Annons:
Etikettavel
Läst 1920 ggr
MagganS-B
2013-10-25 17:30

Avelsvärdering, till vilken nytta?

Hett debattämne på ponnytav.ifokus……tycker att det platsar här också, om inte annat så kan det väl skapa en livlig debatt! 😉

Annons:
VeronicaP
2013-10-26 10:52
#1

Självklart ska den vara kvar , det är ju faktiskt den som gjort att våra fina russ är just så fina som de är idag :D

Linnea
2013-10-26 12:41
#2

Klart vi ska ha kvar avelsvärderingen. Det är väl snarare godkännandet av hingstar man ska prata om då. En så pass liten ras som vår, vore det inte bra om alla fick lov att betäcka och få avkommor med rätt papper. Om alla genomgick avelsvärdering och fick bedömning och poäng så får väl stoägarna ansvara för att välja rätt.

Ämnet har varit uppe i tidigare tråd och någon skrev att många hingstar inte får några ston och därför så är det inte för få hingstar i avel. Det beror på hur man ser det. Fler hingstar spridda över (förhoppningsvis) hela landet gör att fler har möjlighet att hitta en lämplig hingst. Låt gå att den kanske har 39 p istället för 40.. Tror inte så många hade valt en hingst med 32 p iallafall men kanske de som ligger strax under 40. Ja och kanske ett större samarbete mellan hingstägare så att hingstarna flyttar runt i landet mer

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gnistra
2013-10-26 19:41
#3

Avelsvärdering, jag personligen tror att den är riktigt bra för rasen, för har hingsten presterat riktigt bra så får den en extra poäng el om den har annorlunda stam även där en extra poäng till godo. Ingen av oss önskar nog att få föl som är inkorrekta och kanske ej håller för framtiden, vi bör vara måna om den avel som bedrivits fram till nu och försöka vara rädda om våra älskade Russ!

Jag håller med om att hingstarna är lite väl stilla, men har själv en gdk hingst och än vill jag ej släppa iväg honom och om jag skulle låna ut honom  el kanske byta hingst endast för säsongen så ska det vara en god exteriör och ej en stam som är allt för vanlig.. så att den kan göra nytta för flera ston.

palomia
2013-10-27 07:23
#4

En fråga jag ställde på avelskonferensen var hur man visar hållbarheten i ett russ som får 44p +- i flera generationer men inte visar någon användbarhet?

Flera  hingstar som tävlar i  trav i eliten får ofta 6:or på benen. Som man både kan höra och läsa sig till så är det flertalet som ofta sätter benen som referens om dom vill betäcka med den hingsten.

Min fråga är då vad skulle hända med en 45-poängare (hela exteriören inkl. ben) OM den skulle komma ut och börja presentera mer än "bara fina avkommor med fina ston" (inte nödvändigtvis bara i trav).

Lena90
2013-10-27 09:29
#5

Har inte följt någon debatt om ämnet, men om frågan är om man ska ha kvar avelsvärdering för hingstar eller inte, så tycker jag den ska vara kvar. Håller med som någon skrev, att det är väl därför vi har fått finare russ? Jag får bara känslan att skulle man ta bort den så finns risken att det går bakåt istället.

Carpe diem!

Reko
2013-10-27 09:51
#6

#4 Jag valde nordsvenskarnas avelskonferens istället och en av våra föreläsare, Jan Philipsson presenterade bl a en studie från SLU om hållbarheten kontra exteriören. Den hade gjort en studie på kvalitetsbedömningen på halvblod och kommit fram till att just uttåning hade inte så mycket med hållbarhet att göra. Däremot paralellförskjutning så det beror på vad sexan beror på. Jag hänger inte upp mig på en sexa från en GM då den måste varit minst en sjua tidigare, annars hade han inte varit gdk alls.

Annons:
VeronicaP
2013-10-27 12:35
#8

Jag kan ju tycka att det är väldigt många inom travet som faktiskt har behandlats med kortioson eller annat i lederna , men de skrivs ju inte så öppet om det kanske ?

Jag vill ha hållbara hästar som man faktiskt inte ska behöva åka och behandla i mellan åt .

#6 håller med dig där hellre ut tåad än inåt tåad tex. Sen samma där har de blivit godkända innan med 7 poäng och som äldre hingst skulle få 6A: så hänger inte jag heller upp mig på det direkt , för ibland är det så att benställningen kan bli sämre med åldern , pga olika orsaker.

[Tjiwi]
2013-10-27 12:47
#9

Jag har haft en bra exteriör hingstmed just sämre benställning. Han var uttåad fram, dock ej särskilt tät. Han fick 6-7 på benen på premieringar/utställningar genom åren. Men hållbarheten på honom var det inget fel på då han tävlade med stor framgång i alla grenar man kan. Han var aldrig halt och behövde inte sprutas med jämna mellanrum heller. Han gjorde sig illa ett år i hagen, troligtvis ett fall och fick en fraktur i ett bakknä. Det läkte ihop fint och även efter det tävlade han flitigt, gick bla två SM i fälttävlan. Grus blev 34 år.

Jag tror att en bra exteriör gynnar hästen om den ska användas.

Pontuzz
2013-10-27 14:36
#10

Vad gäller prestationer sitter inte allt i exteriören man måste titta vad som finns bakom pannbetet också.

Vill bara nämna Rollo och Munter de hade varit roligt om deras blod hade tagits tillvara bättre.

VeronicaP
2013-10-27 14:40
#11

#9 vi har ett sto som är ut tåad och då tycker jag det är ännu viktigare att hingsten man använder inte ha det exteriöra felet i alla fall :)

Linnea
2013-10-27 15:10
#12

Ston och hingstar blir meriterade av framgångsrika avkommor men hur är det med alla dom andra? Bara för att individen inte tävlar betyder inte det att den är dålig eller inte borde räknas. Hur stor del av russen tävlar framgångsrikt? Hur stor del av dom arbetar dag efter dag på ridskolor, handikappridning mm. Dessa borde också kunna meritera föräldrarna! Tävlingsmeriter är inte allt, inte i denna ras som till stor del finns på just ridskolor osv där de ofta arbetar många, många år, varför räknas inte det? Det borde vara minst lika meriterande som att någon vinner sm eller annat. Det tyder ju på ett bra temperament och att dom funkar bra med barn, vilket vi ju alla vill att dom ska.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Reko
2013-10-27 15:21
#13

#10 Jag hade också gärna sett fler hingstar med Munter i härstamningen. Han är outstanding i travförärvningen och det borde finnas ston efter honom som kunde lämna något bidrag om än i sista stund.

Annons:
palomia
2013-10-27 16:37
#14

#13 Vi fick en hingst e.Raider ee.Garribaldi u.Aida Roll ue.Munter Honom tänker vi behålla och försöka få igenom, spännande tycker vi iaf…😉

Tusen
2013-10-27 18:40
#15

Lite kul att se att samma frågeställning får så olika kommentarer beroende av i vilket forum tråden skapas.🙂

Stuteri-Ekslatt
2013-10-27 20:06
#16

Har en hingst med både Munter och Rollo i stamtavlan. Får se om det blir aktuellt att visa honom.

ryttarn
2013-10-27 21:06
#17

Tänker inte göra långa inlägg här, de som vill veta vad jag tycker kan läsa på PIF. Håller med #2 till 100%. 

Man kan ju även fundera på hur många som har kastrerat väldigt fina hingstar då de inte gått igenom som treåringar och hur många, som gått igenom som treåringar, inte lever upp till förväntningarna……

#15 Kan ju bero på att man kanske har olika tankar om nytänkande kontra att alltid göra som man alltid gjort…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2013-10-27 21:19
#18

#17 Tror mer på att man har olika avelsmål.

VeronicaP
2013-10-27 21:24
#19

#17 Vad är det som säger att de ena är bättre än det andra ? På ditt inlägg tolkar jag det nästan som att folk som inte avlar mot travhåller är gammalmodiga och där har du helt fel.

Jag är också precis som en annan skrev här uppe våra russ är så mycket mer än travponny eller tävlingsponny, alla de ponnyer som går på ridskolor och gör nytta där är så mycket mer värd än en bra travponny måste jag säga. ;)

ryttarn
2013-10-28 08:37
#20

#19 Jag skriver ingenting om trav överhuvudtaget i mitt inlägg #17

#8 Hur medar du att dagens avelsvärdering skulle påverka detta?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Anemona
2013-10-28 10:49
#21

Inför Avelsvärdering på hösten igen!!!
Det skulle gå alldeles utmärkt att visa våra russhingstar i samband med shettisarnas AV. Vi är väl inte "livegna" nordsvenskar/ardenner?

Om det fanns fler tillfällen på fler platser skulle fler hingstar visas och avelsurvalet skulle bli större. Vi har skurit två BRA hingstar för att det är så långt och dyrt att åka.

Reko
2013-10-29 17:26
#22

#21 Ja, gärna mer samarbete över rasgränserna så vi får till avelsvärderingar på fler ställen. Det tror jag skulle vara till hjälp. Bor man långt bort så drar man sig för kostnaden.

Pontuzz
2013-10-29 17:31
#23

En fråga är Varför avelsvärderingar tillsammans med ardenner/nordsvenskar?

Russet har ju varit en varmblodig ras men man kanske vill ha det till att bli ett kallblod?

Reko
2013-10-29 17:40
#24

#23 Det är väl för att man har ett gemensamt intresse som lantras och har kunnat söka EU-stöd gemensamt, fölbidrag, rådgivande unghingstbedömning och unghingstutbildningen. Det är också de tre raser som samlas på sperma i Jordbruksverkets regi med hjälp av avelsföreningarna. Så nog finns det det som är gemensamt!

Reko
2013-10-30 11:02
#25

#6 Jag hittade inte själva studien men här kommer i alla fall en länk till författaren där studien nämns: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2011/5/allsidig-traning-ger-bast-hallbarhet-for-tavlingshastar/

MagganS-B
2013-10-30 17:12
#26

# 23 Russet är så nära fullblod du kan komma….ingen har påstått att någon vill ha det till en kallblodig ras, var har du läst det?

Däremot anser jag inte att man skall ha premiering (hingstar) tillsammans med shettisarna som skrevs i # 21 Däremot avelsvärdering på fler ställen! Och inte på hösten!

Pontuzz
2013-10-30 20:10
#27

#26

Jag vet att russet har fullblodsnära blod i sig. Far till Olle2 var ju en assyrisk hingst från Aleppo. Det kan väl med dagens rasbenämningar kallas Kaspisk ponny.  Olle linjen vet ju dom flesta russentusiaster vilken betydelse den haft, och vilket omfattning den haft.

Det jag menade med kallblod var att på senare år har man målmedvetet arbetat för att russet blivit mer grovbent. Även typen har ju ändrats senaste 25 åren.

Annons:
MagganS-B
2013-10-30 22:10
#28

# 27 Du har rätt, vissa russ ser i dag ut som små nordsvenskar….Det har på vissa håll avlats för att det skulle vara "vackrare" så, själv anser jag att det är helt fel. Russ skall ha bra ben, men till sin storlek, inga "påkar"! Så jag ingår i alla fall inte i "man"! 😉

Pontuzz
2013-10-31 06:41
#29

# 28  Tidigare så var det viktigt att russet hade breda skenor från sidan men smala framifrån. Så som man ser på fullblod. Men nu verkar det vara betydligt vanligare att benen skall vara kraftigare både från sidan och sett framifrån. Men styrkan i benet ligger i skenans bredd inte dess tjocklek.

Gnistra
2013-10-31 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ridskole- russen är riktigt bra reklam för rasen och de är en gång fram avlade för att föra russet in i framtiden. Alla våra tävlings russ lika så, men vi bör försöka värna om samtliga blodslinjer inom rasen även de som är alldagliga el inpopulära för tillfället, ju fler linjer vi värnar om både sto o hingstliner så underlättar vi för framtida avel. Men mitt i allt detta behöver vi avelsvärderingar för att ha koll på de aktuella hingstar och ston som vi avlar på. Bra exteriör gynnar alla individer men även en lite sämre individ exteriört kan helt klart vara grymt bra på sin sak/diciplin.

Vi/många vill ha hingstar som har bra trav-blod, tex de lite äldre Rollo, Munter, Lill Brunte, osv men varför hjälps vi ej åt att ta vara på yngre ston som bär på dessa linjer, för framtiden? Varför visar vi då inget intresse när unga russ med dessa linjer annonseras ut Till salu- under lång tid o dess utom till underpriser? Vill vi ej vara med o ta ansvar för vår ras eller bara plocka ut några godbitar här o där, ja vi behöver strax tänka om. Det är sorligt att t ex unga ston med udda stammar får avsluta sina liv alldeles för tidigt för att det ej finns intresse av dem på russ-marknaden i dag.

Hoppas vi alla kan hjälpas åt lite bättre i framtiden med att ta tillvara på vår underbara ras!

ryttarn
2013-10-31 13:49
#31

#30 Mycket bra skrivet…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: