Annons:
Etikettallmänt
Läst 855 ggr
Christensson
2013-11-30 09:55

Hur gör vi för att komma igång med ras tävlingar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart att tävlingsmonopolet ska brytas? Men hur gör vi för att öka antalet tävlingstillfällen för russ? Utan åldersgränser? Eller med olika klasser för olika åldrar? Finns det underlag för detta? Ska alla raser få vara med? Lokal-tävlingar? Rikstävlingar? Jag tror det är hög tid att börja prata om detta!!

Hoppning! Dressyr! Tömkörning! Tandemridning! Frihetsdressyr!

Annons:
savrarpstuteri
2013-11-30 10:25
#1

Nuvarande regler kan jag inte riktigt……men rasarrengemang kan man nog "forma" så det passar "sin ras". Det som behövs är att rasföreningen är intresserad och gör riktlinjer så tävlingsresultaten blir avelsvärderingsgrundande, "någon" drivande tar kontakt med ridsportförbundet så man får reda på vilka regler man ändå måste följa, sen återstår "bara" ett knippe duktiga o engagerade människor som vill arrangera detta 🙂!

För många år sedan körde vi ett russmästerskap  och det blev riktigt bra ! Den gången var det hoppning, dressyr i både ridning o körning och precisionskörning. Alla bedömdes även "utställningsmässigt". Man kunde samla poäng från olika grenar och så korades en vinnare.

En "dröm" från min sida var att varje lokalförening skulle ha en egen sådan tävling på hemmaplan för att sedan avslutas med en nationell 🙂!

Varje gång man tar upp detta blir det ofta positiva tankar ända tills……ja men vem skall göra allt då???

Så ett stort problem återstår……att få tag i engagerade, kunniga o lämpliga personer som vill driva det och sen ändå fler som glatt ställer upp som funktionärer osv…..🙂

Tusen
2013-11-30 10:50
#2

#1 Nej,nej,nej!!! Kontakta INTE Ridsportförbundet. De sätter bara käppar i hjulet med sina "korkade" regler.
Gör som Ridtravarna och Islandshästarna, skapa en egen organisation med egna regler. 

Jag och min vuxna dotter har funderingar på att försöka få igång ett allroundmästarskap igen. (Vi har t.o.m. hittat ett datum som skulle kunna fungera). För att uppmuntra alla små raser så funderar vi även på att bjuda in shettisar (förrutom russ då, naturligtvis)
Mälarruss har tidigare skött detta med bravur men tillslut orkade inte eldsjälarna längre. 

Jag har funderat på om vi skulle kunna dra igång något tillsammans med travskolan och kanske en av våra lokala ridklubbar som har en hinderpark på banan. Får se hur det tas emot. Återkommer  på denna tråd då jag vet mer hur det tas emot.

Upp till toppen
Annons: