits länge

passis
2014-03-22 18:42
#4

Så extrapoäng bestäms från gång till gång av avelsnämnden? Ett år kan en hingst få extrapoäng och året efter en likvärdig som inte får? Har jag förstått det rätt?

Och är det då bara medlemmarna i nämnden som vet vad som gäller eller är det offentligt?

VeronicaP
2014-03-22 20:24
#5

Det är ju mycket som spelar in att de får extra poängen, de kan ju vara färgen + att stammen är speciell tex. Om du undrar och är ärligt intresserad så kontakta de ansvariga. De är väldigt kunnig nämnd och de vet vad de håller på med, kan sina stamma mm.

Reko
2014-03-24 11:29
#6

#4 Det har väl med tillgången att göra om de får extrapoäng eller inte. I fjol hade vi bara två tigrerade hingstar i den svenska aveln, Norrvedas Guld och Orusst. Den sistnämnde börjar bli till åren så det behövs kanske ett tillskott. Förhoppningsvis är nu Linus tillbaka i avel så vi har tre olika hingstar att välja på i år, om man vill använda en tigrerad. Bland skäckarna är vi ganska väl försedda med flera stycken så där tror jag ingen skulle få ett extra poäng för färgens skull. Dessutom finns det flera anlagsbärare så det är väl försörjt.

Annons:
Tinula
2014-03-24 12:53
#7

Om det inte uppkommer något problem vid DNA:typningen eller vad det nu är som kollas har vi förhoppningsvis snart 4 tigrerade, Trusst Me som godkändes på Grevgården var väl bruntigrerad?

passis
2014-03-24 13:00
#8

Vi har även Så Tuff i svensk avel även om han står uppstallad i Danmark, och tyvärr är Orusst inte längre fertil, så det blir fyra stycken om allt går vägen med Linus och Trusst Me.

janehellen80
2014-03-24 15:31
#9

#7 han var bruntigrerad ja

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Upp till toppen
Annons: