Annons:
Etikettallmänt
Läst 4519 ggr
Plupp73
12/3/13, 10:11 PM

Tidiga inridningar....

Såg en annons där ett 2,5-årigt russ säljs under texten inriden, lätt att rida ut på etc. Är inte detta en väldigt tidig ålder att rida in ett russ på - ryttaren på bilden är vuxen….?

Rids ponnyer in så här tidigt? Är det comme il faut? Är det en effekt av att det är så svårt att sälja russ nu, så att man tror att det är lättare om de anses inridna och körda?

I min värld är detta skrämmande tidigt att ha ridit en ponny i alla gångarter.

Annons:
MagganS-B
12/3/13, 10:18 PM
#1

Russ kan man köra in tidigt, men dom bör inte ridas förrän dom är 4 år!

Plupp73
12/3/13, 10:31 PM
#2

Hästen ifråga är även hoppad med ryttare om man får tro annonsbilderna. 2,5 år.

Katti
12/3/13, 11:19 PM
#3

Tycker mig ha sett att det verkar vara mode att ta hästana väldigt tidigt tyvärr. Har dock inte sett det på russ förut, men westernhästar tävlas ju under ryttare som tvååringar…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

MagganS-B
12/4/13, 7:15 AM
#4

Jag anser att det är snudd på djurplågeri att rida ett russ som är 2-2,5 år! Ryggen är alldeles för vek för att bära en ryttare som är så pass duktig att "hen" kan rida in ett russ. Att små barn kan sitt upp några minuter är en sak, men att arbeta med ryttare är absolut inte lämpligt, mode eller ej! Jag vet quarters som haft jätteont i sina ryggar som 3-åringar tack vara tidig ridning, även om det är en tidigare utvecklad ras än russet!

silarp
12/4/13, 7:53 AM
#5

att hänga på och sitta upp på en 2,5 åring kan jag tycka vara ok.. för at vänja vid att man grejjar lite, men att RIDA eller träna ridning (oavsett ryttarens vikt) tycker jag nog är lite tidigt… dom är inte direkt alltid mogna i huvudet heller…
KÖRA in har jag märkt dock att man kan göra relativt tidigt… min märr var 1,5 när jag spände för första gångerna, sedan gjorde vi vinteruppehåll o hon var 2 när jag gjorde den "riktiga" inkörningen…
Likadant med hingsten…

Men alla individer är INTE lika, och vissa kräver nog att bli både 3 och 4 innan varesej inkörning el inridning kan komma på tal!
Tror det gäller egentligen alla raser… bara att tävlingar/avelsprogram osv som satts av oss människor satt tämligen snävt inom vissa grenar…
3 år känns som ett riktmärke för ridning iaf… russen är så små, så att bära tunga vikter före 3 känns väll än mindre rimligt…?(även om dom kan kallas tåliga, härdiga o viktbärande…)

Saddlebreden jag hade gick absolut inte att köra in före 4… han reds däremot in som 2,5…
Lika olika som hos oss folk !

Tusen
12/4/13, 8:42 AM
#6

Enkelt tänkt så är det väl så att om du väntar (oavsett ras) med inridningen så har hästen chansen att bli färdigväxt och mer musklad. Det är väl en av orsakerna till varför Islänningar anses vara väldigt viktbärande. De får växa till sig ordentligt innan påbörjar inridningen. 5 år räknas som normalt inom Isis-världen.

Jag har två xempel på detta.

Jag har på nära håll sett ett russ bli inriden som 2-åring och redan som 5-åring ha så ont i ryggen att h*n inte längre var ridbar.

Ett annat exempel är en mycket känd, tysk dressyrryttare som aldrig red in sina halvblod före 4 års ålder. Hans hästar nådde ändå OS-klass och höll dessutom mycket längre än andra tävlingsindivider. Inte bara ryggen höll utan även ben och kotor. Han ansåg att  något äldre hästar lärde sig snabbare och han ansåg inte heller  att hans hästar var sämre utbildade än andra då de blev i OS-klass. De var inte ens äldre.
Naturligtvis fick han avstå från unghästtester.

Annons:
StuteriSolo
12/4/13, 8:51 AM
#7

Sitta på en 2,5-åring, ja, men rida nej! Låta något litet barn sitta på medan man leder hästen typ till hagen eller stallet eller så men inte regelrätt ridning.

När min yngsta dotter var liten åkte hon alltid på den vänstra hästens rygg när vi tog in hästarna på kvällarna för hon skulle absolut vara med ute, så det var även någon ettåring som fick bära henne de tjugo metrarna till stallet(var gör man av sitt ettåriga barn annars liksom)

Vi brukar börja rida våra russ på hösten som treåringar, då är de oftast inkörda på våren som tvååringar och har hunnit träna och tävla en säsong och har bra med muskler.

Katti
12/4/13, 10:05 AM
#8

Jag har också fått lära mig att islänningar inte rids in förrän de är fem år. Men det verkar numer vara fyra år som gäller för dem, eller till och med ännu tidigare…

http://sifsforum.egetforum.se/inridningsalder-t7641-15.html

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Felicia244
12/4/13, 3:29 PM
#9

Var hittar man annonsen? Kollade hastnet men hittade inte. Vad skall jag söka på?

Plupp73
12/4/13, 6:48 PM
#10

sök på B-ponnyer russ, pris: 15000 kr, inlagd 131201

Stallmima
12/4/13, 7:49 PM
#11

Hittar denna annons om inkörd/inriden född 2011

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=775217&inriktning=&typ=

Felicia244
12/4/13, 7:59 PM
#12

Aha, tackar. Måste säga att det är mycket underligt med en inriden 2 åring… Sen att de hoppar den ganska högt är också oroväckande.

lil-sis
12/4/13, 8:29 PM
#13

Den hästens ägare finns ju här på iFokus, fråga henne varför?

Annons:
Tessan08
12/4/13, 10:21 PM
#14

Kan bara hålla med, hon är allt för tidigt tagen, förstår inte varför man har så himla bråttom! Stoet är född på heden, e Tyfon u Jolli, tråkigt att de redan ska sälja henne…

lil-sis
12/5/13, 8:36 PM
#15

Det var min elvas bästa kompis på inkörningen i somras. Tyvärr har jag inte råd att köpa henne, annars hade hon fått komma hit och gå i hagen med de andra :D

lil-sis
12/5/13, 8:37 PM
#16

För övrigt är jag FJÄRDE ägaren på min elva efter uppfödaren. FJÄRDE.

Helt tossigt.

silarp
12/5/13, 8:38 PM
#17

hästar verkar mer o mer bli vandringspokaler nuförtiden….. så ohyggligt trist utveckling…

Stallmima
12/5/13, 9:17 PM
#18

#16 Men herregud, man måste ju lära känna hästen först 😮  Det går ju inte på en kvart precis, och inte speciellt en unghäst

Linnea
12/6/13, 9:15 AM
#19

#16 Jag är tredje ägaren på min, köpte honom som ettåring. Uppfödaren bytte några russ mot några shettisar med en annan uppfödare som jag sen köpte av.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

nika85
12/6/13, 11:07 AM
#20

Något som jag tänkt mycket på sen jag köpte min hingstunge från Lojsta förra året, är att det är många som säljer sina Lojsta-födda hästar relativt snabbt. Varför köper man en häst som man inte tänker behålla? Syftet kan väl knappast vara att tjäna pengar, så dåligt betalt man får för sina hästar nu för tiden.

Visst kan det bero på sjukdomsfall hos ägaren, man kan bli arbetslös och få försämrad ekonomi, skilsmässa mm. Men är det så i de flesta fall?

Och visst kan hästen och ryttare/kusk inte passa ihop, men när det handlar om unghästar??

Annons:
silarp
12/6/13, 12:55 PM
#21

Många kanske tycker att det är billigt … o så suger det kanske i "ha-tarmen"… men sen när en vinter kommer… o det blir jobbigt o bökigt… så kanske man ångrar sej…?
Kan säga som såhär.. då jag nyligen förlorat en häst … eller inte EN häst… HÄSTEN med stort H…. att titta på hästar mitt i vintern, det är RIKTIGT bra för ekonomin… man hittar massor massor massor av andledningar att INTE köpa just DEN hästen… …Vilket ju är rätt bra egentligen…

Mer tid över till dom man redan har!

Durris99
12/6/13, 1:09 PM
#22

Så klart är de väll inte optimalt att rida in en två åring men då får man också tänka på att alla hästar växer klart olika fort och den hästen kanske redan var klar i växten, sen ska man väll inte klaga så mycket på ridsporten då vi i travsporten börjar vid nästan 1,5års ålder med inkörning, har inget mot någon av sporterna då jag håller på med båda men tror ingen vill med mening skada sin häst genom att förstöra ryggen och så vidare och jag red in mitt russ då hon var 3,5år men hon var redan klar i växten då hon var lite mer än 2år och vill bara tillägga att hon va positiv mot ridningen redan från början och nu älskar hon att bli riden då och då.

silarp
12/6/13, 2:04 PM
#23

… min 2,5 åring är förhoppningsvis rätt "klar" … alltså väl utvuxen.. jag sitter på henne o får henne att gå några steg hit eller dit nån gång då och då för att vänja henne, men RIDER gör jag inte… jag tycker jag är alldeles för stor o tung för det, och framförallt är HON inte mogen för det….
(jag är 169 o väger 53 kg, och hon är av den större typen)
Inkörning kräver också en hel del mognad, men jag upplever att körning inte alls frestar på kroppen o påverkar hästens tillväxt eller frestar ens tillnärmelsevis så mycket på varken rygg eller ben… , som ridning gör…

Förutsatt att man inte bestämmer sej för att lasta högstaplade skogslass me virke då förståss… vilket nog inte är fallet hos så många av oss kuskar iaf…

Tusen
12/6/13, 2:44 PM
#24

#22 Att köra in en häst kräver inte alls lika mycket som att rida in hästen. Hästar har lättare för att dra än att bära så den jämförelsen tycker jag inte är relevant.

Tessan08
12/6/13, 4:03 PM
#25

Hur vet man att en häst är "klar" i kroppen vid så ung ålder…? De flesta växer till och från ofta upp till 5-7 år så man kan aldrig veta sånt utan bara ana vilken typ (kroppsmässigt) russet eventuellt kommer bli, den grova eller mer finlemmade kanske! Låt unghästarna få vara just unghästar med hantering från backen i olika former och mycket tömkörning först sedan en lång period med inkörning med vagn och med inslag av vila så den får reflektera över vad den lär sig så får vi starka sunda russin som håller i många år framöver!

vikkypedro
12/7/13, 10:52 AM
#26

Det jag brukar tänka är helt enkelt VARFÖR ska den unga hästen ridas eller köras? Varken inridning eller inkörning tycker JAG är nödvändig förrens tre års ålder, även om man kan göra förberedande övningar innan :) När folk då säger att hästar kan ridas/köras tidigare utan problem frågar jag: varför? Din häst kan leva i 30 år till. Med bra skötsel (och ibland inte ens det…), kan den också ridas/köras så länge till. Varför är det då så bråttom att börja? Denna hets att inte låta den unga hästen vara just ung, ha många veckors sommarledigt, slippa vara ute och springa i snöstormar för att de PROMT inte får bli "tjocka"… Det tror jag i slutändan leder till mer skador än bara de fysiska.

silarp
12/7/13, 11:53 AM
#27

#26… TROR det kan ha med o göra att man nuförtiden inte arbetar med sin häst som man gjorde "förr i tiden"… den får ofta stå inne från 4-5 på eftermiddan.. efter att ha varit ute sen typ 7-9 på morronen… i kanske begränsade hagar… utan att kunna "springa av sej" så mycket… .
Det är inte så lätt att hålla dom i form då… och så tänker man att inkörning är ett måste…

MEN .. jag kan tipsa om nått … som JAG brukar pyssla med…. såväl vinter som sommar… Istället för att sätta dom i vagn eller under sadel.. ta dom i träns eller grimma o grimskaft o ut o SPRING!
Inte nog med att HÄSTEN blir smalare o får bättre steg,,, du SJÄLV får det också! Och efter att ha utövat detta under ett antal år på såväl unga hästar som gamla, så har jag nu tagit den här effektiva träningsmetoden ytterligare ett steg… jag tar nu även med ETT eller FLERA… BARN!!!
Snacka om effektivitet!!!!
Spring 2-5 km, det är nyttig träning inför visningar o ger en smalare figur på både dejsjälv o ponnyn (och barna!)

Annons:
vikkypedro
12/7/13, 3:51 PM
#28

Verkligen bra tips #27, jag brukar cykla med mina unga och den jag har nu får även gå som handhäst när jag kör den äldre. Alltid bra att de har lite kondis och styrka när det är dags för körning/ridning. Visst är det som #27 säger, och jag säger såklart inte att unghästar inte får vara i bra form :) men heller inte belastas för tidigt. Att de är tränade genom jogging och liknande innan riktiga arbetet börjar lär ju också ge mindre belastning på hästen än om man tar tvååringen och börjar rida direkt.

lil-sis
12/7/13, 6:52 PM
#29

Ingen av mina elvor är klara för inridning.

Connemaran skulle vi väl kunna sitta in nu men hon har hamnat lite i skymundan i år så hon är inte ens tömkörd. Har dock ingen brådska, det hon ska göra nästa år är att visas för hand och löshoppas, så hon kan ridas in till hösten.

Russet är ännu mindre färdig! Hon är inkörd i somras och körd max 15ggr hemma sedan dess. Det handlar mest om att aktivera huvudet och lägga en bra grund.

Att motionera de utan belastning är bara bra för kroppen.

lil-sis
12/7/13, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#19

Det är alltså först uppfödaren.

Sen en tjej.

Sen en tjej till.

Sen en tredje tjej.

Och så jag.

Så många är vi som ägt den stackars lilla ponnyn. Hon är riktigt stabil i psyket (helt orädd) men naturligtvis en räv bakom varje öra, det är ju ett russ!! Den sista påstod att hon hade blivit fet under vintern men med tanke på mängden mask hon hade när jag tog hem henne så var hon nog snarare bukig. Hon går på fri tillgång på hö och mer kraftfoder än Dponnyerna och är ändå i tunnaste laget. ALDRIG att hon var fet förra vintern (tog hem henne i mars).

Stallmima
12/7/13, 9:07 PM
#31

#30  Men herregud 😕 unghästar får vara lite tjocka under vintern.  Hoppas hon får stanna länge hos dig, 5 ägare under 2,5 år det är makalöst

silarp
12/8/13, 9:44 AM
#32

fem ägare under en livstid ä rätt mycke till och med…
Men det blir nog mer o mer så känns det som….

Kanske extra mycket med "våra" små russ… barnen passar ju den storleken på häst en förhållandevis kort period i sitt liv… (även om just MIN dotter förmodligen kommer kunna ha sin Fridha till hon fyller MINST 14! (hon väger inte 20 kg än… 7 år gammal!)

Pajkon
12/8/13, 11:41 AM
#33

Fast barnen och vi vuxna passar till russ hela livet, finns ju så mycket man kan göra med sitt russin :) Precis som med alla djur bör man tänka efter många gånger före man köper, dom lever i många år så är man inte beredd på det ska man nog hellre köpa en hamster!

Katti
12/8/13, 11:55 AM
#34

Å andra sidan tycker jag faktiskt att det är bättre att sälja sin häst till någon som verkligen vill ha den än att behålla den utan att göra någonting med den. När jag var ung och bodde på Gotland gick det ett par russ på var och varannan gård. Ville man rida dem så fick man gärna, men i övrigt fick de vad de behövde men inget mer.

Men att man bör ha tänkt flera år framåt i tiden, det håller jag absolut med om!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Pajkon
12/8/13, 12:02 PM
#35

Fast då skulle man aldrig köpt en häst om man inget gör med den kan jag tycka!

silarp
12/8/13, 12:17 PM
#36

#34 och 35….
Håller med om att man hellre bör sälja än att den får stå helt plötsligt o inte göra något, men man behöver inte heller byta ponny/häst som man byter underkläder…
Och så FINNS det folk som köper häst för att göra just ingenting… bara TITTA på den när den går o betar i hagarna, men det har jag mycket svårt att tro att en häst mår dåligt av, om den bara får mat, vatten o omvårdnad, från början är ju hästar faktiskt varken rid eller kördjur.. utan BETESDJUR….

Men jag har nog inte lust att "samla" på ponnys i olika storlekar bara för att tösen växer…. dock tänker JAGSJÄLV en gång extra har jag märkt… mina hästar JAG haft..vilka är 4 genom mitt 36 åriga liv, är det bara två som lämnat gården vid liv (sålda).
De andra två hade jag hela deras liv i princip.

Nu när jag står inför mitt förhoppningsvis SISTA hästval… dvs… efter att min älskade saddlebred dog för nån månad sedan… så tänker jag både en och sju gånger…. den vill jag bara behöva välja EN gång.. o sedan vill jag trivas så bra med den att den stannar livet ut…

MEN mitt söta lilla första egenuppfödda russ Fridha… som bara mäter 120 över marken… hon kommer förmodligen inte lämna gården hon heller, även om dottern växer ur henne… för henne tar vi gärna en körtur med då och då…och så kul att få föl ibland..! Men jag kan inte behålla ALLA de små, för att ta den där körturen med…!!

lil-sis
12/8/13, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Erhm nu arbetar väl inte mina djur ihjäl sig kanske, om jag ska vara ärlig.

Förutom elvorna så har jag ett gammalt russ som jag köpt av uppfödaren som sällskap. Hon är lite tömkörd och så här men hon vill faktiskt inte. Vill bara bli pussad på och borstad ibland.

Och ett welsh cob-sto född 04 som jag ville köpa när uppfödaren sålde men hade inga pengar då, så i vintras när familjen som köpte då sålde så hämtade vi henne direkt. Till ett riktigt vrakpris.

Men de pratas med varje dag, hovis kommer var sjätte vecka, de är avmaskade, försäkrade, vaccinerade och så åker vi på utställningar när andan faller på, har varit på lite körkurser med coben också (inkörd).

Jag har varit på utmattningens rand nu igen så om en vecka börjar jag jobba deltid och då hoppas jag att jag orkar göra mera saker med ponnyerna. Coben har en medryttare som rider upp till fem dagar i veckan beroende på hur hon jobbar.

Har de på lösdrift så de kan röra på sig som de vill.

silarp
12/8/13, 5:54 PM
#38

#37, nä inte jag heller, men springer o kör och rider lite ibland gör jag ändå, och några månader innan de ska visas går dom 3-4 dagar i veckan nån timme per tillfälle iaf…

Man måste försöka anpassa hästaskaran därefter…:!

VeronicaP
12/9/13, 12:17 AM
#39

Men ibland skriver folk inridna , frågan är ju vad de menar med inriden ?
Jag tolkar det som att de är ridna men inte så hårt och att de ev kan galoppera (i rätt galopp )

Sen måste man ta varje individ för sig vissa individer är faktiskt färdiga och kan ridas in vid de åldern (med det menar jag att man sitter in dem , rider dem i lättare pass) med vila och återhämtnings perioder

amandahandersson
12/9/13, 9:07 PM
#40

Kan väl tycka som #39, vad menar man med inriden?
Min erfarenhet är att det sällan är större problem att "rida in" hästar som är inkörda, så länge de inte har problem med att någon sitter på ryggen. Det är som bara prova sitta någon gång, sedan är det bara tuta och köra…. ;) Hurvida det är rätt eller inte är ju en annan diskussion, men jag vet en heeeel del hästar, både ponnyer och stora, som är inridna på det sättet. Skrittade ett 2-årigt varmblod en gång, och jag frågade sedan om hon var mycket riden för hon var ju så ung men ändå väldigt fin. "Nja, vi har väl suttit lite på henne och kanske skrittat runt lite på gården" var svaret.
Så "inriden" kan ju faktiskt lika gärna betyda "ridbar" = hästen är testad att rida på och klarar av det.

Plupp73
12/10/13, 7:10 PM
#41

Jo, det är sant. Den här hästen var dock riden i alla gångarter samt hoppad hinder med ryttare. 

Det är nog sällan problem att rida en 2-årig ponny, det tar ju tid tills de balanserat sig så pass i kroppen med vuxen på så att de kan bråka särskilt mycket.

Annons:
Plupp73
12/10/13, 7:25 PM
#42

Men oavsett så var inte min tanke med inlägget från början att hänga ut någon, mest att skapa en debatt runt när våra ponnyer av naturras bör ridas in, och varför detta går ner i åldrarna, om det har med svårigheter på försäljningsmarknaden att göra etc…

Just den här ponnyn kan ju vara välutvecklad för sin ålder. Tjejen som fått i uppdrag att rida in hästen ifråga är en av rasens stora representanter, tävlar sin godkända hingst på hög nivå, och har en i min värld mycket sund syn på hästar - russ i synnerhet.

MagganS-B
12/10/13, 7:51 PM
#43

# 42 "Välutvecklad för sin ålder" betyder inte att alla ledgångar och ligament är färdigstabiliserade, de är därför man skall vara försiktig med unga hästar, då långsamt färdiga i synnerhet! Det du skrev är det säkert ingen som har tyckt att du hängt ut någon! Det är bara sunt förnuft!

Linnea
12/11/13, 11:43 AM
#44

Det tar lång tid innan leder och tillväxtzonerna i skelettet är färdiga, detta syns inte på utsidan. Hästen får sin slutliga storlek ett bra tag innan den är helt färdigväxt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

lil-sis
12/18/13, 11:29 PM
#45

Nu har jag visserligen lärt mig att det är bra att belasta innan det är färdigväxt. Dock med mycket stor omsorg och väldigt korta pass.

Linnea
12/19/13, 11:13 AM
#46

#45 Låg intensitet från låg ålder ja, men jag tycker inte att sitta på en 2-åring kan ses som låg intensitet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
12/19/13, 11:54 AM
#47

Kan ämnet anses som uttömt nu? 😃

Plupp73
12/19/13, 11:25 PM
#48

Ja, sannerligen. Men det är roligt med debatter och diskussioner….👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: