Annons:
Etikettallmänt
Läst 750 ggr
Mixie
2014-02-27 15:12

Smörjstuga!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har plockat hem allt läder från stallet för riktig rengöring… Det är ju så himla tråkigt och hur kommer det sig att jag har så himla många lösa delar som inte verkar höra till något alls? Det är galet vad man samlar på sig under åren… Hur ofta smörjer ni er utrustning?

//Mickan

Annons:
mallan-nog
2014-02-27 16:24
#1

Ja visst är det tråkigt! Tävlingsutrustningen  smörjs innan varje tävling, men då är det lite roligare. Då smörjer man ju för att allt ska se rent och snyggt ut till tävlingen samtidigt som man kontrollerar att allt är helt och att allt sitter där det ska (så att det inte saknas någon liten rem eller så.

Vardagsutrustningen är betydligt tråkigare. Allt i selkammaren (och då menar jag ALLT) smörjs ca 2-3 ggr per år. Då brukar vi försöker vi göra det tillsammans, jag och "stalltjejerna". På vintern sätter vi oss inne i huset och på sommaren på altanen i solen. Då drar vi igång lite bra musik och pratar om lite allt möjligt (mest hästarna då). När vi smörjer allt brukar vi även se till att storstäda i "stallet" (pappas garage där innerdelen är ombyggd till selkammare och själva bildelen är ombyggd till uppställningsplatser åt ponnyerna, de står på lösdrift). Det känns alltid bättre att hänga in rena saker i en ren selkammare.

Självklart smörjs även vardagsutrustningen några fler gånger per år, men då bara "vid behov".

[[AcsJulia]]
2014-03-02 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag tvättar och smörjer nog en, ett par gånger i månaden eller vid behov. Ofta tycker jag att det är roligt, eller ja, rogivande! 😊 Jag har tre hästar som delar på två selar, ett par lädergrimmor, 4 träns och en himla massa annat (en samlar på sig en hel del under åren som sagt…).

Bilden visar en selsmörjning… Mycket remmar blir de'! 😃

Upp till toppen
Annons: