Annons:
Etikettlojsta-hed
Läst 2424 ggr
nika85
1/31/14, 7:57 PM

gissa lojstahingst -14

Vem tror ni blir hingst på Lojsta 2014? Jag vet att det blir offentligt nu i februari, men jag är så nyfiken och vill gärna spekulera lite och höra vad ni tror. Jag har ingen aning, men jag tycker att Njord är en fin hingst :-)

Annons:
Tusen
1/31/14, 9:04 PM
#1

Det vore roligt om det blev en hingst som ännu inte fått så många avkommor men de han fått har visat sig vara bra på många olika sätt. Tänker inte på någon speciell utan mer att russet har så hög inavelsgrad att en bra hingst med lite udda stam och få avkommor kanske gör mer nytta för rasen än någon med en vanlig stam.

Reko
2/1/14, 10:38 AM
#2

Ska jag tippa efter de senaste årens val så skulle en hingst med travmeriter ligga bra till. Jag antar att det gör fölen något mer lättsålda i tider med svårigheter att sälja unghästar. Vilket val de än gör så får hingsten andra ston än han haft de senaste åren och gör på det sättet andra kombinationer. Ernst Romeo tycker jag skulle vara ett intressant val med långa generationsintervall på fädernet. Super-Elitmor gör det inte sämre. Niklas vann väl SM i trav på sin tid och fick Elit på sina avkommor men hans söner används ganska sparsamt i dag och Micklas har vi slarvat bort till Danmark där han inte är i avel. Annars hade han varit ett intressant alternativ.

TaxIngela
2/1/14, 11:07 AM
#3

Jag vet inte hur man väljer, men den hingst som går på heden får många ston.  Ca 10 % av aveln verkar det som. Om det är bevarandeavel som man sysslar med inom russaveln borde man välja så obesläktade hingstar som möjligt. Dessutom bör väl ingen hingst gå mer än ett år.

Tessan08
2/1/14, 12:39 PM
#4

Hörde att man nog inte skulle välja en travhingst i år men det var i höstas det så de kan ju ha ändrats. Blir spännande med vem det än blir :(

Plupp73
2/1/14, 2:08 PM
#5

Har inte hört några rykten, men hoppas innerligt att det blir en hingst med bevarandevärd och därmed ovanlig stam. Hade eg önskat Castello, men han gick ju bort tyvärr. Men det finns fantastiskt många outnyttjade hingstar som skulle vara roliga att få in i "produktionen". För min del önskar jag att det inte blir hingst som betäcker fantastiskt många ston på fastlandet, avelsmatadorerna, eller någon av deras söner. De producerar ju redan så många avkommor.

Hade även gillat Edgar, som ju är fin som 17 och väldigt underutnyttjad, men han är ju liksom Jagga Ess Vagabondson, och det känns ju lite otroligt att det blir en till där.

När det gäller Njord önskar vi honom till vårt eget sto 2014, så därför hoppas vi inte att det bli han. 😉

Plupp73
2/1/14, 2:12 PM
#6

Gin 638 hade också varit roligt val, tycker jag.

Annons:
Tinula
2/2/14, 7:14 AM
#7

Jag hade tyckt det var roligt om det blev någon av hingstarna som finns på listan för tappning!

Gnistra
2/2/14, 8:08 PM
#8

Whisky 643, skulle vara tevligt att se i flocken med sin lite udda stam.

nika85
2/2/14, 9:11 PM
#9

#7 Var hittar jag den listan?

Reko
2/3/14, 8:27 AM
#10

#9 http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4d714e32b9cb462239061be8-hingstar-till-tappning Det har samlats sperma efter russhingstar sedan dess och de hingstarna står inte med på de här listorna så det finns en ännu senare lista. En del av de här hingstarna har testats för samling av sperma men inte fungerat av någon anledning. Desto större anledning att använda då. Förhoppningsvis kommer någon artikel i Gotlandsrusset om höstens samling av russhingstar.

ryttarn
2/3/14, 9:11 AM
#11

Jag skulle gärna se att Njord kom till Heden, förr eller senare. Nu är han iof ganska aktiv tävlingsponny så det kanske är svårt…. Men en vackrare hingst är svår att hitta och en duktig tävlingsponny är han ju oxå, både i körning och ridning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2/3/14, 9:25 AM
#12

#11 Inget är omöjligt! Läs #8 i den här tråden: http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/52e390268e0e7419aa002afe-planer-om-hingststationer-2014?discussions-2 Borde ha stått österut om Lojsta skulle vara aktuellt i år.

nika85
2/3/14, 10:28 AM
#13

#11 och #12 Spännande! Gotland är ju dessvärre inte söderut för oss östgötar, men jag hoppas ändå på honom :) Nu är det februari, så nu får hingsten gärna offentliggöras :)

Annons:
Plupp73
2/3/14, 9:23 PM
#14

Av olika skäl är jag ganska säker på att det inte är på Lojsta Njord kommer att stå stationerad i år. Men annars bra förslag på hingstval.

Tessan08
2/3/14, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kanalje 591 skulle jag gärna se på heden i sommar, en riktigt snygg liten hingst med intressant stam! Foto: Kristina Andersson

Katti
2/28/14, 9:25 PM
#16

Vem blir det? Nu är det mars strax Cool.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

nika85
2/28/14, 11:06 PM
#17

Ja precis, vem blir det??

MagganS-B
3/2/14, 12:48 PM
#18

Senaste nytt om Lojsta-hingst!

Inget bestämt ännu, finns tydligen tre olika förslag!

nika85
3/2/14, 1:08 PM
#19

Tack för uppdateringen! Får man veta vilka tre det står emellan?

silarp
3/2/14, 1:45 PM
#20

en klassisk "Cliff hanger"!!!!

Annons:
MagganS-B
3/2/14, 4:49 PM
#21

# 19 Det kunde inte Ingvar tala om…..och det är förståeligt att man inte vill ha ut det eftersom förhandlingar pågår! Hoppas det accepteras!

nika85
3/2/14, 5:36 PM
#22

Jag förstår det. Jag är bara så nyfiken. Men snart så… den som väntar på något gott… Tack för uppdateringen :-)

Upp till toppen
Annons: