Annons:
Etikettallmänt
Läst 2354 ggr
ryttarn
3/4/14, 7:57 PM

Mätning

Idag råkade jag ut för det intressanta att en av mina ponnyer är helt olika stora beroende på om hon skall gå på travet eller ridas/köras inom ridsportsförbundet.

Som travare är hon 126,5 och skall mätas igen som 6 åring. Men som ridponny är hon bara 125 och behöver inte mätas igen för än slutmätningen som 8 åring……

Visst är det intressant detta med mätreglementen……?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Tusen
3/4/14, 9:23 PM
#1

Jag hittade en annan underlighet. och det är följande:

"Med undantag för kontrollmätning får ponny mätas högst två gånger under samma kalenderår och då endast av samma mätmän".

Hur gör man då vid t.ex premiering? Det är ju inte säkert det är samma mätmän som mäter då som mätte tidigare under året på travbanan eller på ATG-kliniken.

MagganS-B
3/4/14, 9:57 PM
#2

# 1 När man mäter på premiering utfärdar man inget mätintyg, och den mätningen räknas då inte annat än som det mått som står i avelsvärderingsbeviset och stamboken! Mätningen är inte behörig till vare sig ridning eller trav, även om jag för min del är lika noggrann som om det var en officiell mätning! Dessutom är det bara en mätman!

Tusen
3/4/14, 10:21 PM
#3

#2 Jaha! Så kanske det är. Lite synd bara att en mätning vid en premiering kan förstöra så vid diplom eller godkännande. 😕 Tycker nog att en mätning på vanligt sätt borde duga även vid en premiering. Speciellt eftersom den vanliga mätningen är mer kontrollerad.

Tusen
3/4/14, 10:23 PM
#4

#0 Men hur kan det skilja så mycket? Får liksom inte riktigt ihop det.

ryttarn
3/4/14, 10:31 PM
#5

#4 pga att ridsportförbundet avrundar neråt till närmaste hel cm samt att man drar av 1cm för sko. En travsko är ca 3mm tjock….. 

ridsport: 126,8-1=125,8 vilket avrundas till 125.

trav 126,8-0,3=126,5

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
3/4/14, 10:54 PM
#6

#5 Jaha, okej. Trodde travskor var tjockare än 3 mm.

Mätte du för både trav och ridsport?

Annons:
giffan
3/4/14, 10:57 PM
#7

Hur e det nu.. Får man inte mäta med brodd? Jag som har guldskor, måste jag ta av skorna då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
3/4/14, 11:00 PM
#8

#7 Ja, det måste du. Man får inte mäta med brodd trots att ponnyn kanske är 10 cm under maxgränsen.

giffan
3/4/14, 11:32 PM
#9

Ibland blir jag så trött…😴 Suck jaja, bara att plocka av dom då..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
3/5/14, 1:18 AM
#10

#5 Fast skona måste vara en viss tjocklek för att man ska få dra av det. de får alltså inte vara för tunna

JO man får mät med brodd men de drar inte av brodden utan bara sko tjockleken(travet)

ryttarn
3/5/14, 6:24 AM
#11

#6 Ja, jag passade på att mäta för bägge. kostade inget extra så jag tänkte det kunde vara bra då Mitte troligen blir till salu efter hingstpremeringen.

Skorna som mina hade var KW vinterskor, mättes med skjutmått så tjockleken stämde säkert.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
3/5/14, 7:36 AM
#12

#10 Då är det väl olika för olika mätmän. Vi var tvungna att ta bort brodden vid alla de vintermätningar vi gjort. Ingen av våra är gränsfall.

#9 DU kanske ska kolla med de mätmän som du kommer att använda, om hur du ska göra med skor/brodd. Så det inte blir tokigt.

ryttarn
3/5/14, 8:46 AM
#13

Så här står det i anvisningarna, punkt 6

…..Ponnyn får inte vara broddad eller endast tåskodd vid mätningen. Har ponnyn skor med fasta broddar görs likväl endast avdrag för skons tjocklek……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
StuteriSolo
3/5/14, 8:57 AM
#14

Så är ponnyn inte ett gränsfall så kan den ha sina guldskor på, värre om den är typ 128 cm hög.

giffan
3/5/14, 9:25 AM
#15

tar nog av skorna, eller skor om, för han va 127 utan skor senast jag mätte.. kanske dumt att chansa..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Anemona
3/18/14, 11:01 PM
#16

#7 DU behöver inte ta av "guldskorna" som har fasta brodd.
Vi mäter skon (+brodden) med skjutmått och drar av detta från måttet, eftersom det är ponnyns faktiska mått vid det tillfället som vi ska skriva på intyget. Det finns ingen anledning att vara "absurd" - det kan kosta hästägaren 100-tals kronor för hovslagare pga "petitesser".

#10 -Det står ingenstans i något reglemente att skorna måste ha en viss tjocklek…

Om ponnyn är oskodd så blir det mindre avdrag det KAN finnas en möjlighet att ponnyn kan få samma mått på båda intygen om den mäts vid ett och samma tillfälle.

Tusen
3/18/14, 11:18 PM
#17

#16 Så här står det i mätreglementet på SvRSF´s sida:

4. ……. "Ponnyn skall vara normalskodd och får inte vara broddad eller endast tåskodd vid mätningen. Har ponnyn skor med fasta broddar görs endast avdrag med 1 cm."

 Länk

På SPTF´s sida står liknande:

"Ponnyn får inte vara broddad eller endast tåskodd vid mätningen. Har ponnyn skor med fasta broddar görs likväl endast avdrag för skons tjocklek."

Länk

giffan
3/19/14, 6:50 AM
#18

jag tog aldrig av skorna, vi chansade, och han klarade mätningen galant! Och dom drog av precis som det står, 1cm för skor.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

lil-sis
3/21/14, 4:08 PM
#19

Om ponnyn har mätintyg så brukar man inte mäta på premiering, jag undrar om det inte t om står att de inte får mätas då, eller så är det på treårs.

Tusen
3/21/14, 4:28 PM
#20

#19 På premiering ska de mätas. På treårstesten får de inte mätas om de redan är mätta

Annons:
aze
3/22/14, 7:55 PM
#21

En liten fråga ang mätning inför att tävla i ponnytrav.. Om man inte infinner sig på mätningsdagen, finns det möjlighet att mäta sitt russ vid ett annat tillfälle? Eller är det kört för den säsongen? Kan tillägga att jag varit ifrån ponnytrav i ca 20 år så har ingen koll längre …

Heartbreaker
3/22/14, 9:22 PM
#22

Jerker.
Hur gjorde du för att det inte skulle bli en extra kostnad att mäta till både travet och ridsporten? Jag står själv i valet och kvalet för vilket jag ska slutmäta i år, ponnyn är dotterns travponny men även min körponny, nu lutar vi åt att han inte kommer starta på banan just för att vi måste betala två st mätningar och det innebär ju en del kostnader.
Som jag fått det förklarat för mig så är det på olika plats och tillfällen det mäts, att de inte samarbetar?

Tusen
3/22/14, 10:21 PM
#23

#21 Du kan mäta din ponny när som helst. Två  mätmän och en veterinär. Kolla även de mätmän som är godkända att mäta både ponnytravare och ridponnysar. Det går att boka på Ridsportförbundets Tävlingsdatabas.
#22 Om man mäter på ATG-klinik med mätmän som är godkända att mäta både ponytravare och ridponnysar så kostar det inget extra alls. De skriver bara två olika intyg. Ett till ridsportförbundet och ett till ponnytravet.

MagganS-B
3/22/14, 10:23 PM
#24

# 22 Kolla i SPTF:s lista vilka det är som får mäta både för travet och för ridsporten. Samma personer mäter och du måste få två intyg, men jag kan inte föreställa mig att du måste betala dubbelt! Lycka till med BÅDE körning och trav! Det ena skall absolut inte få hindra det andra!

aze
3/22/14, 10:45 PM
#25

Okej, tack för svar :-)

ryttarn
3/22/14, 11:05 PM
#26

#21 Jag mätte på kliniken på Gävletravet och mätmännen var godkänd av bägge förbunden. Kostade inget extra

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

aze
3/22/14, 11:08 PM
#27

Okej, tack för svar :-)

Annons:
Heartbreaker
3/23/14, 9:25 PM
#28

I listan hittar jag en från Skåne, 20 mil ToR.
Tycker att det känns så tungrott allt ihop, tappar lite lusten att tävla öht, det är bara en massa onödiga, i mina ögon, pengar som ska läggas ut.

MagganS-B
3/23/14, 10:37 PM
#29

# 28 Ditt russ är ju 8 år och behöver ju bara mätas en gång för travet…..din dotter kanske tycker det är kul att köra trav! Körsporten har jag ingen aning om vilka regler dom har…..

Heartbreaker
3/24/14, 9:33 PM
#30

Ja, hon tycker det är kul att köra, samtidigt som hon går sista terminen på gymnasiet och känner att hon vill lägga stort fokus på skolan. 
Han ska mätas för båda disciplinerna var ju tanken.

Hade hon haft en önskan att tävla så hade givetvis travets mätning varit prio 1, som det är nu så resonerar hon som så att är han klar för trav så kanske hon startar ett lopp eller så, annars står hon över till andra hästen ska ut på banan nästa år.

Tinula
3/25/14, 8:33 AM
#31

#30 Det verkar konstigt, jag vet folk som mätt på Bollerup och fått intyg för båda. Själv mätte jag på ATG vid Jägersro, vet inte om man kunde fått intyg för båda jag kör ju bara. Men de på ATG är väldigt hjälpsamma, så ring/mejla dem så kan de säkert hjälpa dig!

Heartbreaker
3/25/14, 9:51 AM
#32

Jag ska ringa i eftermiddag tänkte jag, hade varit väldigt trevligt om det gått att lösa :D! Tack alla!

Upp till toppen
Annons: