Annons:
Etikettlojsta-hed
Läst 2447 ggr
nika85
11/11/13, 11:54 AM

Lojstaston som ger övervuxna avkommor

En nyfiken fråga - Låter man ston på Lojsta som ger övervuxna avkommor gå kvar i flocken eller hur hanterar man det? Eller bryr man sig helt enkelt inte om hur stora avkommor stona ger?

Någon som har statistik på hur många av russen (generellt) som blir över 130? Hur vanligt är det egentligen?

Annons:
karisma
11/11/13, 5:30 PM
#1

#1 Det har ju inte bara med stoet att göra om det blir överväxt Så det finns nog ingen statestik på det😮

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

nika85
11/11/13, 8:00 PM
#2

Nej, det är väl så det är.

Om man säger såhär istället - att ett sto blir väldigt stor - tar man ur henne ur flocken då? Mäts de sista gången när de är tre år?

[Justie]
11/12/13, 10:41 AM
#3

De senaste två hingstarna har ju båda varit 127 cm vilket är ganska stort och spelar antagligen också en roll i det hela 🙂

trolldalen
11/12/13, 4:08 PM
#4

Jag vart informerad vid köp från lojsta 2011 att stona som jag valde lämnade stora föl. Stona var Bridget 4399 och Bruden  5136. Sedan avgör ju hingstens storlek också.

Båda mina "föl" är ca 125 cm höga nu.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Katti
11/12/13, 10:00 PM
#5

Jag antar att man på Lojsta, som i all seriös avel, har många faktorer som man väger in, varav storleken är en. Så en häst med många fördelar kan säkert få vara i största laget, eller ge stora avkommor, utan att uteslutas ur aveln medan en annan som är t ex stor och inte har den rätta rastypen utesluts.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

MagganS-B
11/12/13, 11:33 PM
#6

Inga ston tas bort från Heden förrän dom blir sjuka eller gått gall i flera år! Man väljer ut de ston som skall stanna redan som föl!

Annons:
silarp
11/13/13, 8:11 AM
#7

#6 en fråga till! Rent hypotetiskt…fast ändå inte…! Om jag härhemma har ett sto som jag misstänker eller v tom vet…är 130 cm när hon är 3…så avvaktar jag nog med att visa henne till hon är 4 istället och hoppas hon stannat på 130… För annars om jag förstått det, går det inte stamboksföra henne,,,(om hon är över 128 vid 3) Gör man lika med dom på lojsta? Och OM ett utvalt sto blir för stor ÄNDÅ,,,, avlas den vidare på ändå-trots att den inte gick stamboksföra? Eller har detta ens hänt? Kanske inte är lika vanligt på heden som hos oss andra -med tanke på foder tex…?!

MagganS-B
11/13/13, 9:13 AM
#8

# 7 Läs storeglementet! 😉 Ston blir naturligtvis stambokförda, men dom kan inte få diplom! Vad jag vet har inget sto växt över på heden…..

silarp
11/13/13, 2:16 PM
#9

aha,… hm… men det var ju de jag trodde jag gjort.. nu måste jag lusläsa igen!
Nä, just det jag tänkte.. att ingen vuxit över på heden….
Har ju diskuterats fram o tillbaka ibland lite här o där… ang. dom som växer över… och då KAN det ju till VISS del vara foderrelaterat..!

(JAG får tex tänka till lite som oftast inte har så lätt att få tag i riktigt "hästhö" utan får in lite för bra skördar med för höga värden…. HALM kan vara bra att ha…!) Vi matar kanske våra russ i för stor utsträckning som att dom vore fullblod….

("tyvärr" verkar marknaden för dom övervuxna russen vara rätt bra när man ska sälja…verkar som ridponnys helt plötsligt blir attraktivare när dom ligger runt 130-135 istället för 125…. )

Intressant iaf!

Tinula
11/13/13, 2:31 PM
#10

Att de blir mer attraktiva på marknaden när de vuxit över är nog inte så konstigt, då blir det ju c-ponnyer och barnen får tävla med sin kompis tills de blir 18, om de inte växer ur ponnyn innan dess.

MagganS-B
11/14/13, 8:27 AM
#11

# 9 Vi skall ju naturligtvis inte sträva efter russ som blir över 1.30, men ibland så händer det…..Jag tror också att det kan vara till en del foderrelaterat! Bara mineraler och hö till unghästarna. Kraftfoder ges till dom som jobbar!

silarp
11/14/13, 8:47 AM
#12

#11 japp! Men så får även min saddlebred … fast bara mycket MER hö…. dom MÅSTE inte ha massa kraftfoder, särskilt inte om dom inte jobbar i nån större utsträckning.. och jag tror inte att lätt körning 5 km ett par gånger i veckan räknas till träning heller faktiskt..!

Linnea
11/14/13, 1:09 PM
#13

#11 Jag köpte min som ettåring, då var han ganska tunn. Från han var  två år tror jag så fick dom fri tillgång på hö dygnet runt fram tills vi flyttade från dåvarande stället, då var han 5 år. Han fick lite kraft i omgångar men då var det typ två små nävar per dag. Han reds in som treåring men reds knappt förrän vi flyttade. Han var ca 135 cm som femåring (131 som treåring). Kan tilläggas att han lekte väldigt mycket med min andra häst, flera timmar per dag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
MagganS-B
11/14/13, 2:05 PM
#14

# 13 När var han kastrerad? Det kan också inverka. Tidigt kastrerade unghästar växer mera på höjden!

Linnea
11/14/13, 2:18 PM
#15

#15 När han var fem år…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

nika85
11/14/13, 6:24 PM
#16

Väldigt intressant är det i alla fall. Fortsätt gärna diskutera.

Kommer de flesta övervuxna russen från nån särskild stam? t.ex. den där Khediven eller va han hette som väl va 144 cm?

Varför finns inga c-ponnytravlopp i Sverige som i Norge? Vilken ponnyras tävlar i c-ponnyloppen i Norge?

VeronicaP
11/14/13, 6:38 PM
#17

#12 Jag gjorde så med en shettis som vi har hon var över 105 cm när hon var 3 år så jag visade inte henne då utan hon visades fram som 4 åring i stället och fick då GI , för att hon hade travmeriter och stambokfördes med 40 poäng.

Vissa växer ju snabbt och sedan stannar och bra breddar sig vissa växer ju sakta men länge.

Det är svårt de där med avel jag har ju helsyskon där det skiljer 10 cm på höjden på dem ;) så bara för att de blir en som blir stor så behöver ju inte alla de andra bli det

Tusen
11/14/13, 6:49 PM
#18

#16 Det finns nog inte ett enda russ som inte har Khediven i sin stam, så där hittar du nog inte orsaken. 😉
C-ponnylopp hade man på försök för många år sedan i Sverige men det blev nästan aldrig några lopp så de lades ner.

karisma
11/14/13, 9:23 PM
#19

Foder kan bara göra att det går i en viss takt Det går inte att få större russ bara för att man göder dem bara brister och sjukdommar Detta gäller även  att under utfodra  Ge hästarna vad de behöver för en sund tillväxt Storleken (höjden) är redan bestämmd Tidig kastrering gör att de växer mer men då har man rubbat hormonerna.

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

silarp
11/15/13, 8:13 AM
#20

#19…. lite svårt där eftersom du har utelämnat punkter o komman, men jag förstod dej som att foder endast kan avgöra takten…? JA, det kan jag till viss del hålla med om också! Vi har tex köttdjur och dom får MYCKET mat o växer ganska fort,,, men vissa blir aldrig större än tre äpplen höga, andra blir GIGANTER! På samma mat, … och dom små har en tendens att bli GROVA som attan istället…

MEN i det långa loppet… så tror JAG, både när det gäller djur o människor, att vår förbättrade mat o livssituation, gör att vi blir större o större o längre o längre.. man kan bara se på våra egna barn… hur långa blir inte dom!? Och jämföra oss själva med generationen före … osv…
Det är iaf något JAG tror sakta håller på att hända…!

Annons:
MagganS-B
11/15/13, 1:23 PM
#21

# 20 Håller med sista stycket! 👍

karisma
11/16/13, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

# 20 Jag trodde vi diskuterde russ här, och inte svenska gramatiken Det är fult att hoppa på dyselektiker ofentligt om deras brister Förstår inte vad det var som var så svårt att begripa av det jag skrev

Att gemföra russaveln med koaveln går ju inte Det ligger milijoner i forskning om aveln där (varje sekel) Om hur man på kött sidan får fram stora djur med rätt fett halt snabbväxande på rätt foderstat Tjurarna har index och korna individprövas Så inte harde bara blivit större med tiden utan avlats fram På mjölkkor så vill man ju inte ha så stora djur där avlar man på att ha rätt juverstorlek som storproducerande av mjölk

Människan får ju para sig med vem som hällst så det kan vi inte styra

Russ har en bevarande avel så det är bara att ha rasstandaren framför ögonen

Om du har svårt att läsa och förstå vad jag skrivit ta hjälp

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Teja-Bea
11/18/13, 8:31 AM
#31

Jag har tagit bort några inlägg som var OT (Off Topic) och höll otrevlig ton.

Ni fortsätter vi gärna att diskutera trådens egentliga frågor; överväxta russ, Lojsta Hed och utfodring =)

/Admin

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Upp till toppen
Annons: