Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 747 ggr
Tessan08
2014-02-05 20:21

Bra artikel om olika foder

Annons:
Tusen
2014-02-05 22:23
#1

Är inte något "fan" av kraftfoder då jag tycker att de allra flesta hästar och ponnysar överutfodras med kraftfoder. Enligt artikeln skulle de flesta hästar behöva kraftfoder vilket det bevisats genom andra studier inte är sant. De allra flesta hästar klarar sig galant utan kraftfoder, även tävlingsindivider.

Tessan08
2014-02-06 00:50
#2

Har du gjort en analys på grovfodret och vet att ditt grovfoder är tipptopp på alla sett så behövs inget kraftfoder men saknas något tycker iaf jag att är viktigt att komplettera upp det med något! Artikeln kan man tydligen läsa på olika sätt, jag tyckte den var bra även om jag vet det mesta genom min far som växte upp som bondgrabb och senare agronom och mkt noggrann med vad djuren fick. Alla har kanske inte samma koll så finns mycket nyttigt vetande, man väljer själv om man vill ta till sig det :)

Tusen
2014-02-06 08:06
#3

I allmänhet fattas det nästan enbart protein och mineraler/vitaminer. Socker behöver knappast hästar och den energi som finns i höet brukar räcka gott till att få pigga hästar. Ett hö med dåligt proteinvärde brukar lättast kunna kompletteras med lucern. 

Så även om höet inte är tipptopp så är det svenska höet oftast tillräckligt bra för att man inte ska behöva ge extra kraftfoder. Det är i allmänhet kraftfoderproducenter som gärna vill framhäva nyttan av kraftfoder (och att de gör det är väl inte så konstigt).

Jag tror att de allra flesta hästägare blir mer förvirrade av den informationen än att den gör nytta. För de allra flesta som inte har stenkoll på fodrets betydelse har heller inga tävlingshästar utan rider hemma och ställer upp i en och annan mindre klubbtävling. Och de hästarna behöver definitivt inget kraftfoder.

Tessan08
2014-02-06 09:36
#4

Lite tråkigt att du alltid vet bäst, detta är väl ändå ett forum för alla att skriva i hoppas jag utan att man nästan alltid ska bli tillrättavisad….

Tusen
2014-02-06 10:22
#5

#4 Jag har inte påstått att jag vet bäst. Jag ger bara en annan syn på ditt inlägg. Och precis som du skriver i #4 är det ett forum där man kan få uttrycka olika åsikter.

VeronicaP
2014-02-06 12:12
#6

Har inte läst artikeln men de viktigaste av allt är att vi lär oss att alla hästar är olika individer och det den ena inte behöver kanske den andra behöver.

Jag har alltid haft någon häst som behöver kraftfoder för att klara av att hålla hull eller muskler och de är tom shettisar.

Sen har jag mina welshar som klarar sig alldeles utmärkt bara på ensilage, allt beror lite på anlag mm precis som vi människor.

Sen kan även jag tycka att många trycker i sina hästar alldeles för mycket kraftfoder antingen de behöver eller ej.

Om alla i stället tog för vana att känna på sin häst över revben och inte kolla buken tex så är man mer än halvvägs, finns ju hästar som ser jätterunda och fina ut men du kan ändå känna varenda revben under pälsen

Annons:
StuteriSolo
2014-02-06 13:17
#7

Ja den häst jag har behövt ge mest kraftfoder någonsin var ett shettissto jag tävlade i körning med, en mycket energisk och nätt ponny, hon fick nog ungefär 1-2 kg per dag när hon var i hög tävlingskondiiiton och kördes ca 15 km dagligen vi tävlade i msv klass, som på den tiden hade fem sträckor i maraton, så det gällde att ha bra med energi för att vara bäst 😃

CarinaA
2014-02-07 08:52
#8

Min vildamatilda Dis behövde under sin tävlingskarriär med hård träning, ibland dubbla lopp där hon fick tömma sig rejält, knappast ngt kraftfoder alls,3-4kg hö ! Det var bara att se till så att hon fick i sig de vitaminer/mineraler hon behövde ! Nu när hon är dräktig(beräkn i slutet på juni) så kan man känna revbenen på henne trots rejäl ökning av både kraftfoder o hö+lusern ! fettvalkarna är som bortblåsta ;-) ! Så visst är det väldigt olika, ska bli spännande att se när hon närmar sig den tid i dräktigheten då fostret verkligen börjar bli krävande ;-) ! Dis som är ett matvrak är verkligen glad över att äntligen få vettiga matportioner ;-) !

passis
2014-02-08 12:18
#9

Skummade som hastigast igenom artikeln och blev lite misstänksam. Visst det är ett dokument från SLU men textförfattare anges en person med titel informatör, inte forskare, veterinär eller student. Så vem som är författare har iallafall inte jag kunnat klura ut. Vidare saknas referenser för fakta i artikeln, så var kommer alla siffror från? Jag skulle tro att det är någon sorts elevarbete med sammanställningar av fakta från många olika håll, men där man glömt referenserna.

Upp till toppen
Annons: