Annons:
Etikettavel
Läst 946 ggr
Felicia244
2013-11-12 08:27

Chans till skäck?

Hej! Jag har ett brunt russto utan tecken och hon har haft 2 föl. Det ena efter Nordman är fux utan tecken och det andra efter Tyson || är helbrunt. Mitt sto är e silverboy och hennes mamma är brun men har fått avkommor som är fuxar med stora bläsar. Hon har även tigrerat långt bak. Men nu till frågan! Om jag skulle betäcka henne med en skäck(Stig-Helmer) finns det någon chans att man får en skäck eller en fux med stora tecken?

Annons:
Reko
2013-11-12 09:18
#1

Om du kan få skäck är svårt att säga med så lite information men fux kan du ju uppenbarligen få och då kanske även med stora tecken. Någon garanti för stora tecken är det dock inte då t ex Stig-Helmers mamma som uppenbarligen bar på skäckanlag, inte har några stora tecken. Du får chansa och hoppas på det bästa!

Teja-Bea
2013-11-12 10:20
#2

För att få skäck så måste anlaget finnas hos båda föräldrar.

Silverboy var dominantbrun (lämnade endast bruna avkommor) så där finns inget anlag.

Om du skriver vad ditt sto, eller hennes mamma heter så kan man titta i hennes stamtavla om där kan finnas skäckanlag.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

PernillaJ
2013-11-12 10:48
#3

#0 Du behöver inte gissa om ditt sto har skäckanlag eller ej. Ryck tagel och skicka till USA för analys, det kostar $25 (ca 165 kr), du får svar efter 1 vecka. Stig-Helmer lämnar oftast ganska sparsamt med tecken, men alla hans avkommor får ett skäckanlag "Splashed White" från honom.

#2 En häst som är homozygot brun AAEE kan mycket väl också vara skäck. Skäckanlaget "Splashed White" är ett modifierande färganlag som tillkommer utöver grundfärganlagen. Jag tror inte heller att Silverboy hade något skäckanlag, men hans mormor Pensé lämnade faktiskt ett skäckföl (f 1992 e Mandat G).

Teja-Bea
2013-11-12 13:51
#4

#3 jahaa är det så. precis som med gulanlag då? Det kommer ju oxå utöver den "vanliga" färgen.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

PernillaJ
2013-11-12 13:58
#5

#4 Ja, du har grundfärgerna (brun, svart, fux, ev svartbrun) och sedan därutöver olika modifierande anlag där gulanlaget, ventralskäck och tigrering är de som kan förekomma hos renrasiga russ.

Upp till toppen
Annons: