Annons:
Etikettallmänt
Läst 5286 ggr
nika85
2014-02-01 13:39

Hur det går för våra hästar födda -12.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur går det för era hästar födda 2012? Har ni börjat utbilda dom så smått och vad har ni för planer inför 2014? Min gulbruna tolva mättes idag till 129 cm. Han ska bli valack och fortsätta med inkörningen. Vill gärna åka på nån utställning också. Och så ska vi försöka komma igång med löshoppning.

Annons:
[Croneld]
2014-02-01 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cronelds Franka 
e. Primat G 444 u Susscrofa 4373 ue Konstantin 342
Leker och växer till sig i hagen ett tag till. Inte så hög ännu, kanske runt 120-123 cm kan jag tippa. Tänkte börja tömköra lite smått till våren.

[Justie]
2014-02-01 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Silas Mi e. Skotte 492 u. Farmens Ultra ue. Korsnäs Brådis.

Silas blir mycket miljötränad för tillfället samt så lägger vi mycket kraft på uppfostran. Han började bitas runt årsskiftet… 🤐 Vi tömkör, han är van vid sele och huvudlag, han drar däck bland annat. 

Han är väldigt orädd av sig så förhoppningsvis är han trygg i vagnen, vilket är målet iår - Att ha honom i vagn och kunna köra lite i skog och på vägar. 

Han ska skickas på bete i sommar är det tänkt. 🙂 Han är fortfarande hingst och det fungerar bra så vi behåller honom som det så länge det fungerar. Vi vill visa honom 😉

SofieStrindlund
2014-02-02 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Aliz - 12

Är E: Björksta Eddie, U: Cikoria Roll!

Är inkörd, hon underålls körs 1-2 ggr i veckan! Till sommaren blir det bete, sen till hösten hoppas jag att det finns ngn rutinerad ponnykusk som vill låna henne och få ut henne på banorna. Så hon får lite meriter!

(Bilden är sen i fjol somras)

giffan
2014-02-02 22:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag e nog lite sen. Mina går kvar hos uppfödaren, kommer köras in till våren och sen bete.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vimlan
2014-02-03 12:38
#5

Min 12:a är strax äver 120 hög nu, tömkörs ett par gånger i veckan och målet är att kunna sätta honom i vagn till sommaren.

Vi har en liten blogg där hans utbildning uppdateras fortlöpande.
Jag och min bagge

 http://jagochminbagge.blogg.se

Backman
2014-02-04 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tusens Måntoka M u. Panter e. Tejas Monita

Är en pigg och glad liten tjej som gör själ för sitt namn! Har blivit tömkörd sen i somras och har nu så smått fått börja gå med sulky.

Vi hoppas att hon ska vilja springa på travbanan under nästa år.

http://vickelbyponny.blogg.se

Annons:
[Justie]
2014-03-08 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag kördes Silas bakom "storebror" Ekslätts Just Me, det gick jättebra trots grävmaskiner, skällande hund, barn som lekte och annat 🙂 Och det var första gången vi gjorde detta med vagnen på! Han har dock gått som handhäst innan

nika85
2014-03-08 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Va roligt att det gick bra i vagn för Silas :-) Min Skip-Bo har flyttat och blivit valack och släpptes nyligen ihop med ston. Han har förvandlats från en uppkäftig tuff unghingst till en mesig valack. Hans hingstfasoner försvann tillsammans med testiklarna. Jag har återupptagit inkörningen. Vi tömkör och tränar styrning och start och stopp. Snart är det dags för vagnen.

Backman
2014-04-25 23:45
#9

Ute på en kort tur med min tolva!

http://vickelbyponny.blogg.se

Sa-An
2014-04-26 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mina tolvor:

Milton e. Tyfon, blir förhoppningsvis utlånad, ev. såld, och kommer där igång med inkörning för start nästa år. Skall behållas som hingst så länge det fungerar.

Melwin e. Tyfon, blir kvar än så länge, ska kastreras snarast och komma igång lite mer med inkörningen. Blir troligtvis stor, hemmamät till 127 cm idag, så det blir inget trav för honom. Tänkt att visa honom på två-årstalangen (om det anordnas någon i år), han rör sig väldigt bra och hoppar som en gummiboll! En social, tuff och modig kille som nog kommer bli perfekt för någon liten fälttävlansryttare i sinom tid!

Melwin på bilden, från förra sommaren, strax efter att jag fått hem dem.

nika85
2014-04-26 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag stod en tömkörningstur på schemat för min russkille, tillsammans med vår dotter på vår andra häst, haflingern Walente. Han är bara bäst mitt lilla russin. Så orädd och trygg, så positiv och framåt. Sällskaplig och vänlig.

Vimlan
2014-05-11 20:33
#12

Fonell, e. Tyfon, har gått ett par gånger med vagn nu och efter att jag nu äntligen fått tummen ur och köpt en egen vagn så kommer det bli mer.

Han har också löshoppat lite, det tyckte han var roligt! Det är en riktigt speedponny, när andra hästar saktar ner och tar svängen vid ridplanens kortsida i långsammare galopp så lutar han sig bara mer och ökar frekvensen på de små ponnybenen!

Han är fortsatt positiv, trygg och orädd. Så fort det blir gräs i hagarna så släpps han på bete men utbildningen kommer fortgå under sommaren också.

 http://jagochminbagge.blogg.se

[Justie]
2014-05-11 22:11
#13

Silas har travat framför vagn nu, 1500 meter joggade vi totalt 🙂

Annons:
lil-sis
2014-05-12 19:26
#14

#2

Åh en dubbelgul! ❤️

SofieStrindlund
2014-05-12 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Våran fina Aliz efter körturen i dag! :)

Linnea
2014-05-13 19:54
#16

#14 Enligt blå basen är han isabellskäck. Dubbelgult är inte tillåtet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vimlan
2014-05-14 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fonell gick i vagn för tredje gången idag, första utan ledare.

Min egen vagn har punka på ena däcket, så jag fick låna stallkompisens sulky. Inte optimalt kanske, men vad gör man?

 http://jagochminbagge.blogg.se

[Justie]
2014-05-15 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Silas är isabellskäck.

Idag släpptes Silas Mi på bete hos sin uppfödare tillsammans med sin helbror förr 2013, Missoni Mi (också e: Skotte u: Farmens Ultra)

[Justie]
2014-06-20 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Uppdatering från Silas, fläckarna har blivit tydliga nu när all vinterpäls är borta, magen växer och han har det toppen med sin bror:

Vimlan
2014-08-11 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Fonell har haft ömsom semester ömsom kortare perioder av arbete. 
Lastträning, körning, longering och tömkörning har hunnits med. Nu närmar sig hösten och i slutet av augusti ska jag visa honom på sommarpremiering.

Här en bild på en sömnig ponny på betet.

 http://jagochminbagge.blogg.se

Annons:
Reko
2014-08-11 18:21
#21

Jag har också en unghingst men han går kvar på hingstbete jos sin uppfödare. När mina andra unghingstar kommer hem ska jag hämta det senaste tillskottet också. Inkörning i höst och vinter så vi kan göra frivilligt körprov på premiering till nästa år. Gärna lite löshoppnimg och treårstest också.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
SofieStrindlund
2014-08-11 22:25
#24

Aliz kördes i helgen första gången nu sen innan sommaren :) duktig tjej!

SofieStrindlund
2014-08-11 22:26
#25
nika85
2014-08-11 22:26
#26

Min valack går på hingstbete över sommaren. Jag tänker ta hem honom i september. I höst kommer jag fortsätta hans inkörning, löshoppa mm. Om jag hinner med så blir det premiering i höst men jag tror jag kommer prioritera att visa min haflinger istället i år. Någon mer som tänker förbereda för treårstest?

[Justie]
2014-08-13 18:30
#27

Silas ska komma hem någon gång denna månaden :) Tänkte börja med vanlig hantering och tömkörning samt miljöträning. 🙂

Annons:
[Justie]
2014-09-20 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Silas fick idag vagnen på sig för första gången sedan betet 🙂 Han var jätteduktg!

Vimlan
2014-09-25 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fonell och jag tog en tömkörningstur i skogen igår, det är en av hans absoluta favoriter! I skogen får man ha mossa under hovarna, äta lite blåbärsris och slurpa i sig svamp.
Är det någon av era som käkar svamp? Fonell störtdyker ner mot svampar som han anser ätliga, om de är otjänliga ratar han dem med en liten fnysning.

 http://jagochminbagge.blogg.se

fffny
2014-10-31 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Philippa -12

E: Jupiter R U: Forissa 

Välutvecklad och snabblärd ponny. Snäll och trevlig även fast hon har sina hyss för sig 😃

Fanny Henriksson 

[Justie]
2014-11-01 21:00
#31

Jag tänkte kastrera min Silas nu till vintern 🙂 Imorgon ska han klippas lite så han slipper bli så svettig och så ska vi köra en runda i skogen 🙂

Vimlan
2014-11-03 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#32

Ponnyn har flyttat till ett nytt boende och går nu på lösdrift istället för att vara uppstallad, han är så otroligt nöjd och glad!
Jag väntar på hans nya sele så jag kan börja köra med den nya vagnen - ska bli så kul att få köra snart igen!

 http://jagochminbagge.blogg.se

[Justie]
2014-11-04 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nu är Silas klippt och kastration bokad 🙂

Vimlan
2015-08-30 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Med raden 99887 = 41 p fick Fonell mer än godkänt på dagens premiering på Hippologum i Umeå.

 http://jagochminbagge.blogg.se

Annons:
nika85
2015-09-02 22:38
#35

Vad roligt Vimlan! Grattis!

nika85
2015-09-02 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här har vi en kille som inte haft den bästa turen den här sommaren. Först skadat öga sen skadat ben. Inte helt bra än men vi kämpar på. Nu har han i alla fall fått komma ut i hagen efter boxvilan.

teamanberger
2015-12-13 12:25
#37

Hur går det med era små?

teammanberger.se <3REVINA<3

Harry-Jojo
2015-12-13 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hon är ju inte så liten längre min 12:a. Men vi kvala in till både kriteriet och treårstest finalen nu under året. Kriteriet kom vi 4a i och tyvärr krocka treårstest finalen med något annat. Så just nu tränar vi på att bli ridponny och travtränar vidare inför nästa säsong på banan!
Kram Paula & Kattedals Olivia <3

Tjiwi
2015-12-14 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#39

Min treåriga lilla dam Vallencia körde jag i i slutet av sommaren och hon är körd både enbet och i par. Visades på tre års premiering och fick diplom, 41 p.

Vimlan
2015-12-14 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#40

I lördags bjöd Fonell min pappa på en födelsedagsåktur i en blek decembersol. Alla gångarter avhandlades och pappa verkade väldigt nöjd - han har inte kört häst på över 30 år men nog fanns det lite handlag kvar. 

I februari ska jag och ponnyn flytta ner till Jämtland några månader då jag fått ett vikariat där. Förhoppningsvis får jag råd att börja träna körning och kan utveckla både mig och ponnyn i denna gren, som jag egentligen är helt nybörjare inom.

 http://jagochminbagge.blogg.se

ekbacka
2015-12-24 12:55
#41

Vi har också "blivit med -12a". 🙂

Mormors Bella e. Linus  u. Gumella

Hon är inkörd nyligen och väldigt arbetsvillig, hon får träna ihop med tvååringarna än så länge🙂

Annons:
Tjiwi
2015-12-27 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Min Vallencia är betäckt med fina FAX 554 och fölar i mitten på juni. Hon ska sedan göra KBI framåt hösten. Skulle hon inte vara dräktig ( ej kollad) så ska hon tränas för någon start på körtävling istället.

Upp till toppen
Annons: