Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 2119 ggr
Lina-P
3/9/14, 12:58 AM

Namnlöse på semin?

Hallå! Jag är Nära vän med en som har stort stuteri som undrade om jag inte ville testa namnlöse på semin. Så tänkte kolla om det finns något intresse för det..?! :)

Annons:
MagganS-B
3/9/14, 10:59 AM
#1

Ta reda på vad man behöver för tillstånd, regler mm. mm. finns säkert dom som vill betäcka med honom! Beror lite på priset också!

Lina-P
3/10/14, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Jo visst, men vill se om det finns intresse så man vet att det är värt "besväret" 🙂
Verkar ju dock vara rätt svalt. Ganska många som läst men inte kommenterat ämnet så..

MagganS-B
3/10/14, 11:45 AM
#3

Skriv in hans prestationer, stam mm. mm. så vet folk lite mer om honom! Han är ju säkert intressant, snygg är han också!

Lina-P
3/10/14, 12:16 PM
#4

#3 Kan man inte redigera sin egna inlägg? 😛

giffan
3/11/14, 6:42 AM
#5

Var ligger detta stuteri och vad är det för kostnader. Tänkte om flera va intresserade, men erbjudandet kanske gällde just dig för att ni känner varandra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MagganS-B
3/11/14, 11:39 AM
#6

# 5 Jag har ingen aning Annelie vem som äger namnlöse, vet bara var han kommer ifrån…..om det var det du menade…..

Annons:
Lina-P
3/11/14, 5:12 PM
#7

#5 Stuteriet heter Överby Stuteri. Ligger strax utanför Östersund, Jämtland. 

Hur menar du med erbjudandet? Vill ni också ha hingst på semin eller rabatterade priser?

Kollade på Tysons hemsida och själva transport (sperman) kostnaderna verkar ligga på ca: 

1500kr för paket med flyg (leverans samma dag)

250kr för paket med post, l(everans dagen efter)

Sen tillkommer ju även en stoavgift på 300kr + språng och ev levandeföl avgifter för Namnlöse. Men det är ej klart ännu.

giffan
3/11/14, 5:26 PM
#8

#6 Den frågan var egentligen till ts.

#7 Jag menade erbjudande som i att ni fått erbjudande om elle frågan om att ta eran hingst på semin, om flera kan vända sig till samma för att öka tillgängligheten på flera hingstar.

Det måste ju vara andra kostnader i samband med tappning osv..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Lina-P
3/11/14, 6:02 PM
#9

#8 Jag är som sagt nära vän med dottern i familjen som ställde frågan till mig om jag inte skulle ha honom på semin. Så det är nog bara att vända sig till närmsta stuteri och diskutera ämnet!
Vet inget om kostnader för tappning. Kan kolla! 
Dock så är det ju avgifter för att seminera stoet såsom vet. och stuteriavgifter. 

Tror inte man måste ha ett speciellt intyg/dispans från avelsföreningen? Rätta mig om jag har fel.

palomia
3/12/14, 4:37 AM
#10

Oavsett om det skulle vara intressant att betäcka med Namnlöse så skulle jag inte välja semin eftersom det blir en alldeles för stor kostnad.

giffan
3/12/14, 6:51 AM
#11

#10 Ja det är nog en av anledningarna att det inte finns flera russ på semin. kostnaderna rusar i väg.

Jag vet iaf på varmbloden få man åka flera gånger och lämna prover. Man måste ju kolla hur sperman ser ut och om den kan klara transport.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Lina-P
3/12/14, 10:13 AM
#12

Skulle det vara intressant att jag kollar upp mer noggrant vad det kan komma kosta? :)

Tusen
3/12/14, 12:55 PM
#13

#12 Jag undrar om det inte blir rätt stora kostnader för dig som hingstägare också då sperman måste kollas ordentligt att den inte innehåller någon smitta. Det är inte ens gratis för en veterinär. Den summan brukar man ju dessutom baka in i "språngavgiften" så jag tror inte det är ekonomiskt hållbart varken för hingst- eller stoägare.
Russen, som ras, är ju oförskämt billiga och inte ens med naturlig befuktning är avel egentligen ekonomiskt försvarbart.

Annons:
giffan
3/12/14, 2:18 PM
#14

#12 ja kolla gärna vad det kostar totalt.. intressant tycke jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
3/12/14, 2:45 PM
#15

#7 Tänkte bara berätta för dig, (som en ren information bara) att stoavgiften är borttagen sedan några år tillbaka.

MagganS-B
3/12/14, 3:13 PM
#16

Bara vet.-kostnaderna när man seminerar med Tyson här på Gotland brukar gå på ett par tsenlappar, kommer då transporten till också så är vi snart uppe i 10000,- för att få ett föl! Eftersom priserna är som dom är så får man betala till i slutändan, mer än man får om man betäcker naturligt!

# 15 Jodå, MEN Du har vet.-arvode, ev. uppstallning, transport, bet.-avgift, levandeföl-avgift……+ en massa kostnader för fölet!

Upp till toppen
Annons: