Annons:
Etikettallmänt
Läst 5007 ggr
trolldalen
10/18/13, 9:05 AM

Fölhovar-verkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gått och funderat denna vecka, efter en diskution med en känd russ uppfödare. Hur gör ni med verkning/hovslagare åt era föl?

Har alltid ansett att "inga hovar ingen häst" är en viktig sak att alltid ha i åtanke. Verkar mina hästar regelbundet, var 8 v. och använder en hovslagare(kvinnlig) som jag kan diskutera med och är lugn i sitt arbete. Ingen stress med fölen eller någon bångstyrig unghäst.

Mina tre uppfödningar har handskats från födelsen,med ben lyft och vana med att ta på dom på hela kroppen. Dom är kollade /justerade av hovslagaren allt från att varit 10 dagar-6 veckor gamla första gången. Inga stora justeringar i verkning utan lite filning till jämna hovar.Ingen av fölen har haft några hovproblem.

Mina två lojsta föl, födda 2011. Dom var sex månader då jag hämta dom och verkades första gången vid avskiljningen. Båda hade hålväggar visade det sig vid nästa verkning (sju veckor senare). Stoet bara "lite" (två hovar) men hingsten på alla runt om. Hans hålväggar har det tagit 1½ år att få bort, han var två år gammal i somras när det sista var borta. 

Nu vet jag inte om man kan jämföra dessa två fall, men visst är hovvård viktigt även på fölen!

Hur resonerar ni andra? Hur gör ni?

Fotot: Trolldalens Taras vita hovar, då två månader gammal.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Annons:
silarp
10/18/13, 9:25 AM
#1

håller med dig fullt ut och gör precis som du…

Jag har även upptäckt att tjära är mina hästars hovars bästa vän… det har hjälpt mej att få bort den här "svampen" som blir i randen och som man hela tiden måste klippa upp o vädra för att inte det ska komma in skräp o sten…. som till och med har gett hälta o hovböld vid något tillfälle….

efter att jag började med tjära, har hovarna i princip blivit bra dubbelt så fort!
Tog ofta i början, men nu ett par tre gånger i veckan, gör rent och skrapar o borstar och sedan penslar jag på tjära. helst ska dom stå inne över natt sedan, men det funkar att ta ut dom också….
Nackelen är svarta hovspår lite häran o däran, och den ljumma doften av tjära i stallet, men struntsamma om hovarna mår bra..!

silarp
10/18/13, 9:26 AM
#2

tar även tjära på den lilla fölisen! Dom blir vana o snälla vid verkning från start om man grejjar från fölåldern!

Tessan08
10/18/13, 10:34 AM
#3

Våran Laurus fick en hovböld drygt 2 veckor efter att vi hämtat hem honom från heden, denna fick karvas upp av hovslagare och han stod såå snällt :) Sen blev det box i en vecka pga all lera på lösdriften. Han fick en boxkompis och dagliga promenader så det gick bra. På sista boxdagen hade det snöat massor och blivit kallare så det var perfekt att släppa ut igen. Allt läkte fint. Han gick på en annan hingstlösdrift under ett år och där hade dom väldigt mycket problem med många hästar som fick flera hovbölder, Laurus klarade sig fint och detta då jag tjärade hans hovar samt lät honom stå inne ett tag så det fick sjunka in före han gick ut. Har sedan dess alltid antingen sprayat med talltjära alt penslat hovarna med hovolja blandad med tjära och han har toppen hovar, får mycket beröm för dom av hovslagare :)

VeronicaP
10/18/13, 12:16 PM
#4

Vi verkar alltid fölen tidigt , ibland bara för att de ska vänja sig vid hovslagaren och lyfta på benen.

Lena90
10/18/13, 7:17 PM
#5

Mina unghästar/föl håller jag också tidigt på med hovhantering och om det behövs hovvård. Hovvården låter jag min hovslagare bedömma om det behövs eller ej när de är mindre. Trymod tex fick sig en omgång sist i augusti då han inte hade slitit så mycket på sina så hovslagaren tog bara lite på dem. Jag har också haft krångel med hålväggar, särskilt förra sommaren. Jag använder grankådssalva med lin som jag geggar till en liten boll och stoppar i hålet. Har funkat bra för mig :)

Carpe diem!

MagganS-B
10/19/13, 4:08 PM
#6

Sommaren 2011 var ganska blöt här på Gotland och det är då inte konstigt att vissa föl från heden var drabbade av s.k. hålvägg. Mina egna föl här hemma har jag dock aldrig sett något sånt på, antagligen därför att det inte finns några blöta och sanka områden i vår sommarhage. Om marken är beskaffad så att fölet sliter sina hovar själv så skall det inte behövas nån hovvård före 6 månaders ålder om inte benställningen är extremt fel.

Annons:
silarp
10/19/13, 5:58 PM
#7

#6…. jag har tidigare trott att hålvägg o dylika problem med svamp o uppluckringar har haft med fukt att göra.. men efter vår extremt torra sommar 2013 har jag ändrat mej lite… det gick SÅ bra fram till juli/augusti… DÅ slog det till igen på allihop! Har fått bort det i princip helt på alla utan större dramatik, men så torrt som jag har i hagarna så KAN det inte BARA bero på fukt…
Min hovslagare tyckte detta hade ökat i vårt område sista åren, han hade någon teori om att det kanske är något i marken/jorden som gör att dom lättare får det, eller liknande…
Jag vet inte, men fukt kan det inte BARA vara…

Jag har både jord, sten och berg samt slätt gräs och MYCKET varierad och bitvis kuperad terräng i sommarhagen… men TORRT har det då varit överallt i år….

MagganS-B
10/19/13, 7:47 PM
#8

# 7 Kan väl kanske finnas bakterier i marken…..En annan sak jag också tänkt på är att russen hade förr så jättehårda hovar, i alla fall mina. Tidvis hade vi inte ens dom skodda när vi tränade dom. Nu verkar det som om deras hovar blivit mycket mer ömtåliga…..ja, inte mina gamla märrar då alltså, men hur många tränar utan skor i dag?

Blokaruss
10/19/13, 10:12 PM
#9

Hålväggar kan mycket väl bero på bakterier i jorden. Jag har haft hur geggigt som helst och inga hålväggar alls! Jag var jätteorolig ett år i geggan och misstänkte alla möjliga problem, men när jag tog in hela bandet för att noggrant kolla alla hovar så var visst lerinpackningen helt perfekt för dem. Fina hovar och karleder. Väl putsade hovar faktiskt! Jag som trodde att jag skulle få verka dem allihop blev nästa snopen. Sedan har jag vänner som fått massor av hålväggar på sina hästar. Ibland har det varit tydligt när de lämnar bort hästar på utbildning t ex så har de fått hålväggar på den platsen. Jag har fler veterinärer i vänkretsen som anser att detta beror på bakterier i marken.

Jag har även får och de kan få juverinflammation som beror på bakterier i marken som lammen får i munnen och överför på sina mammor. Sedan jag flyttade till den gård vi bor på nu har juverinflammationerna minskat med 95% om inte mer. Jag får nästan aldrig detta på fåren längre. På vår förra gård var det mycket vanligt och till stort besvär. Marken där var torrare och mycket fina beten. Här har vi mer lera och fuktiga marker för dem som egentligen inte är särskilt bra för får. Lite märkligt faktiskt!

silarp
10/19/13, 10:21 PM
#10

#8, kan faktiskt till viss del hålla med om det!!! Gick mycket lättare för några årsen att köra oskott, nu är de mjukare hovar…ömmare, MEN växer som BARA DEN, faktiskt på ALLA… tur det, när hålväggarna dyker upp…!

#9, ja, det lät intressant! Då kan det säkert vara så… !
Dock har vi inte märkt det där med juverinflammationer på våra kor, men det kan ju också skilja från djurslag till djurslag, och känslighet osv…

Tjäran ä iaf min bästa vän (även om maken inte tycker det är JÄTTEMYSIGT med en svag doft av tjära……) 😃

ryttarn
10/20/13, 2:37 AM
#11

Jag låter alltid hovis titta över hovarna på fölen redan när de är väldigt små. Normalt så verkar jag mina barfotahästar med 8-10 veckors mellanrum. I år ansåg hovis(utbildad vid BYS i Skara) att vi inte behövde ta fölen förrän på sensommaren, men kollade dem gjorde han noga när han tog stona. Andra år har de fått verkas första eller andra gången.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
10/20/13, 9:13 AM
#12

# 11 Naturligtvis kollar vi hovarna på fölen…….min hovslagare är gammal, men utbildad i Stockholm på sin tid!

ryttarn
10/20/13, 9:16 AM
#13

#12 Tror inte något annat heller, svarade mer allmänt utifrån hur vi gör…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
[Justie]
10/20/13, 8:51 PM
#14

Det är bra om hovis kommer väldigt tidig för att åtgärda ev. fel som senare kan vara svåra att fixa. 🙂 Fast nu är ju inte jag uppfödare och har ingen erfarenhet inom den typ av tidig fölvård 🙂

Upp till toppen
Annons: