Annons:
Etikettallmänt
Läst 1324 ggr
ryttarn
2014-01-05 22:13

Uppdatering av Blå Basen?

Jag tycker det är otroligt roligt att man äntligen kan se travprestationer i Blå Basen. Historielektionerna över ens ponnys anfädrar blir så mycket enklare nu.

Stor eloge till er som är inblandade i detta arbete.

En liten fråga dock, hur ofta är det tänkt att detta skall uppdateras? Såg att senaste uppdateringen nu ligger från våren/försommaren 2013……

Givetvis begär jag inte dagliga uppdateringar, men årsstatestik vore ju trevlig att få komplett……

Kommer det även prestationsstatetik från SvRSF?

Något jag saknar är även utställnings och premeringsresultat på äldre ponnyer, vore verkligen trevligt om det gick att få till. Blå Basen blir isf en otrolig källa till kunskap……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
einarsson
2014-01-05 23:07
#1

Är det någon som vet hur gamla resultat som finns med? Tycker att det verkar vara lite olika på olika hästar. Frågan gäller båda utställning, tävling, trav och avelsvärdering.

ryttarn
2014-01-05 23:21
#2

#1 Vad gäller travet skall det, enligt uppgift, vara allting som finns i ponnysportdatabasen.  Ernst Mascot har iaf resultat from sin treårssäsong (1975)

Vad gäller SvRSF har jag ingen aning då jag har dålig koll på vilka som har meriter därifrån…….

Utställningar har jag oxå funderat över. På mina egna russin är det väldigt olika……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

einarsson
2014-01-06 09:55
#3

Om jag tittar på hästar jag vet att de startade i slutet på 70talet och början på 80talet har de inga resultat. Är det så att de måste ha startat efter ett visst år för att de gamla resultaten skall vara med? Tittar man på Dart har han gamla resultat, han startade tom 1984. Men om man tittar på Ralle, Paulken, Fiffi, Mellvin och Jill har de inga, de startade runt 1980, Jill och Mellvin startade 1985.

Någon som vet om avlesvärdering, utställning och tävling?

Tycker att det är mkt bra att resultaten finns med på blå basen, undrar bara när de olika brytpunkterna är.

PernillaJ
2014-01-06 10:26
#4

#0 Visst är det bra! Det är dock inte menat att ersätta löpande resultat och statistik online från ST som förhoppningsvis kommer. Uppdatering av ponnytravresultat i Blå Basen är tänkt att ske en gång per år. Resultaten som nu ligger i BB lades in i oktober och omfattar tävlingar fram till en bit in i september 2013: en stor del av säsongen 2013 alltså, men tyvärr inte hela.

#1, #3 Som Jerker skriver är all ponnytravstatistik överläst. Att det kan vara olika kan bero på att de russ som startade på Gotland lades in i datasystemet tidigt (70-talet), tack vare toton. Övriga landets ponnytravare kom in i systemet för drygt 20 år sedan ungefär.

#2 Det hänger på varje enskild utställningsarrangör, de ska redovisa resultat till SH. (Mascot var tre år 1987)

LouiseS
2014-01-06 11:15
#5

Är det någon som vet om resultat från körtävlingar kommer att publiceras i BB?

einarsson
2014-01-06 11:33
#6

#4 Du vet inte vilket år de senast måste ha startat för att vara med? Gotland resp. fastlandet?

En av våra har startat tom 1991, alla  hennes resultat är med från och med 1983. Så det måste vara så att de som startade tom ett specifikt år har alla sina resultat med. Denna ponny har aldrig varit på Gotland.

Tycker att det är mycket bra med resultaten i BB, men skulle vilja veta brytpunkterna, så att jag vet när jag skall gå till andra källor och kolla.

Arbetas det fortfarande på att rätta till uppfödare (som tydligen blev fel i en överläsning) eller har det projektet lagts ned/lagts på is? Måste vara ett extremt stort arbete, så jag förstår absolut om man givit upp.

Annons:
MagganS-B
2014-01-06 12:05
#7

# 4 ST:s databas gjordes om 1985, vet jag eftersom jag satt dagar och nätter på Visbytravets sekretariat och jobbade med det. Då lades hela landets ponnyer in, även Gotlandsponnyerna eftersom dom "försvunnit" i.o.m. att systemet byttes. Hon som egentligen skulle lägga in allt, Helene Lindskog-Sjöberg blev sjuk, så dom första två veckornas jobb gjorde jag. Jag tror Katarina la in rekorden och pengarna. Vi var tre stycken, Katarina Paulsson, Helene Lindskog-Sjöberg och jag som var på Solvalla en dag för att lära oss deras datasystem….Eivor Woods var en bra lärare! Lite historik!

einarsson
2014-01-06 15:21
#8

#7 Ni gjorde ett jätte jobb, som vi alla har stor nytta av. Tänk bara när man inte längre behövde skriva med de fem senaste starterna på varje anmälan (nu är det ju löjligt lätt att anmäla).

Alltså borde alla resultat för hästar som startat 1986 eller senare vara med.

JuliaC
2014-01-06 16:27
#9

Kan svenskfødte danske russ være med? Med afkom og resultat evt..🤪

agnescarlsson
2014-01-06 20:41
#10

#9 det är av svenska hästavels föreningen så det finns inga andra hästar än svenska hästar med. Inte importerade hästar finns med.

MagganS-B
2014-01-06 22:22
#11

Svenskfödda russ finns med, dom står under "avkommor" om man söker på stoets eller hingstens namn! Svenska Hästavelsförbundet! Dom avkommorna som är födda utomlands finns inte med…..men resultat som gjorts i Sverige finns där.

ryttarn
2014-01-19 13:33
#12

Någon som vet när kompletta resultat för 2013 kommer in?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: