Annons:
Etikettavel
Läst 2321 ggr
VeronicaP
1/7/14, 2:10 PM

Defekter inom avel

Efter diskussioner på 9000-serien och om att aveln borde vara fri.

Så tänkte jag kolla hur hårda är ni på defekterna på era djur ?

enligt jordbruksverket så får man ju inte avla på djur som kan föra defekter vidare och bland dem finn tex sommar eksem , man och svans skorv, Patella luxination  mm

Här kan man bla läsa lite mer

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

Hur hårda är ni själva om ni har eksem, patella luxination (på vuxna hästar)

Jag kan känna att inom Russ aveln är de inte lika petigt som inom Shetland tex , men jag kan ju ha fel uppfattning.

Annons:
MagganS-B
1/7/14, 2:16 PM
#1

Så länge man inte vet varför vissa hästar kliar sig, mer än att dom är överkänsliga för knott (vilket dom blir av ett STORT angrepp, precis som folk!), så avlar jag på dom, men absolut inte på patellaluxation…..Har f.ö. inte haft nån med såna besvär heller!

Linnea
1/7/14, 3:04 PM
#2

Kan dom inte gå på sommaren utan att klia av sig man och/eller svans så skulle inte jag avla på dom såvida man inte har en individ som är väldigt viktig av någon anledning, udda stam tex. Men jag skulle ha en väldigt bra anledning för att avla på en sån häst. Vet ju hur min egen ser ut..

Andra defekter är väl mer direkta fysiska fel som tex patellaupphakning, det hade jag inte heller avlat på (min har förövrigt det också plus blåsljud på hjärtat). Han fungerar bra ändå men jag hade inte avlat på en sådan häst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
1/7/14, 3:23 PM
#3

Fråga: Är det så att russ är förhållandevis lite belastade med genetiska defekter i jämförelse med anda raser (t.ex. shettisar)?🤔

ryttarn
1/7/14, 4:01 PM
#4

#1 Håller med dig till 100%

Man kan ju fundera så här oxå. Om nu (vilket det tvistas väldiga om) överkänslighet mot knott är ärftligt, borde isf hingstar som lämnat ett visst antal avkommor med denna allergi tas ur avel?

På studier av Islandshästar kan man konstatera att nästintill 100% av alla importerade islandshästar uppvisar överkänslighet mot knott. Men redan en generation senare så sjunker antalet radikalt. Teorin är då att de importerade hästarna aldrig utsattes för svidknott som föl/unghästar, då de inte finns på Island. Utsätts då fölet/unghästen för svidknott i unga år så bygger immunförsvaret upp ett skydd. Detta är alltså en av huvudteorierna.

Att då kassera ett sto för avel pga denna allergi utan att först analysera omständigheterna kring hästen ifråga känns ganska korkat. 

Så, med detta i beaktande har jag valt att ta ett föl på ett sto med kontaktallergi. Stoet i fråga är fött och uppvuxet i Umeå och kom till södra Sverige som 2 åring. Sannolikheten för att hon då(hon är 12 år nu) utsattes för svidknott som föl/unghäst är väldigt liten. Däremot är dessa odjur tämligen vanliga i Värmland. 

Hennes dotter, som nu är 4 år, visar inga som helst tendenser till klåda. 

Mao, ja, jag kommer fortsätta avla på henne men kommer vara mycket noga med vilken hingst jag använder. Detta för att minimera ev ärftliga effekter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
1/7/14, 4:06 PM
#5

skulle INTE avla på NÅGOT som kan nedärvas och som jag upplever negativt… dvs allt ni nämner ovan SAMT dåligt temperament vid vuxen ålder också…(att unghästar kan vara en ve o fasa i perioder vet man ju… men är dom 4-5 år och har ett som JAG anser vara temperamentsfel… så skulle jag undvika att avla på den också…)

om någon vore överkänslig för knott o kliade av sig  man o svans med största tydlighet, år efter år skulle jag INTE avla på den, men om den skulle klia sej ETT år, och kanske inte så det försvann alltihop… tja, kanske, efter samtal med veterinär isåfall… men rent generellt tycker jag inte det… Många resonerar som så att " avkomman får det nog inte"  osv.. men det KAN också bli VÄRRE för avkomman, eller hoppa över en generation också…. så man bör nog låta bli..

passis
1/7/14, 4:17 PM
#6

Ärftligheten för knottallergi är vad jag läst drygt 30%. Med det i åtanke så avlar jag på allergihästar med bevarandevärd stam, men jag säljer inte dessa avkommor utan att tala om denna risk.

Annons:
Annette
1/7/14, 4:17 PM
#7

#3. Jag upplever inte att Shetland är särskilt mycket drabbade av genetiska defekter. Däremot upplever jag att det finns människor inom rasen som är helt besatta av att leta defekter.

Tusen
1/7/14, 4:19 PM
#8

#7 Okej. Undrade mest eftersom det var hos bl.a. shettisarna som man är hårdare på detta enligt TS.

ryttarn
1/7/14, 5:00 PM
#9

#5 Använder du inte hingstar som fått avkommor med knottallergi heller?

Mycket, om än inte allt, vad gäller en ponnys temperament handlar om hur de är uppfostrade som unghästar. De alra flesta russin med "dåligt" temperament som jag stött på genom åren har haft en väldigt förstålig orsak till detta. Men visst finns det olika nedärvning av temperament. Vissa unghästar behöver inte uppfostras alls medan andra kan behöva en hel del arbete tidigt……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
1/7/14, 5:11 PM
#10

# 4 Jerker, du skrev "kontaktallergi"! Det är något helt annat än allergi mot mygg och knott…..

# 5 Dom "temperamentsfel" som du nämner är till 99% beroende på oss människor. Djur blir vad man gör dom till!

# 6 Jag håller med!

VeronicaP
1/7/14, 5:20 PM
#11

#8 Jag menar att inom Shetlands avel så skulle de uppfödare jag pratat med ALDRIG använda en sådan hingst/sto i aveln men inom russ avel så verkar det mer okey att göra det. Inte att de fanns mer problem hos shetland

Jag har däremot sett en massa tävlingsponnyer som har eksem och besvär inom russen men inte de jag har sett inom Shetland kan jag räkna på en hand.

Ja Jerker jag tycker att en hingst som har lämnat ett antal avkommor med eksem eller andra defekter ska tas ur aveln.

VeronicaP
1/7/14, 5:23 PM
#12

#3 Jag menar inte att Shetland är mer drabbade än russen bara att de jag pratar med där skulle aldrig avla på en individ som har några av dessa defekterna men inom russ aveln verkar fler avla på tex hästar som har någon av defekterna

silarp
1/7/14, 5:51 PM
#13

NJAAAAA…… håller väll med er… #10 och #9… TILL VISS DEL…

men jag vill ändock hävda att temperament nedärvs… uppfostran har stor del, absolut.. men LÅNGTIFRÅN allt kommer därav… har exempel här hemma nu för den som vill ha, där uppväxtmiljön är EXAKT densamma, men det skiljer AVSEVÄRT i temperamentet.. samma mamma till dom.. men olika pappor…
Man ska inte skylla allt på pappan i detta läget, men man kan lugnt konstatera att den sista pappan där, tillsammans med just DEN mamman, nog inte var nån jättelyckad kombo…
Även om jag NU börjar se, att det rätar sej… med åldern.. .
Men temperamentet liknar ändock inte dom andra, utan är något helt annat. Man får uppskatta henne för det istället, har jag förstått! Hon har utöver det även fått med sig andra kvaliteter som man kan skratta sig lycklig över..

OCH ang. frågan om jag använder hingstar som fått avkommor med knottallergier.. så får jag svara,INTE DOM SISTA TVÅ ÅREN  iaf.
De första åren (dvs 3) så vet jag inte, det är 2 olika hingstar med många avkommor, varav jag tyvärr inte lyckades hitta så mycket info om dom flesta..
Men jag utgår ifrån att det finns avkommor till de godkända hingstarna som har fått olika typer av skorv och exem också… även om JAG skulle tycka att dessa skulle plockas bort allteftersom dom upptäcks!
(och där hingstarna givit avkommor i flera kända fall.. skulle bort…)

Annons:
Mixie
1/7/14, 9:15 PM
#14

Jag skulle önska att det fanns samma för ston som det gör för hingstar, där man kan visa dom och få rekommendationer och dessutom kanske tips på hingstval av kunniga domare osv.

//Mickan

Tusen
1/7/14, 9:24 PM
#15

#14 Det håller jag med dig om. Vi hade turen att få hjälp av en mycket kunnig och erfaren russuppfödare då vi valde vår första russhingst för betäckning av vårt sto. Det är vi mycket tacksamma över för det blev  en kanonavkomma. Nu har vi dessutom lärt oss lite mer och i och med detta törs vi nu själva välja lämpliga hingstar till våra ston.🙂

tajet-lene
1/7/14, 9:33 PM
#16

Et sidespor- beklager det- men bare lurer -hvor havner de med "fargefeil" for eksempel hvit over rygg el gulanlegg? Blir de registret i 9000-serien?

StuteriSolo
1/7/14, 9:45 PM
#17

De ej godkända färgerna hos russ är skimmel och dorsalskäck - de anlagen finns inte hos russ så kommer ett föl med de färgerna är det inte rätt föräldrar. De som har dubbelt gulanlag (förr kallat albino) får ej stambokföras men grundstambokföras så de hamnar i det vanliga registret.

ryttarn
1/7/14, 10:26 PM
#18

#10 var telefonen som ändrade knottallergi till kontaktallergi, menade givetvis det förstnämnda….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GAJarhult
1/9/14, 10:26 AM
#19

Idag skulle jag inte avla på eksem hästar men har gjort det innan jag visste bättre! Kli-hästar ska tas bort! De lider alldeles för mycket. Visst kan det bero på många olika orsaker arv ,miljö, foder. Men hur många ägare tar reda på vad det beror på? Hur stor plånbok har ägare att ta reda på orsaken och köpa alla olika mediciner i 15- 20 år? Hur gör ägaren vid försäljning av en kli- häst? Alla köpare lovar ju att hästen ska få allt ! Jag tycker jag har ett ansvar att sälja en bra häst som jag kan stå för! Hur mycket tid har ägare att smörja och smörja och stalla in/ ut, täcke på/ av ? Om ni frågar de som har hållit på med russ i många år så vet de mycket väl hur arvet är, vilka linjer det är. Det är mycket svårt att få reda på vilka hingstar som ger kli avkommor för det finns väl ingen hingst ägare som svarar på det! Det är ju detsamma med temperament hur ska man få reda på det? När jag varit och sett på trav tävlingar har jag förfärats över hur många russ som har kliat sig och har korta manar och svansar. Patella upphakning har jag aldrig sett på russ! #14 Visar du 1-2-3 åringar på sommarens avelsvärderingar får du reda på hur ditt sto ser ut och kan fråga hur du bör tänka inför val av hingst. Hör inte till denna tråd men i olika diskussioner här på iFokus jämställs utställningar och avelsvärderingar och det är inte samma sak!

Linnea
1/9/14, 12:59 PM
#20

#19 Min hade stora problem med upphakningar som ung och det värsta benet går han än idag inte rent på. Jag tycker inte du ska säga att kli-hästar generellt ska tas bort, jag gör väldigt mycket för att få bort kliet så mycket det går och han är inte så gammal än. Självklart finns det dom som inget gör.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
VeronicaP
1/9/14, 1:04 PM
#21

#19 Riktigt bra inlägg :D många kloka ord.

unghäst upphakning har jag sett ofta  men de lägger jag inte så stor vikt på, men har även sett upphakningar på äldre

ryttarn
1/9/14, 3:58 PM
#22

#19 Det var väldigt hårda och generaliserande ord. Håller inte med dig i speciellt mycket av dina dömmanden……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GAJarhult
1/9/14, 4:30 PM
#23

Jag har oxå gjort mycket för kli hästar! Lagt ner mycket tid och pengar på det men till vilken nytta då? Hästen mådde ju inte bättre för det ! Häst är häst och ska kunna leva som det!

VeronicaP
1/9/14, 4:45 PM
#24

Tänk själva och alltid gå med klåda på kroppen även om man skyddar så mycket man kan så blir man inte av med klådan, ingen skön känsla och så är de ju även för hästarna

ryttarn
1/9/14, 6:06 PM
#25

Men, #23 och #24, att avla på ett sto med knottallergi är inte samma sak som att avkomman får denna allergi. Så skall man helt säkra sig mot att en uppfödning får klåda så får man nog sluta avla helt. Det finns inte någonting som visar på att ston med knottallergi får fler avkommor med denna åkomma än vad ston utan får det. Skall man kassera i övrigt bra ston får man nog se till att bevisa sambandet istället för att tycka en massa…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

noraahlin
1/9/14, 6:42 PM
#26

ett utav mina ston har exem/knott allergi men kliar sig inte så mycket, lindrar när man smörjer på. jag valde att betäcka henne i somras så hon fölar nu i vår, vi får se om fölungen har det eller inte. ingen i hennes släkt har det som jag vet om (mormor född på heden och hennes mamma som jag träffar ofta har ingen allergi) Men hon är en otroligt trevlig och bra häst, jag tror nog att det blir fler föl efter henne i framtiden :)

MagganS-B
1/9/14, 10:32 PM
#27

# 26 Fölen har inte knottallergi utan det kommer i så fall när de är vuxna 3 + ! Och inte alls av sig självt utan efter ex.-vis det gått på knottrikt bete, alltså fuktigt och varmt!

Annons:
entill
1/10/14, 10:34 PM
#28

Vilken uppfödare kan lämna garanti för att unghästen inte utvecklar knottallergi i framtiden? Vad händer med rasen om vi slutar att avla på alla hästar som har knottallergi eller lämnat avkommor med dessa besvär? Vem kan avgöra om ärftligheten finns hos stoet eller hingsten?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
1/11/14, 12:08 AM
#29

#28 tack, du formulerade vad jag tänkte. ..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
1/11/14, 11:36 AM
#30

Den enda allvarliga defekt som finns hos russrasen är i så fall slinger….

Patellaluxation kan man se hos unghästar som vuxit snabbt, men det försvinner alltid efter ett tag. 

Jag tror att dom allvarliga felen kommer om man går för fort fram avelsmässigt, alltså har mycket korta generationsväxlingar. Därför gäller det att blanda "lagom"…..både gammalt och nytt.

Linnea
1/11/14, 3:48 PM
#31

#30 Patellaluxation försvinner oftast men inte alltid..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

TaxIngela
1/11/14, 4:02 PM
#32

Jag brukar inte blanda ihop arbete och privatliv, men är utbildad sjukgymnast. Jag tror att några ord behöver förklaras.

Knottallergi och kontaktallergi är samma sak. Det måste till kontakt med knott för att det ska bli en allergisk reaktion.

Patellaluxation är ingen låsning. Luxation betyder att benet hoppar ur sitt rätta läge. Patellaluxation betyder att benet hoppar ur knäskålen.

Så är det hos människor i alla fall.

GAJarhult
1/11/14, 5:19 PM
#33

#28 det är så jag tänker oxå! Men har jag en unghäst som verkar att klia sig lägger inte JAG ner det arbetet. Det finns vissa avelslinjer som ger mer kli hästar och de försöker jag undvika i min avel.

MagganS-B
1/11/14, 5:50 PM
#34

# 32 Läs på om kontaktallergi kontra den allergi som du får när ett ämne kommer in i kroppen genom bett. stick eller genom munnen! Ibland är det bra med yrkeserfarenhet…..

Annons:
entill
1/11/14, 10:51 PM
#35

Hur vet man att vissa linjer ger fler klihästar? Om det verligen är bevisat, vore det ju enkelt att förbjuda avel på dessa linjer. Jag tror i alla fall att det kan vara förödande för en så liten ras att avstå från att använda hästar ur vissa linjer om det inte kan bevisas att de ger defekta individer.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
1/11/14, 11:06 PM
#36

#35 Man har ju sett vissa linjer med mer kli hästar , men de är väl kanske inget som pratas högt om ?

Vet att vissa har fått råd om att inte betäcka med en viss linje då de kunde bli dubbelt med kli känslighet från båda sidor( Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig )

VeronicaP
1/11/14, 11:11 PM
#37

Nu bor jag ju väldig bra då vi inte har mycket knott hemma hos oss ,  så en kli häst hade klarat sig bra här, men hade jag skickat en kli häst till hingsthagen så hade de nog blivit galna med alla svinknott som är där , det är tom så ja sitter i bilen och väntar medans vattnet fylls i badkaren om de är en riktigt jävlig kväll ;)

entill
1/12/14, 9:25 AM
#38

Men varför detta hysch hysch om något så viktigt som ärftliga defekter, så att man inte kan tala högt om det? De som rekommenderar att inte betäcka ett visst sto med en viss hingst borde ju kunna offentligöra detta om de har "bra på fötterna" annars är det ju förtal. Vem eller vilka är det som ger dessa rekommendationer?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Upp till toppen
Annons: