Annons:
Etikettkör-travsport
Läst 3013 ggr
Anemona
2014-01-15 19:22

Två MÄTINTYG för tävling i flera discipliner!

Tips om du har ett russ som du vill tävla både i trav och rid-& körsport, men vill slippa mäta vid två olika tillfällen

När du t.ex. ska slutmäta ditt russ kan du åka till en klinik som utför mätningar. Kolla noga innan att mätkontrollanterna är godkända för att mäta för travet också.

Då får du två olika intyg;
- ett som gäller för travet och
- ett som gäller för rid- & körsport.
Men var beredd på att det kan stå OLIKA MÅTT på intygen!!!

Trots att det är samma, ponny som mäts samma dag på samma plats av samma mätkontrollanter så är REGLERNA olika!

Annons:
MagganS-B
2014-01-15 20:31
#1

# 0 Ja, så blir det när den allmänna mätkommittén bryter ihop! Det dög väl inte att vi som mäter travare var för perfekta!

giffan
2014-01-16 07:07
#2

Och hur kan man få två olika mått? Av samma mätkontrollanter?

Om min ponny är 125 så borde den ju vara det på båda intygen, eller lägger man till eller drar ifrån på det ena intyget?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silarp
2014-01-16 08:18
#3

#2… ja, man kan ju tycka det… o med tanke på vad det KOSTAR att åka och mäta, kan man också tycka att en häst som ÄR 125 borde vara det -och inget annat…
Men jag förstår att man har hittat på lite individuella regler och lägger till och från för skor o annat kanske? Inte vet jag, vet bara att jag tycker att allt sånthär trams som fördyrar ponnysporten ligger i fatet för det enkla o lilla tävlandet, som förmodligen skulle öka startande i låga klasser en hel del…(och därmed kanske även på sikt öka tävlandet generellt…)
Behöver inte gå längre än till mejsjälv.. skulle gärna tävla min fridha i lättare körklasser någon eller ett par gånger per år när det hålls LA eller LB i närheten här.. men inte SJUTTON tänker jag lägga 1000 kr (eller kanske kostar det mer?) plus en heldag med hästen i transport för att MÄTA då också…? Och det räcker förmodligen inte att jag gör det EN gång heller, nu när hästen var 4 tex…. utan jag ska göra OM samma procedur varje år… tills den slutmäts…. den tiden har jag helt enkelt inte till övers, när jag knappt kan ta 7 semesterdagar per år med barnen….

När jag hade min stora häst på 165, kunde jag enkelt delta i samma körtävlingar utan mätintyg…. DÅ kom man iväg på tävlingarna… NÅN gång emellanåt iaf…

Och när man då läser att det är som enligt ovan… så blir man än mer matt….

RC71
2014-01-16 08:31
#4

#2 Vid mätning för ridsport avrundas det ner till närmsta hela cm samt dras en cm för ev skor. Det innebär att en ponny kan vara 11 mm för stor( då dom vanligaste ridhästskorna är 8 mm) men ändå hamna i en lägre kategori. Nytt sedan ca 2 år tillbaks.

giffan
2014-01-16 11:40
#5

Och varför inte sätta som krav att alla hästar skall mätas utan skor?? Alltid!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silarp
2014-01-16 13:40
#6

…ELLER… OM dom har skor mäter man SI, och om den INTE har skor mäter man SÅ….

Annons:
Tjiwi
2014-01-16 14:32
#7

#3 Du mäter inte varje år. Mäter du som fyraåring så mäter du som sexåring och sedan slutmäter som åttaåring. Om inte hästen är långt från max gräns, kommer inte ihåg exakt hur många cm ifrån det är för då räcker det sedan att slutmäta.

VeronicaP
2014-01-16 14:45
#8

Man behöver väl inte mäta utan skor , man kan göra som man gjorde förr använde skjutmått och mätta hur tjocka skona var och drog av det ;)

Tusen
2014-01-16 15:03
#9

Inom körningen förstår jag ine ens varför det krävs mätintyg.

silarp
2014-01-16 15:16
#10

Håller me #9… och även om man som #7 säger, inte mäter VARJE år, så är det oavsett typ 4500-6000 kr för att mäta 4, 6 och 8 år….
… och det är ju mer än vad många begär för sina körda/ridna russ?

Tusen
2014-01-16 16:42
#11

Fast inte kostade det så mycket då vi mätte våra. Vi mätte i Örebro förra året och de tog under tusenlappen och då fick vi intyg för både ridsporten och travet.

Tjiwi
2014-01-16 17:26
#12

# 9 De olika kategorierna tävlar visserligen ihop men det är olika tempon beroende på vad du kör för kategori i precision och maraton.

# 10 Jag betalade 450 i klinikavgift och 600 kronor till mätmännen nu när jag mätte Joel och det var samma avgift förra året. Sedan kan man iofs räkna in bränslekostnad för tio mil och förlorad arbetsinkomst men det är en annan sak!

TaxIngela
2014-01-16 17:34
#13

Klinikavgiften är ett sätt för de riskkapitalistägda klinikerna att tjäna ytterligare pengar på hästägare.

Jag vet inte hur många ponnyer de mäter per timme, men en väldigt hög timlön blir det. Jag undrar varför inte de kan jobba ideellt som nästan alla andra gör.

Ridsportförbundet har ju maxtaxa på 200 kr i timmen för domare på regionala tävlingar. Det är mycket konstigt att de inte har maxtaxa för mätmän, tycker jag.

Annons:
silarp
2014-01-16 17:39
#14

tycker oavsett att det är dyrt me 1000 kr måste jag säga…. Och vad är det för mätmän som mäter på premieringar och kvalitetstester? Jag hade mätt min ponny 2 ggr på 6 veckor med 4 cm skillnad i resultat, och måste ÄNDÅ mäta igen för att starta en enkel lokal liten körtävling o betala 1000 kr till för SAMMA ponny…?

Och jag väger absolut in förlorad arbetsinkomst samt vad det kostar att betala den som ska göra mitt jobb under tiden…

StuteriSolo
2014-01-16 19:15
#15

Och har man mer än en häst blir det väldigt mycket pengar…

I år har vi faktiskt bara två som behöver mätas, men något år har det var 4-6 stycken. Men det var medan mätavtalet fanns kvar, nu har jag ingen som är mätt för körning, bara för trav. Vet inte om det är värt att betala en tusenlapp + 20 mil soppa t.o.r för att kunna starta en eller två gånger i LB

VeronicaP
2014-01-16 19:18
#16

vi har ju oftast alltid haft mer än en häst att mäta och de känns i plånboken , tycker iof att de är löjligt att man måste ha två som mäter när de inte är gränsfall tex

Anemona
2014-01-16 20:41
#17

Ponnytravet har förenklar reglerna from i år.

Om ponnyn är 5cm eller mindre räknat från maxgränsen behöver du bara mäta max två gånger om ponnyn är under 8 år. En års- och en slutmätning. http://sptf.nu/dokument/2014/matreglemente2014_sptf.pdf

Lena90
2014-01-16 21:39
#18

#3 La märke till den kostnaden med när jag satt och kollade runt i tävlingsdatabasen. Hade tyckt det varit kul att tävla Aurora någon lätt klass i körning och i debut kan jag ha min rockard. Men då behöver jag också mäta henne och närmaste tog typ 1000-1100 kr och jag nästan tappade hakan :P Hon är ju fem i år med och som student känns det inte roligt att behöva göra det igen isåfall nästa år :S Nä det får vänta isåfall så kör vi de inofficiella i år. Jag måste ändå ta grönt kort först så kan fokusera på det detta året och kanske tävla nästa år :)

Carpe diem!

Tjiwi
2014-01-17 06:49
#19

# 18 Henne behöver du om du mäter i år inte mäta igen förrän hon är åtta då hon är så långt från max gränsen.

# 17 Är ganska säker på att det numera är så även inom de andra grenarna. Är de inte nära maxgräns behövs ingen mätning förrän de slutmäts.

Tinula
2014-01-17 11:01
#20

Är det mer än 5 cm från maxgränsen behöver man inte mäta om förrän slutmätningen.

Annons:
Lena90
2014-01-17 19:37
#21

#19 Aha ja det var ju nått positivt med att hon är så liten då :) :P Haha ja man ska inte hugga i sten så här tidigt på året :) Får man det gröna kortet fixat ganska snabbt så vet man aldrig :)

Carpe diem!

Upp till toppen
Annons: