Annons:
Etikettur-spår
Läst 1769 ggr
__Prenses
3/18/14, 12:19 PM

Våga satsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer här ett litet tankeinlägg.

Jag skulle gärna vilja delta i en massa roligt tillsammans med min ponny på min lokala förening, men känner att många gånger är det ju lite "förbjudet" att rida ponny när du är vuxen. Då ska du ha en stor hög häst, och det finns inget mellanting helt enkelt.
Jag fyller 24 år iår, och har aldrig ägt en stor häst och helst av allt vill jag inte göra det heller. Stora hästar skrämmer mig då jag har dålig erfarenhet av dem.

Jag är ju själv 162 lång och har ett stort russ på 129cm. Jag trivs bra tillsammans med henne och hon trivs med mig. Vi tränar sommartid en gång i veckan för tränare och det har funkat bra. Jag lär mig massor av henne, gör jag fel då säger hon till och får mig alltid många tankeställare om det inte går så bra och hon protesterar mot något.

Jag skulle gärna vilja delta i ett dressyrprogram någon gång, en träning, eller varför inte en bomklass/kryssklass ?
Jag skulle vilja prova akademisk ridning med henne, eller varför inte western, trail in hand ? Hon är känslig för kroppsspråk och tror dessa grenar skulle passa henne bra.

Jag gillar verkligen min förening, men på ett annat sätt så känner jag mig väldigt annorlunda jämfört med dem andra.
Dessutom finns det inga andra russ i min förening som har en vuxen ägare, de enstaka som finns är barns ponnyer. De kan räknas på en hand.

Annons:
__Prenses
3/18/14, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag och min ponny.

Tusen
3/18/14, 1:26 PM
silarp
3/18/14, 2:28 PM
#3

Kul att se! Känner samma som du! Men jag är ÄN äldre!

Tusen
3/18/14, 2:34 PM
#4

Om ni är sugna på att träffa andra som rider (och tävlar) sina russ är ni välkomna till Sundbyholm/Eskilstuna i augusti. Då har vi Allroundchampionat där vi inte har några åldersgränser.

StuteriSolo
3/18/14, 4:15 PM
#5

Vi tävlar våra russ i western, där finns inga åldersgränser eller kategorigränser

janehellen80
3/18/14, 4:50 PM
#6

jag är dock äldre än dig och jag rider mina russ.. har även ridit för tränare och nu ska jag iväg på bruksridnings information :) var glad du kan njuta av dina russ.. många skulle gärna vilja tror jag men är alldeles för stora :) Ni är jättefina ihop !! Var stolt och gör det du vill med ditt russ :) Ut å visa upp er och var stolt du kan rida russ :) Vem vet det kanske visar sig fler som gör fast ingen säger något :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
Plupp73
3/18/14, 6:42 PM
#7

Jag är 40 år, 160 cm, väger strax under 50 kg och älskar mitt lilla russto Pollandra över nästan allt (barnen är ju också trevliga förstås…😉). Hon har varit hos oss sedan hon var 2 år, jag har ridit in henne själv i sommar och börjat rida för tränare så smått nu när hon är 5 år. Ljuvlig ponny, och jag har inga planer på att byta ut henne för att komma upp i höjd alls. Det känns inte konstigt, och ser inte konstigt ut…. Det hade varit roligt med lite fler aktiviteter för vuxna+ponny. 

Här startas nu i området en brukskurs (som nämndes i ett inlägg ovanför) som vi hade tänkt vara med på - men jag har tenta inför läkarleg och hinner inte tyvärr…. Annars hade det passat oss.

__Prenses
3/18/14, 7:40 PM
#8

Jag bor i Finland, och känner egentligen inget annat russ folk än ni där på andra sidan "påtten". Vilket är trist, roligare skulle det ju vara att få hänga med er svenskar, här är man ju liite "hurri" som vi finlandssvenskar kallas när man kommer till finska trakter och pratar svenska. ;)

Jag är verkligt stolt över min ponny för jag tycker hon är jättefin, och jag vet jag kommer att använda henne i avel i framtiden också.. men innan dess skulle jag ju som sagt vilja ut lite. Men mitt bristande självförtroende spricker lite, jag vet inte varför.. kanske var det för den ena incidenten då en då ganska viktig person verkligen inte brydde sig att jag skaffat häst för fem år sen tillbaka, och att jag då hade valt ett russ som var 16 år (hon lever inte mera idag) så var för personen helt "dumt". Jag borde ha skaffat mig en D-ponny sa hon rakt ut.

Jag rider allra allra helst min egna ponny, jag har ridit henne 3½ år nu, mest hobbyridit så vi kan ju kanske inte så mycket. Men jag känner henne iallafall. Jag satte mig upp på en annan häst i höstas och det var något av det underligaste jag varit med om måste jag rakt ut säga. Hästen stopplade och man kunde inte svänga henne från flocken för då kunde hon "flippa" ur. Underbart att rida eller hur ?

Jag skulle gärna delta i mera träningar och så… men känns som att jag blir på något sätt utpekad.. det är så svårt att förklara. Jag får en olustig känsla av tanken av att träna tillsammans med nedlåtande männsikor. Jag tycker viktigaste för mig när jag har ridit i grupp är att uppmuntra varandra och sporra istället för att tissla och tassla. Men alla är vi ju olika helt enkelt…

Stallmima
3/18/14, 8:20 PM
#9

#1 Ååååå vad fiiin bild  😃  Är riktigt avis på dig som kan rida russin, är själv ca 177 lång så det går inte. Rid ditt fina russ så länge du kan och var stolt för det är finaste rasen   👍

__Prenses
3/19/14, 2:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Tack! Jag har en riktigt bra väninna som är urbra att fotografera hästar och tar gärna såna bilder som förmedlar en känsla. Hon har fotat ponnyerna x antal gånger och bilderna är jag alltid lika nöjd över. :)

Denna har varit storfavorit på FB hos mina vänner.

Tusen
3/19/14, 7:35 AM
#11

Tänk att folk alltid ska stirra sig blind på¨ryttarens ålder! 😡

Rid du din ponny. Ni gillar ju varandra. 😍

Linnea
3/19/14, 10:14 AM
#12

Jag är lite äldre än dig och har också ett russ. Har honom uppstallad på ryttarföreningen och jag har ett av totalt två russ i föreningen som tränas aktivt (vad jag vet). Känner mig lite udda som ensam vuxen på ponny men det är ingen som har sagt nåt om det, folk tycker bara att han är lagom stor till mig som är så liten. Hänger på alla aktiviteter jag kan som träningstävlingar, tömkörningskurser osv. Ett av mina mål är att rida mitt russ bättre än "dressyrtanterna" rider sina hästar..hade varit kul att se helt enkelt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

__Prenses
3/19/14, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det är inte heller bara åldern utan min längd som stör mycket folk. Många har den inställningen att jag är alldeles för lång för henne, men till lika så känns det inte så. När någon frågar om jag verkligen kan rida henne så brukar jag säga att fråga vilken uppfödare som helst om man kan rida russ som är nästan 130cm och man själv är 160cm, tror de flesta svarar ja på den frågan faktiskt. To.m min sambo rider/åker på ponnyn, och han är ju helt klart alldeles för lång.

Bjuder en bild på min sambo tillsammans med min ponny på tävlingsplats 600km hemifrån. Kan också tillägga att min sambo INTE kan rida, eller kan och kan. Han har ridit Alma två tre gånger och då endast i skritt. Men han är riktigt duktig och lättlärd. Brukar säga att min sambo kan allt. ;)

Annons:
silarp
3/20/14, 7:21 AM
#14

..ja rider också mina russ… tycker kanske man bör tänka mer på vikten än på längden kanske, men det SER ju lite dumt ut kanske om man är FÖR lång… jag är nästan 170, men väger inte jättemycket (53-54 kg) och rider nu IN den som är 3 i år lite försiktigt.. Känns inte alls som att jag är varken lång el tung för henne, hon är mycket balanserad o stabil.(ca 128) Rider dock bara ngra hundra meter i lugn takt ännu…
Hoppas jag ska kunna rida lite mer när hon blir äldre!

Tusen
3/20/14, 8:03 AM
#15

#14 Varför så bråttom med inridningen? 3 år är väldigt ungt för ett russ att bli inriden.

silarp
3/20/14, 8:40 AM
#16

#15, bråttom o bråttom vet jag inte…
sitter o skrittar ett varv runt gården, gör likadant med vagnen, samma runda.  Hon är inte inkörd ännu, annars hade jag kanske struntat helt i ridningen ett år till som jag gjort med dom andra, men eftersom hon inte tyckt om vagnen, och gillat bära dottern mer, så kände jag att det kanske kunde börjas med detat istället.

Gnistra
3/20/14, 12:45 PM
#17

Hej jag har en kontakt i Finland som håller på med Gotlandsruss, Annika Rantou. Hon har ett russ sto Viola. ANNIKA är något yngre men otrolig med sitt sto bl a frihetsdressyr och div annat. Hon har en hel del filmer på Youtube bla. Om du önskar kontakt med henne så kanske jag kan hjälpa. Lycka till!

__Prenses
3/20/14, 2:23 PM
#18

Ja det skulle vara riktigt roligt att få kontakt med någon härifrån. Är hon svensk eller ? Tror jag hittade hennes blogg, http://violamylittlepony.blogspot.fi/

sandra75
3/20/14, 2:51 PM
#19

Jag förstår dig helt, jag är oxå så sugen på att starta någon liten dressyr clear round med mitt söta lilla russ (jag 160cm, ca 52kg, russet är tyvärr av den mindre sorten ca 124cm och smäckrare nu när hon blivit av med en hel del kilon)

Men det tar lite emot både för att jag anar att folk kommer titta och för att jag ibland kan känna mig lite stor på henne - fast jag vet att hon inte alls har några problem med mig på ryggen… Men några måste vara de första! Eller hur! Skapa en ny standard, det är inte bara 180cm hästar som passar på dressyrbanan! jag hoppar lite med mitt russ oxå inga stora höjder men hon är så kul att hoppa. tycker absolut att du inte ska dra dig för att åka ut och prova på nya saker med henne!

Russen behöver oss som vill visa upp dem inte bara som barnponnies utan även som allroundponnier även för vuxna! *peppar både dig och mig själv* ;)

__Prenses
3/20/14, 7:36 PM
#20

Åh! "kul" att någon annan känner sig på samma vis som jag själv, jag är tydligen inte ensam om fenomenet. Man borde verkligen ta o skita i vad andra tycker, men då kanske man inte kan ta råd heller från andra om man har den inställningen ? Hmmm ?

Annons:
Scillajsa
3/23/14, 2:36 PM
#21

Jag har ridit Fax på träningar och tävlingar utan problem, jag tycker det är roligt att åka ut och visa upp mitt fina russ.

När vi tränade inför 5års champonatet så tränade jag på ett ställe med mycket dressyrfolk. Dom var otrilgt imponerade av min hårfarga kille med otroliga rörelser och en mycket hägre arbetsmoral än deras "fina" halvblod 😉

Rid på! Du ska inte skämmas russen är det bästa som finns, den som inte förstår det har missat något 🙂

__Prenses
3/25/14, 12:31 PM
#22

Jag tror jag bryr mig verkligen för mycket i vad folk tycker. Jag har en lokal uppfödare här i närheten som både ha haft sina ponnyer med i FM tävlingar och vunnit mycket priser med sina avelshingstar och avkommor och hon tycker inte att det är konstigt att jag rider russ, hon tycker också att jag borde rida större shettisar. :O

Upp till toppen
Annons: