Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2200 ggr
nika85
2014-01-07 12:18

frågor om kastrering

Jag har en hingst född -12 som jag vill kastrera, men hur tror ni det funkar med tanke på vädret (det är plusgrader och jätteskitigt hos oss här i Östergötland)?
Han är inhyrd i en lösdrift där det dessutom är väldigt skitigt i lösdriften. Jag vill flytta honom därifrån så fort som möjligt, till stallet där jag har min andra häst, en valack som går i lösdriftsflock med 8 ston och en till valack. Hur snart kan en nykastrerad släppas med ston?

Annons:
silarp
2014-01-07 14:09
#1

Kastrerade ju min avelshingst Vildhallon, 6 november,,, släppte honom med stona före jul, hände INGET… o då snackar vi en grabb som hade GOTT om hormoner o var rejält hingstig!!

MagganS-B
2014-01-07 14:17
#2

Det är så väldigt olika hur lång tid det tar för hingstarna att bli valacker…..det får man se från fall till fall!

silarp
2014-01-07 16:07
#3

det där med smutsen också… det hade jag varit försiktig med…. infektion vill man ju undvika…
Det är lätt att åka på ändå, även om det är torrt….

Min andra valack, jag hade förut, som var fullblod, betäckte aldrig o var 3 när jag kastrerade… han fick vara utan stona till han var 3 månader… DÅ funkade det, så det är defenitivt olika…

madde89
2014-01-25 16:54
#4

får inte gå med ston på tre veckor efter kastreringen.

Maddus
2014-01-25 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi kastrerade Frej i Okt och då var han inte så hingstig..släppte ihop honom med ett sto (efter några veckor) som gått i hagen bredvid länge men var så hingstig då stoet visade brunst att vi var tvungen sära på dom!

Men nu går han med ett sto och funkar jättebra :) Hon visade också brunst i början men de fick hållas så det vart lugnt efter en vecka ungefär :)

giffan
2014-01-27 08:23
#6

Jag skulle vara försiktig med att kastrera när det är för skitigt eller för kallt.

Sen går det nog inte att säga när man kan släppa ihop med ston, men kastreringen ska vara ordentligt läkt. Och oavsett så ska ingen vallack gå med sto om den betäcker.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: