Annons:
Etikettallmänt
Läst 2538 ggr
MagganS-B
10/20/13, 2:58 PM

Något att tänka på......

…..för dom som låter sina russ gå oklippta med täcken på dygnet runt!

Statusuppdatering

Av Colorado Horse Council

Interesting information from Whitt Veterinary Services about blanketing horses in the winter:

BEFORE YOU BUY THAT WINTER BLANKET…
Colorado State University did a research study on the effects of blanketing horses a few years back. Lets see, it gets pretty cold in the Rockies, right? Well, some surprising news ensued for the rest of us:

Blanketing horses is one of the WORST THINGS that you can do to a horse in the winter. Horses have the ability to adjust their coats to 17 different levels, so it's like exchanging 17 different thermal weights of blankets off and on them all day and night, depending on what they need- except that we don't know what they need as well as they do. Their 'self-blanketing' process works a little like 'chill bumps' do in our own skin. That's why long-haired horses may seem fluffier on some days than on others.

Only three things make the 'self-blanketing' process not work: blanketing, clipping, and wind. Not even snow or rain stops their own thermostats from doing the job. Also horses are in 'neutral' (meaning not using energy for either heating or cooling) when the air around them is between 26 and 38 degrees. Otherwise, they're using energy to control their temps. So- since they're cooling their bodies when the temp is over 38 degrees, they're having to use extra energy to cool themselves when blanketed in temperatures over that.

Any time a horse that is outside and has a long coat is shivering, it's because the horse has opted to shiver to warm itself, instead of using the option of moving. Moving generates a considerable amount of heat for a horse, but they sometimes stand and shiver while napping, etc. It does not mean that they need to be blanketed. However- a horse MUST have a way to get out of the wind in order for their 'self-blanketing' abilities to function fully.

It turns out that blanketing is done more for pleasing the human, than to fill a need of the horse. The horse blanket industry has done a great job of making us think that their product is a necessary part of good horsekeeping- when it is actually an item that is very seldom needed.

Another often unknown fact is that horses become dehydrated more frequently in the winter than in the summer. The horse feels less thirsty because they're not triggered by heat to drink more water, so the lack of appropriate intake often causes dehydration. A suggestion for this is to offer one or two buckets full of cool-to-tepid molasses-enhanced water per day. A 50 lb. bag of crystalized molasses is available by order through most feed stores and is easier to work with than wet [sticky] molasses. A 50 lb. bag of dry molasses costs under $20.00 and will last all winter for several horses. Molasses is high in iron, making it a good supplemental addition.

Another little known fact is that horses do not need more feed in the winter than in the summer. In the summer horses are using energy to cool themselves. In the winter they are using energy to warm themselves. Both efforts use similar amounts of energy. In fact, if horses have feed before them for more of the time during the winter, they are less likely to move about, which decreases one of their most efficient heating processes.

Old or unhealthy horses may need extra help keeping warm in the winter just as they need help staying cool in the summer- but even in the cases of these special-need horses, over-blanketing may cause sweating, which can then cause chilling- and more serious consequences.
TAKE HOME: SAVE YOUR BLANKET BUYING MONEY TO ERECT MORE WIND BREAKS FOR YOUR HORSES.

Annons:
Stallmima
10/20/13, 3:36 PM
#1

Så sant!! Har sagt detta till såååå många, men det har tyvärr inte gått in hos de flesta. Är hästen rakad måste de ju av naturliga orsaker ha täcke. Hur ska man försöka få endel hästägare att inte hästen fryser bara för att ägaren gör det.

silarp
10/20/13, 3:56 PM
#2

ville gärna delat detta på fejjan, men det fick jag inte! Synd för det var väldigt bra!

Stallmima
10/20/13, 4:07 PM
#3

#2 Kan du inte kopiera texten och klistra in detta i din status och sen dela??

silarp
10/20/13, 4:59 PM
#4

blir de inte för mycket tecken då…?

Stallmima
10/20/13, 5:17 PM
#5

#4 Vet inte hur många man kan skriva in, men pröva  👍 Eller kontakta TS och fråga vart den är tagen ifrån

silarp
10/20/13, 6:10 PM
#6

ja, försökte, men den skippar några meningar…!

grejjer lite..!

Annons:
[Justie]
10/20/13, 8:47 PM
#7

Mitt ena russ (7 år) fryser alltid på vintern trots lång och tjock päls så vi behöver ha täcke på honom, dock inte min ungponny. Fast hos oss blåser det ganska ofta.

Tusen
10/20/13, 9:47 PM
#8

#7 Man ska inte misstolka huruvida en häst fryser eller inte. En häst som skakar/darrar måste göra det för att få upp värmen. Får den göra det kommer musklerna kring hårrötterna att tränas upp så håren ställer sig och därmed blir hästen varmare.
Sen hjälper naturligtvis fri tillgång på mat till också för att hålla värmen.

[Justie]
10/20/13, 10:01 PM
#9

#8 Han fryser.

Tusen
10/20/13, 10:24 PM
Stallmima
10/20/13, 10:31 PM
#11

#6 sök på  "Colorado Horse Council"  på fb, finns där och går att dela  😃  fast du kanske redan hittat dit  👍

[Justie]
10/20/13, 11:11 PM
#12

#10 För att det är inte normalt att ens häst står och spänner sig så hans muskler blir hårda och stela varje vinter, han får underhals trots vila och han är iskall på mule och annat trots fri tillgång på mat och skakar så man t.o.m. hör det på hans andning. Och som sagt så blåser det hos oss vilket påverkar honom rejält.

Katti
10/20/13, 11:15 PM
#13

När jag hade häst på 80-talet (russ så klart!) ägde jag inget täcke och hade inte en tanke på att klippa henne. Jag kan inte annat än tycka synd om alla dessa hästar med täcke (inte sällan redan vid tio plusgrader!!!).

En sak förstår jag inte. Klippta hästar är ju ofta klippta på ställen där de inte har täcke (halsen och benen). Då borde de ju verkligen frysa!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Heartbreaker
10/20/13, 11:37 PM
#14

#10.
Justies ponny fryser, det finns faktiskt hästar som är fryslortar.
Han lyckas även med konststycket att smälta snön som lägger på ryggen så det rinner in hela vägen in på skinnet, blöter ner pälsen och totalt kyler ner honom fast det inte "borde" vara så. Men så är det. Vår åring får en piffig isskorpa istället och är kanonvarm under det och fryser inte ett dugg, men den äldre gör alltså detta, det handlar inte om att ponnyn täckas för "rolighetens skull", så himla kalaskul är det INTE att ha en täckad häst ihop med en busig unghingst, hade underlättat och varit betydligt billigare om den äldre varit lite mer tålig när den skånska snålblåsten sätter in vintertid.
Jag har haft många hästar genom åren men jag har ALDRIG stött på en som behövts täckas så som denne gör, han är frusen och Justie är kunnig nog att kunna avgöra när och om han behövs täckas.

Tusen
10/21/13, 7:36 AM
#15

#12 Jag ifrågasätter inte dina kunskaper utan bara hur du kan se det. 

Vi har också haft en ponny som fryst t.o.m. på sommaren men det berodde på att hon var för smal och i extremt hög tävlingskondition. Numera går hon utan täcke i alla väder och det funkar bra. 
Så det kan ändra sig.

silarp
10/21/13, 8:19 AM
#16

nä.. alla hästar går inte utan täcke … min saddlebred behöver också täcke ibland, betydligt oftare än russ! Hans vinterpäls är ett skämt om man jämför med russen…!
MEN, man ska absolut INTE börja täcka för tidigt och för minsta lilla,,, då förstörs det på nått sätt för hela säsongen sedan, det är iaf den erfarenheten jag fått efter 10-11 år med honom…
Låter man honom gå så mycket som det bara går utan täcken, -och ofta hellre tar IN dom än slänger på täcken, så brukar det gå betydligt bättre hela vintern sedan…
Jag har kallstall o i princip alltid dörren öppen, helt eller halvt, temperaturen är densamma inne som ute…för det mesta!
Täckar endast vid hård blåst i kombination med regn/hagel/snöglåp, eller ett tunt fleecetäcke om man ridit/kört så dom blivit varma…  Kalla vinterdagar är det ju sällan dom behöver något täcke.

tajet-lene
10/21/13, 9:39 AM
#17

jeg har et 20-talls hester på utegang. mange forskjellige raser - Shetland, russ, araber, sportsponni etc.  Russen får ikke så mye pels sammenliknet med en del av de andre -men den er tett og vannavstøtende -og de er helt klart av de som klarer seg best i all slags vær her. ikke minst i søla -som en del andre kan plages med -det er liksom som ingenting fester seg på bena deres :)  Så ytterst sjeldent de får på dekken.  Et par av dem vil inn noen netter -men om det er på grunn av vær eller det sosiale i stallen er jo vanskelig si..   Ellers er det med å fryse veldig individuelt ikke så avhengig av rase. har Shetland som fryser fortere enn araberen for eksempel.

Veldig interessant artikkel- takk som delte!

[Anamalar]
10/21/13, 10:43 AM
#18

#13 T.ex. min ponny behöver klippas på vintern då han har kraftig vinterpäls och går hårt flera dagar i veckan. Klipps han inte blir han dyngsur av svett och fryser då p.g.a. det. Jag har vintertäcke då temperaturen understiger -5 grader. 🙂

Linnea
10/21/13, 11:34 AM
#19

Många klipps också för att dom blir så pass varma i sin vinterpäls så att dom inte orkar arbeta och de flesta behöver då täcke eftersom dom annars blir blöta in på huden.

Jag är dock ingen förespråkare av täcken, har ett regntäcke till mitt russ och det har han på sig några dagar per vinter när det ösregnar länge. Han har inget att gå in under och eftersom jag inte har honom hemma så kan jag inte bygga nåt heller. Han har nästan full vinterpäls, klipper på bogen och undersidan av halsen så att han inte ska blir så varm när jag rider.

Men visst är det så att de flesta överdriver ganska mycket. Ingen häst behöver täcke på när det är 10-15 grader och sol..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Hagelberg
10/21/13, 1:40 PM
#20

#15 smala djur fryser inte mer än tjocka. Risken att tjockisar fryser är större eftersom de oftare bantas och då har mindre tillgång på foder. Så tillgång på foder har givetvis effekt. Dräktiga och digivande djur fryser mindre eftersom deras kropp ligger i "produktion" med en högre kroppstemp som följd. Även vi människor skakar när vi fryser så troligen gör djuren det oxå när de skakar. Sen uppstår ju skakningarna för att kroppen vill allstra värme och på så vis höja temperaturen. Jag vill påstå att skakande hästar har undertemp/fryser. Att täcka hästen bara för att det är kallt är ju ogenomtänkt men visst finns det de hästar som behöver täcke. Min valack har alltid varit lite frusen men då mest vid väldigt fuktigt/blåsigt/regnigt väder och självklart kan jag se att han fryser, han är ju hur olycklig som helst.

Annons:
Tusen
10/21/13, 1:59 PM
#21

#20 Fett värmer alltid och eftersom våra alltid har haft fri tillgång på foder så stämmer inte din teori. 🙂Sen gäller mitt exempel samma individ.

Sen är det så med pälsdjur (och fjäderfän) att då pälsen burras upp kommer luften mellan hårstråna att värmas upp och djuret slutar frysa. Därför måste de skaka för att luften närmast kroppen skall bli varm och att hårstråna (med hjälp av tränade hårsäcksmuskler) får hårstråna att resa sig upp och släppa in luften.

Vi kan inte jämföra med oss människor eftersom vi har alldeles för få hårstrån för att luften mellan våra hårstrån skall kunna hållas kvar mellan stråna. Dock har vi kvar förmågan att få hårstråna att resa sig då vi fryser. Men värmefunktionen har försvunnit genom evolutionen.

giffan
10/21/13, 2:57 PM
#22

#21 Då borde jag inte frysa, för jag har massor med fett.. men fryser varje vinter!😂

Men jag menar att en häst fryser när den skakar, för annars skulle den inte skaka. 

#9 Jag har oxå ett russ som verkligen fryser och blir dålig utan täcken. Men han mår bättre av att bli klipp och ha täcken för han tar jätte lång tid på sig att torka och då fryser han ännu mera. 

Är det riktigt kallt får man sela under täcket för annars är det riktigt illa. Han följer inte regelboken..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hagelberg
10/21/13, 3:01 PM
#23

Vad stämmer inte? Du skriver ju att dina djur har fri tillgång på foder vilket hjälper dem att hålla värmen! Många tjockisar fr begränsat foder och får inte extra till värmeunderhåll. Självklart ska man inte jämföra människor med djur men att tro att de inte fryser pga att de är djur är fel. Så länge de skakar vill deras kroppar ha värme. Man kan se på och anse att de får härda sig eller ordna det som djurägare. Jag brukar ge frysande (skakande häst) häst mer mat eller ta in den, torka den och släppa ut den igen. Mitt samvete klara inte av att se på skakande djur och tänka att om en timme eller två är de varma Enl DL ska djur skyddas mot onödigt lidande så väl fysiskt som psykiskt. Är väl onödigt att låta tamhästar frysa eller för den delen ha täcke för vi tycker det är gulligt!

MagganS-B
10/21/13, 3:24 PM
#24

Lärde mig för 100 år sen att svettiga hästar borstar man pälsen lite mothårs så den liksom fluffas upp, sen släpper man ut dom. Vi har alltid gjort så, men naturligtvis har dom haft fri tillgång till hö ute! Och lä för vinden!

MagganS-B
10/21/13, 3:30 PM
[Brukshäst]
10/21/13, 3:39 PM
#26

Använd täcke med förstånd helt enkelt.

Tusen
10/21/13, 3:57 PM
#27

#22 Du skulle nog frysa betydligt med om du var mager i så fall.😉(Obs! Fast så tjock tycker jag nog inte att du är heller)

För att ett täcke ska kunna värma mer än pälsen krävs ett betydligt tjockare täcke än de flesta av oss använder. Eftersom täcket trycker ner hårstråna så minskar mängden luft (som isolerar mot kylan) och hästen kan då t.o.m. bli kallare än om den gick utan täcke.

#23 Jag syftade på det du skrev om att tjocka oftast fryser mer än smala. Mitt exempel har som sagt alltid haft fri tillgång på foder men då hon var riktigt smal räckte inte det för att hålla värmen. Då hade vi också användning av täcke. Numera är hon betydligt rundare och klarar också därför av kylan mycket bättre.
Sen skrev du i senaste inlägget att du tar in dina och låter dem torka och få mer mat. Det tolkar jag som att de är blöta och inte har fri tillgång på mat. Är det feltolkat av mig? Väta kan absolut göra att hästar fryser eftersom hårstråna då lägger sig ner men det är inte troligt att torr kyla gör att de fryser.

#24 Absolut det bästa!😎

Annons:
tajet-lene
10/21/13, 4:19 PM
#28

her vi bor er det ofte ned mot 30 kuldegrader om vinteren. sjelden noen fryser da ( fri tilgang på høy så klart) - derimot i 0 grader med vind og nedbør er det flere som vil inn/ står i leskuret eller får på dekken  (men mange bryr seg ikke uansett). Jeg trur nok de fleste her inne kjenner sine hester godt nok til å ta rette avgjørelser- hester er like forskjellige som oss.  men mange legger på dekken fordi de fryser selv -og det er feil.  Min erfaring er at tynne fryser lettere enn tykke - både hester og mennesker :)

Plupp73
10/21/13, 7:30 PM
#29

Jag upplever att om hästar får gå ute med ett ordentligt skydd för vind/regn, på fritt foder och daglig borstning så att pälsen hålls fluffig/utan kladd, samt med torrt liggunderlag - så klarar de vintern.

En av våra ponnyer (inte russet) sades vara frusen på vintern när vi köpte honom för 3 år sedan - och vi fick ett termotäcke med honom. Vi har inte använt det en dag under dessa 3 år, och han har aldrig frusit, sätter jättefin päls liksom russet.

Däremot brukar vi sätta täcke på 1h efter ridning om de är svettiga, och tar av det och borstar när pälsen torkat. Det funkar bra. 

Dock undrar jag vad man gör om en äldre häst >20 fryser, brukar ni sätta täcke på dem?

orangeh
10/21/13, 8:33 PM
#30

Någon som kan sammanfatta texten på Svenska istället för oss som inte är så språkutbildade? ;)

[Tjiwi]
10/21/13, 10:16 PM
#31

Jag tror man ska vara försiktig med att säga vad som är rätt och vad som är fel……..😉

Hästar är individer och tål olika väder olika bra. I mitt tycke går det inte att säga att det är FEL att använda sig av täcke eller FEL att aldrig ha det, att det ena eller andra är det man SKA göra.

Det beror mångt och mycket på vad hästen har för syssla, har man en som rids/körs sparsamt så funkar det oftast att låta den ha sin päls och då klarar den sig (oftast) även att vara utan täcke ute då den har sin päls. Hästar som jobbar mycket, kanske även i ridhus under vintertid och blir väldigt varma/svettiga tycker jag de är lämpligt att hjälpa genom att klippa den. Man märker ganska väl att den orkar lite mer den blir av med sin yllekappa! 🤪Då behöver den givetvis ett täcke ute när det blir kallt.

Vill poängtera att jag tycker inte vare sig det ena eller andra är rätt. Varje hästägare gör vad den tycker passar sin häst bäst. Jag hade alltid min Grus täckt från kanske oktober och han satte aldrig någon särskild vinterpäls då. Han hade så tunn päls att jag aldrig under hans 34 åriga liv behövde klippa honom, from att han blev pensionär var han utan täcke och satte päls och klarade sig fin  fint utan täcke även de sista åren då han var gammal och lite ranglig….många ggr när han kom in med snö på ryggen var jag på väg att lägga på honom ett täcke efter att jag tagit bort snön för JAG trodde han frös….men icke att det behövdes. Kände man igenom pälsen var han helt torr och varm mot kroppen.

Tävlingshästarna, Joel och Njord klipps på hösten. De jobbas hårt även under vintern och blir jätte svettiga och jag tycker det är skönt både fördom och mig med lite päls. De är väldigt olika, Njord fryser aldrig, han kan gå klippt ute när det är väder för det medans Joel är mycket känsligare, fryser relativt lätt. De har samma förhållande, hagar med mycket träd och får mat i hagen då det inte finns gräs men är alltså väldigt olika. Så det går inte att säga att det ena eller andra är rätt.🙂

giffan
10/22/13, 7:07 AM
#32

#31 Precis! Vad bra att andra kan skriva det man själv inte kan få fram!

Sen är faktiskt inte hästar vild hästar längre, man avlar på andra gener än vad som överlevde förut då alla hästar a vilda. Tror många frysande hästar inte skulle avlats vidare på i vilt tillstånd, för dom skulle troligen ha frusit ihjäl.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
10/22/13, 7:41 AM
#33

Artikeln handlar väl inte om klippta hästar utan om att man inte bör täcka oklippta hästar. Det är då hästen riskerar att få svamp istället.

Att klippta hästar eller hästar med dålig/tunn päls har täcke vid väta osv har väl inte tagits upp i artikeln.

Och nog täcks det lite för mycket mellan varven. Det gör vi nog alla i välmenande syfte och det blir inte alltid lyckat.
Svampen som kan bildar gör dessutom ont på hästen.

juliapettersson
10/22/13, 1:39 PM
#34

Tycker överdrivet täckande är snudd på djurplågeri🤐 Lider när jag ser hästar går med regntäcken som sitter hårt i bogen när det är plusgrader och strålande sol…

Annons:
[Tjiwi]
10/22/13, 2:24 PM
#35

# 33 Nej, men många halkade in på det……

#34 Jag håller definitivt med dig att många hästar täcks i onödan. I ett större stall i härheten här där det finns ridhästar såg jag redan i aug´-september hästar gå i stekande sol med täcke på…….

Upp till toppen
Annons: