Annons:
Etikettur-spår
Läst 4049 ggr
Cara-Mia
9/12/13, 12:32 PM

Strömedel

Undrar lite vad ni använder för typ av strömedel i boxarna och era erfarenheter av olika strömedel. Halm, torv, spån, olika pellets m.m.

Vad är bra att ha som bädd och inte? Priser m.m?

Jag har halmbäddar i alla boxar. Funderar på om det kan vara bra att grunda bädden med torv då jag ibland tycker halmen suger upp dåligt.

Annons:
Gurkane
9/12/13, 12:55 PM
#1

Hos oss använder vi i huvudsak torv. Håller ammoniak lukten på en  mininivå. Lättanvänt, lättmockat, tar förhållandevis liten plats. drygt.

På minussidan är att det blir mörkt i stallet. Men det kan man hjälpa upp genom att strö ett tunt tunt lager spån uppepå.  När det är riktigt kallt fryser gärna fuktiga balar ihop och då svåra att få isär. Under den kallaste perioden använde vi spånpellets ovanpå befintlig torvbädd.  Pris? Grundar med kalk i botten sen 2-3 säckar på varje hästplats beroende på storlek på ytan. Underhållsströar sen med max en säck per 2-3 häst/vecka. (i själva verket beror det ju på hur mkt/lite hästen står inne.) 

Eftersom du har halmbädd skulle jag rekommendera ett torvlager under. Dels blir det torrare sas men framförallt minskas ammonniak doften.

Lycka Till!

Annette
9/12/13, 2:26 PM
#2

Jag har haft torv i många, många år och gillar det. I vintras drabbades 7 av 10 ponnyer samtidigt av stora problem med hålväggar. Min hovslagares teori är att det varit någon bakterie i torven, kanske till följd av den regniga sommaren.

I år har sommaren varit mycket bättre men jag vågar inte chansa utan skall ha spån i vinter. Halm är tyvärr uteslutet eftersom gödselstacken blir gigantisk och det tar mer än dubbelt så lång tid att mocka.

Lena90
9/12/13, 7:02 PM
#3

Jag hade kutterspån i mina boxar, funkade fint för mig. Dock dammar det ibland. Jag hade inte bädd utan tog bort både kiss och bajs. Min svärmor använder spån och har bädd, grundar med trädgårdskalk och sen tjockt lager spån. Bädden mockas sedan ut på sommaren.
Nu denna vinter som kommer ska jag ha hästarna på lösdrift. Har ännu inte bestämt vilket som jag ska strö med. Blir till att prova sig fram :)

Carpe diem!

Syrresyrena
9/12/13, 8:02 PM
#4

Har kuttespån blandat med "vanligt" sågspån. Funkar bra lätt att mocka och mjukt för hästarna!

[Justie]
9/12/13, 8:15 PM
#5

Till min ettåring har jag halm och till min 7-åring har jag en blandning mellan halmpellets, kutterspån och hampaströ (med eucalyptus). 🙂

VeronicaP
9/13/13, 7:42 AM
#6

Vi har halm hos oss då jag tycker det är överlägset bäst för hästarna.

Annars kan jag tänka mig torvströ.

Spån hade vi på jobbet men jag är ingen älskare av det då hästarna blir så torra i hovarna av det.

Annons:
palomia
9/13/13, 10:35 AM
#7

Har haft torv de senaste åren och jag har varit jättenöjd med både stallmiljö och mockning dock är det inte så kul de kallaste månaderna när det fryser.

I år har jag provat råspån i stället och hittills är jag mer än nöjd. Får se hur det funkar dom kalla månaderna annars tycker jag att det är bättre än torv faktiskt, lättmockat och funkar att ha som bädd mjukt och skönt för hästarna.

Halm har jag uteslutit då en av mina hästar fick kvickdrag eftersom det är svårt att få tag på halm med bra kvalitet iaf på Gotland…

Råspån är drygt och billigt 😉

Mixie
9/13/13, 3:09 PM
#8

Vi har torv! På vintern halmar vi boxarna men låter torvbädden ligga kvar under :) skulle aldrig skaffa spån igen, torven dammar mindre, luktar mindre och är lättare att mocka!

//Mickan

Linnea
9/13/13, 3:11 PM
#9

Jag har spån (ingår i hyran) men föredrar torv. Har man halmbädd är det bra att ha torv underst för halmen duger ju inte upp så bra. När jag hade torv i mina bäddar så var golvet alltid torrt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gurkane
9/13/13, 3:52 PM
#10

En fråga till #7:  Råspån, vad är det för typ av spån?

hannibal-roll
9/13/13, 4:55 PM
#11

Jag har torv till en ponny, bädd på vintern. Tar bara och grundar med 2-3 balar och sedan strör jag på en halv bal i veckan ungefär. Torven är dyrare än halm och spån, men ponnyn är hosthäst och tål inget annat.

Till min andra ponny har jag halm, även där bädd på vintern.

Halmen är ju överlägset billigast (bor i Skåne) och lätt att mocka i mitt tycke. Då tycker jag att torv och spån är besvärligare. Har man bädd så är det ingen skillnad iofs.

Zirah
9/13/13, 9:52 PM
#12

Passar på att fråga också:

Har en häst som gräver i boxen så allt blandas, finns det något strö som kan göra det mer lätt mockat? Använder idag torvmixen.

murkla
9/15/13, 10:22 AM
#13

Brukar ha torvmix som är klar eller så blandar jag själv.  Ren torv kan jag inte ha i vinter som de är ett kallstall o de fryser.

Fundera även på att prova pellets som sväller upp till spån. Tar de till våren.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
EwaAngantyr
9/15/13, 7:14 PM
#14

Jag började förra året med halmpellets och är supernöjd!  jag har sex boxar och mocktiden har minst halverats.  Det är torrt, ljust, blir snabbt ren jordförbättring, tar lite plats på dynghögen och är väldigt kostnadseffektivt.  Luktar inget alls.

Bara en massa pluss alltså!!  Jag byter aldrig tillbaka till halm, spån eller torv!

Annette
9/15/13, 8:18 PM
#15

#14. Hur är det prismässigt jämfört med spån?

lil-sis
9/15/13, 9:01 PM
#16

Torvmix om jag har de uppstallade, permanent eller växelströ.

I ligghallen har vi halm, det är lite "gosigare" när de går ute och så ger de mer strå att pilla med när man inte kan ge så mkt hö man önskar med tanke på rondören.

EwaAngantyr
9/15/13, 10:18 PM
#17

jag har ingen kalkyl men jag uppfatar det som mycket billigare!  Det kostar att fylla upp boxarna men sedan blir det max en påse/vecka/box.

Och det håller sig torrt och luktfritt!

[Tjiwi]
9/15/13, 10:47 PM
#18

#14 Var köper man halmpellets och funkar det till damm känslig häst tror du??

EwaAngantyr
9/16/13, 9:18 AM
#19

Det finns många leverantörer.  Googla.

jag köper från Svenska Majs här i Hörby!

Cara-Mia
9/16/13, 12:50 PM
#20

Jag undrar också hur halmpelletsen fungerar till dammkänslig häst? Finns det inte risk att dom pillar i sig innan det är söndertrampat?

Har hört att halm är bäst till fölston, hur fungerar det med andra strömedel?

Annons:
hannibal-roll
9/16/13, 5:06 PM
#21

#18 och #20

Min dammkänsliga mögelallergiker tål inte halmpellets, men hon tål inte spån heller.

[Justie]
9/17/13, 5:01 PM
#22

Vi vattnar vår halmpellets när den blir för torr, vi vattnar den också i början så den sväller upp eftersom pelletsarna kan vara lite för hårda för russen att trampa sönder.

#20 de hästar/ponnyer vi har haft på det smakade - men insåg direkt att det inte var något gott och spottade mer eller mindre ut det igen.

silarp
9/19/13, 4:47 PM
#23

har haft spån eller halm beroende på tillgång,, vi köper rätt billigt spån till korna av bra kvalitet, så nu har jag haft det i många år,,, funkar kanon och blir fina bäddar… gillar att det blir så ljust också…! Till skillnad från när man stör med torv…. gäller även ladugårdar tycker jag.. det blir så mörkt o tråkigt, även om det säkert är jättebra! har NOLL erfarenhet av torv i princip…

Upp till toppen
Annons: