Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4785 ggr
Mixie
2014-02-19 17:44

Lösdrift!

Kan inte ni som vet berätta om era erfarenheter om russ på lösdrift? Visa gärna bild på era lösningar!

//Mickan

Annons:
noraahlin
2014-02-19 17:50
#1

Jag har 2 av mina russ på lösdrift och 2 på stall. Tycker lösdrift är jättebra, dom kan välja själva om dom vill vara inne eller ute. Den ena som går på lösdrift har kvickdrag så hon ska inte stå på stall och då var lösdrift en bättre lösning. Ser supermysigt ut när dom ligger i halmen och myser :)

StuteriSolo
2014-02-20 07:29
#2

Vi har haft våra hästar på lösdrift i många år, här där vi bor nu har vi en mycket avlång hage, de har sitt hus och en elektrisk vattenkopp häruppe vid stallet, och balen står längst ner i hagen så de är tvungna att röra på sig.

Huset står på en grusbädd, och vi har spån eller halm beroende på tillgång, föredrar halm men det är inte varje år det går att få halm häruppe. 

Vi ger fri tillgång på grovfoder, ser stor skillnad mot när de fick utportionerat, inget bråk i hagen och ingen som äter hysteriskt.

Tusen
2014-02-20 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi har haft lösdrift i 15 år och både ponnysarna och vi trivs utmärkt med det. 
Golvet i lösdriften består av grus och ovanpå detta har vi torv. På vintern lägger vi på lite spån eller halm och i år har jag börjat med halmpellets. Jätte enkelt att mocka och säckarna är lätta och det blir lagom mjukt för ponnysarna att stå/ligga på. Liten gödselstack blir det också. Så det kommer jag nog att fortsätta med.
Dock fyller vi alltid lösdriften med halm då det är fölningsdags men det är ju under en väldigt kort period som det är aktuellt.

Själva lösdriften går runt vårt hus och vattnet får de i thermobars under vintern och sedan har de alltid haft fri tillgång på grovfoder och mineraler, långt innan det var populärt. Grovfodret placeras ut på fyra olika platser i hagen, så att de får vandra lite för att få mat.

Att vi skaffade lösdrift från början var för att mina, då små barn, inte skulle behöva mocka boxar varje dag efter skolan utan att de istället kunde sticka ut med sina ponnysar och ha skoj. Mockade gjorde vi på helgen då vi hade tid. Och så gör vi fortfarande fastän de har flyttat hemifrån för länge sedan. 

Jag kan inte annat än rekommendera lösdrift. Toppen för alla! 😍

VeronicaP
2014-02-21 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi har lösdrift och haft så i många år .

Även tävlingshästarna går på lösdriften och de trivs och mår hur bra som helst.

Vi har gjutet golv och vi strör med halm.

Stona har vattenkopp i sin lösdrift och hingstarna fyller jag tunnor.
De har fri tillgång till ensilage , saltsten och mineralsten

Tror faktsikt inte jag har någon bra bild den som de går i .

De vi har märkt är att tävlingshästarna tappar inte så mycket när de går i vila.
De mår bättre och är friskare sen vi började med lösdriften

På bilden är de till höger hingstarnas och till vänster stonas , du ser ju inte så mycket av dem eg ;)

VeronicaP
2014-02-21 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade en bild på hingstarnas lösdrift

lil-sis
2014-02-26 10:33
#6

Tant Bjäldra i Limes "hemmalösdrift".

Annons:
lil-sis
2014-02-26 10:33
#7

Russtant på lösdrift.

__Prenses
2014-02-26 10:48
#8

Här är ett videoklipp när mina ponnyer busar i hagen, dock är den som inte härjar inte min men hade den på foder för två år sen. Ursäkta mina ljudeffekter men shettisen hade aldrig betett sig sådär för med showstilen på så hade minsann roligt.

För de som undrar varför hon galopperar jämfota så är det för att hon har upphakningar i båda bakknäna och då blir det lite sådär emellanåt tyvärr. Lite fristil med andra ord. :)

Så på videoklippet syns min lösdrift som den ser ut, dock har jag en höbock också vid porten som jag använder också vid utfodring. Ja har också möjlighet att hänga upp hönät vid deras vindskydd. En thermobar egenhändigt fixad elslinga i botten finns vid porten också.

sandra75
2014-05-23 15:08
#9

Skakar liv i denna tråd igen,

Pojkvännen och jag har precis köpt gård! 2,7ha (ca 1ha skog och 1ha bete) Mindre stall med 4 boxar, drömmen är ju att ha hästarna på lösdrift (mina 2st) och att inreda den i det "förråd som står på utsidan" ev öppna upp stallet så att hästarna kan gå ut och in själva. vi flyttar in i sept.

Nu har jag ju ett russ (10årigt sto) och en stor häst (50%fullblod) så kombinationen känns lite svår. En lättfödd och en som är lite åt det mer svårfödda hållet. Jag skulle vilja ha fri tillgång på grovfoder. Men är fundersam över hur jag ska lösa det.

Russet var väldigt överviktig när jag köpte henne för 2½år sen, hon är nu igångsatt och riktigt fin i kroppen, men har en strikt diet (hösilage blandat med halm så hon har mycket att tugga på även om hon är väldigt skeptisk till halmen - som tur är annars hade hon väl varit som en uppblåst boll) planen är att släppa henne på sommarbete först efter midsommar i en hage som redan är nedbetad tillsammans med en lika lättfödd kompis. Hon hade ett lättare fånganfall för ca 2år sen (inte helt konstaterat att det var fång men symptomen tydde på det, hon fick det när hon bytte hage till en med mycket bete i)

Funderar på om dessa förebyggande och foderrutiner skulle lösa det:

-Fri tillgång till grovfoder ska jag försöka hitta något grovfoder med väldigt låg kvot? dvs både låg energi och protein och därmed minska "näringsintaget" men hon fortfarande kan äta obegränsad mängd? Vad har ni för något grovfoder? och hur tänker ni kring vad ni köper in?

- Blanda med halm, som äver kommer vara i lösdriftsdelen

- Fodra stora hästen med kraftfoder inne alt med mer energirikt grovfoder inne oxå.

- absolut inte slarva med motionen ;)

- inga drastiska byten av hagarna, låta henne gå i skogs/vinterhagen och successivt öppna upp för sommarhagarna… jag får för mig att risken känns störst vid hagbyten, hur gör ni med hagbyten och fodring på sommaren? känns som risken är störst när man byter hage.

Tror ni att det kommer funka, tips råd och funderingar är välkomna!

lil-sis
2014-05-28 20:00
#10

Kan du inte fodra i låda som är såpass hög att russet i huvudsak bara kommer åt den stora hästens spill? Du kan ju slänga ut lite extra om det behövs.

Annars är halm bra att dryga ut med, man får se till att proteinbehovet är täckt bara.

[bsmx]
2014-06-11 20:15
#11

Jag fick tillbaka vårt första russ Mackelot han skulle tas bort pga han hostade o hade snabb andning inne, stod på en 4 h gård o skulle pensioneras när han blev så sjuk. Hade många diskussioner med min veterinär o 98 o/ o av behandlingen är just lösdrift. macke 19 år åkte ut till min brorsdotter o fick fostra två varmblod åringar i deras lösdrift o äta höensilage. De går i en delad lada med andra hästar o har halm att ligga på samt en hagdel. 1a veckan hostade han 3 ggr/ dag o hade biljud o snabb andning efter tre veckor har han aldrig mer hostat o Elvira kan rida honom utan problem han springer runt som en unghäst i hagen. Jag tror verkligen på denna lösning efter att ha sett hur bra han mår o fått livet tillbaka. På våren innan gräset kommit upp flyttas de till skog o ängshage o de betar in naturligt,när har de en liten ligghall o vindskydd. Nu går vbl bete brevid Macke, pga hans mage blir för rund o vi vill vara försiktiga med fångrisk, men framåt sommaren, kommer han gå med dem.

[bsmx]
2014-06-11 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Glömde bild på Macke, här är han i sitt nya livstil o säger att han aldrig tänker eller får för Elvira flytta till ett stall igen:)

Mixie
2014-06-11 21:16
#13

Vad härligt!!

//Mickan

Annons:
sandra75
2015-04-10 12:32
#14

Återkoppling, Russet har nu gått på lösdrift med fri tillgång på grovfoder sen i slutet av Aug. än så länge har det gått bra, lite rundare men inte farligt fet :p I början försökte jag begränsa intaget av hö genom att ha ett finmaskigt nät på höbalen men det blev ganska mycket jobb med att räta till det varje dag och hästarn hade en förmåga att göra hål på det. Så skippade det och trots det har det gått bra. Jag ser ofta att de inte står och äter utan hänger i paddocken eller går och letar grässtrån i övriga hagen.  Russet får motion minst 5dagar i veckan och lite hårdare pass nu när vi börjat konditionsträna på travbanan oxå :)

Inför sommaren planerar jag att de ska gå kvar i lösdriften & i en anslutande sommarhage på ca 1ha som de redan fått gå i ett tag men som får vila några veckor nu medan jag väntar på att det ska växa till lite gräs - ganska nedbetat som den är nu. Kommer släppa dem tidigast efter midsommar på sommarbete i en annan hage som jag arrenderar - gammal äng/bete som inte gödslats eller gått några hästar på i ett par år så jag räknar med att det inte är så kraftigt bete.  Funderar även på att försöka ta en höskörd där oxå innan jag släpper hästarna. :)

Så än så länge har det funkat fint med lösdriften för russet!

ps hon får nu 1dl betfor för att få i sig lite extra mineraler.

Tusen
2015-04-10 20:04
Upp till toppen
Annons: