Annons:
Etikettur-spår
Läst 10577 ggr
__Prenses
1/9/14, 5:39 PM

Inredning av liten sadelkammare

Hej! Nu behöver jag hjälp av er.
Hur ska man inreda en liten sadelkammare bra för att få så bra utrymme som möjligt och inte allt ska bli huller om buller?

Har du en trång sadelkammare så ge gärna tips och ideér och visa gärna bilder hur det ser ut praktiskt.

Tack!

Annons:
Linnea
1/10/14, 10:36 AM
#1

Har ingen liten sadelkammare men en sak som är bra att tänka på är att bygga på höjden. Sånt man inte använder så ofta kan ligga längre upp så att dessa grejer inte tar onödig plats nere. Hyllor och skåp, gärna lite lådor också på hyllorna som man kan lägga smågrejer i.

Vet du måtten på rummet? Hur mycket grejer ska du få plats med? 20 täcken eller 20 sadlar liksom? Olika saker tar ju olika plats, samtidigt är det bra om man kan trycka ihop vissa grejer lite så att tex sadlarna får gott om plats så att dom inte fastnar in i en massa annat när man tar ner dom från hängarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ryttarn
1/10/14, 10:53 AM
#2

En smart upphängare för träns, som jag använder, är Träns Karusellen. 6 Träns tar ung lika mycket vägg plats som ett…..

http://www.washap.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=524&category_id=38&option=com_virtuemart&Itemid=57&vmcchk=1&Itemid=57

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
1/10/14, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Finns många tips på Bukefalos, t ex

länk till tråd

länk till tråd

__Prenses
1/10/14, 12:10 PM
#4

Jag har ju bara två ponnyer för tillfället. Man vet ju aldrig när det kommer tillökning, haha! :P Men på ett ungefär är den vel ca 2 * 3 meter kanske ? Varav på den kortare väggen är ett ganska stort fönster som nästan tar hela väggen.

Riktigt äcklig grön färg dessutom på väggarna som gör att väggarna faller in över en känns det som. Det är en gammal bastu som det är frågan om så det är också lite sotigt.

carcha01
1/12/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min sadelkammare är ca 2,5 * 3,5 m.

Mitt tips är att hänga det mesta på väggarna och förvara resten i skåp o lådor (helst med hjul).

Längs ena långväggen har jag skruvat fast (pluggat med mollyskruv) en bred ekplanka där jag har satt upp fyra selhängare o tre sadelhängare med plats för träns under.

På den andra långväggen sitter ett säkringsskåp, så där har jag en kortare men lika bred ekplanka med två täckeshängare, som rymmer tre täcken vardera, samt en piskhållare för rätt många spön o piskor.

Vid kortsidan med fönstret har jag ett skåp som rymmer massor med grejer exvis rykthinkar, hovslagargrejer etc.

Vid den andra kortsidan med dörren har jag ett mindre skåp på hjul där jag förvarar småprylar.

För närvarande står min sons avlagda soffa samt ett antal flyttlådor med böcker i sadelkammaren. När de flyttar ut blir det ännu rymligare! 🙂

carcha01
1/12/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild till

Annons:
Mixie
1/13/14, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Åh jag vill också ha en egen sadelkammare! Har iof några skåp i stallet varav ett är nystädat! ;)

//Mickan

trolldalen
1/13/14, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en friggebod till sadelkammare. Placerad medvetet bredvid stallet. Har ett annat intresse också…jag samlar arme saker till häst! Då sadlarna tar mycket plats så har jag använt hela höjden i sadelkammaren. Till vänster hänger selar, träns mm. Till höger hyllor med täcken ,schabrak mm. Använder takstolarna till att hänga grejer i också.Alla utrymmen används.Bor nio hästar på gården.

Endera är det en för liten sadelkammare eller för mycket prylar där!

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

__Prenses
1/18/14, 4:55 PM
#9

Här är fräscha bilder på utrymmet jag kommer att använda till sadelkammare :)

http://livetmedponnyer.blogspot.fi/2014/01/nya-bilder-av-projekt-sadelkammare.html

__Prenses
1/22/14, 3:11 PM
#10

Vad tycker ni ? Ska jag flytta alla sakerna dit nu före jag målat, kommer ju hursomhaver inte kunna måla på ett bra tag ännu då det är minusgrader. :(

Där jag har grejjerna nu kommer det snart börja vara en bil, så jag antar att jag inte har så mycket val än att flytta grejerna, risken e ju att bilen blir rispad annars…

Upp till toppen
Annons: