Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5449 ggr
nika85
2013-09-09 09:15

Rymmer ur hagen - tips?

Min ettårshingst har börjat rymma ur hagen - nu trots en extra eltråd. Hur många trådar har ni till era rymmare? Vad har ni för tips på att hålla honom innanför staketet?

Annons:
PernillaJ
2013-09-09 09:17
#1

Mät strömmen i tråden

Kolla jordningen

Polarband! (www.gilo.se)

Tillräckligt med mat?

Roliga kompisar?

Kastrering… 😎

VeronicaP
2013-09-09 10:49
#2

Sätt en antenn på grimman så han får sig en *köss* när han sätter huvudet till tråden

Tusen
2013-09-09 11:10
#3

Riktigt hög spänning är väl det bästa. Tyvärr är det inte alltid att man kan få det i hela hagen (beroenda av storlek och ev vegetation). Sen finns det hästar som hoppar över (som vårt sto gjorde) och då får man ha riktigt höga stolpar och trådar (kraftiga som syns). Vi har dessutom satt en extra tråd högt upp och en bit innanför övriga trådar så att hon inte kan hoppa och riva ner lite. Har funkat bra för oss.
Sen finns det de som tar sats och spinger emot stoplarna och har ner dessa trots hög spänning. En så´n har vi också haft. Där kom vi aldrig på några knep. Ville han ut så kom han ut. Så var det bara. Han var dessutom valack, ranghög och hade fri tillgång på mat.

silarp
2013-09-09 11:55
#4

Kolla att det är ström I TRÅDEN,,, inte bara att aggregatet tickar, MÄT! Bör vara MINST 3, men gärna uppåt 8-9000 v , då brukar dom undvika tråden…
Ha inga vita band eller rep, ha RIKTIG ELTRÅD (silvrig "ståltråd"),,, LÄR hästen att tråden gör ont om han inte förstått det,,, ibland får man helt enkelt låta handtaget eller tråden nudda dom när man leder in eller ut dom så dom verkligen får KÄNNA strömmen…
Sedan brukar det inte vara några problem alls.. MEN som någon sade ovan, det är ju viktigt att det finns mat i hagen och att det är lite yta, och gärna kompisar såklart!

Plupp73
2013-09-09 12:17
#5

#4 precis!

Frågade mig detsamma för ett par månader sedan då vårt 4-årssto är ganska frihetsälskande av ren nyfikenhet. "Friterande ström" sa vår hovslagare, och det blev det - i ren "stål"tråd. Sedan dess går hon inte i närheten av tråden.

silarp
2013-09-09 12:27
#6

har sett en del som har typ 3-4 vita trådar högt till sina hingstar…! skrattretande och onödigt när det 1. i rep o vita band inte leder strömmen lika bra eftersom de små eltrådarna i dessa lätt går av (exempel mitt vita "överfartsrep" som ska vara strömförande, är 2 år gammalt o inte ens leder ström 4 meter!)
och 2. det räcker med EN eltråd, om det bara är STRÖM i den!

Har hingst, sto och föl på ena sidan, ett litet ingemansland på 5 meter och sedan brunstiga ston o valack på andra sidan,,, hingsten FUNDERAR inte ens på att gå över och inte dom andra heller,, det är ståltrådar överallt med 9000 volt… De vita repen kan vara bra att markera med, tex om man ska markera att det är STÄNGT på en plats där det varit öppet förut och så… men duger inte att leda ström med anser jag….

Annons:
Tusen
2013-09-09 17:31
#7

#6 Det beror nog också en del på hingsten. 😉Vi har elrep och ston i grannhagen (c.a 2 meter emellan) Han skulle heller aldrig drömma om att försöka ta sig igenom. Inte ens då han ibland får gå ensam i hagen. Det där är så olika.

silarp
2013-09-09 19:03
#8

så är det säkert, men ström ogillar de flesta!

Tusen
2013-09-09 20:03
#9

#8 Ja, det får vi väl hoppas. 😉

nika85
2013-09-09 20:34
#10

Tack snälla ni för alla era goda råd. Känner mig rätt uppgiven. Grejen är den att hagen är stor, mycket yta och mycket mat. De var fyra ettårshingstar i hagen, sen flyttade två av dom hem förra veckan och efter detta har våran russkille börjat rymma. Till en början för att leta efter kompisarna är min teori. I stallet där han står finns bara stora travare och ägarna beklagar sig över att de minnsann aldrig haft någon rymmare under alla hundra år de hållit på. Suck. Det känns verkligen som att min häst är till besvär. :-(
Kastrera vill jag inte göra ännu eftersom han är så stor redan.

MagganS-B
2013-09-10 16:06
#11

# 10 Småkillar behöver likasinnade kompisar! Skaffa en till!

lil-sis
2013-09-11 12:30
#12

Fem trådar, minst 6000 volt uppmätt i pulserna.

StuteriSolo
2013-09-11 20:48
#13

är strömmen kollad nu eller i början av sommaren? 

är det väldigt torrt och hästen har små hovar kan det vara så att han jordar dåligt och inte känner av strömmen därför. 

det har vi varit med om med både föl och små barn. Föl promenear glatt rakt genom grinden när någon kommer och barnen har hållit sig i elrepet för att hålla balansen när de tittat på hästarna. Själv får man en rejäl smäll på fingrarna…

Annons:
Vimlan
2013-09-13 21:09
#14

Min 1-åring har också börjat rymma. Vi har testat att knyta elband på grimman, elchockat honom lite med tråden och satt fler trådar, men han kommer på nya knep! 

Det jag sett så hoppar han ut mellan nedersta och översta tråden (går med storhästar så trådarna är på höjd därefter). Vid tre trådar går han (än så länge) inte ut, om det är ström på alla trådar. De dagar jag syselsätter honom tänker jag mig att han är mindre rymningsbenägen, så det kan ju vara så att de bara vill ha något skoj att göra och fundera på en stund!

På nätterna är han i stallet så det blir någon rast och ro för hon som har betet. Man känner sig verkligen till besvär när ens häst plötsligt är överallt utom i hagen!

 http://jagochminbagge.blogg.se

nika85
2013-09-13 21:18
#15

Peppar, peppar men nu har han inte gått ut sen i tisdags :-) Håll tummarna för att det fortsätter så. Fyra trådar i hagen och ståltrådsantenner på grimmans nackstycke är de ändringar vi gjort. Han behöver absolut fler kompisar än den han går med nu- men det är svårt eftersom jag är inhyrd och inte bestämmer något själv. Jag har påpekat att det vore bra om det kom fler hästar, men jag tror inte de som äger stallet och lösdriften har planer på det.

lil-sis
2013-09-14 10:45
#16

I vintras när det inte jordade alls pga snö och is så drog jag jorden på en egen tråd som var straxt under den översta (min hoppade och kollade bara övertråden), då blir det stöt om de kommer åt den jordade tråden och någon av de andra samtidigt.

Linnea
2014-03-27 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mitt russ rymde ofta som yngre men se lärde han sig nog att hållas inne. Förra veckan var har plötsligt på utfärd igen. Men hur gick det till egentligen? Tre trådar med plank på de två översta. Mittentråden är av men inget annat (han har lyckats fastna i den tråden så pass att han fått en kal fläck i ljumsken). Staketet står i en liten sluttning.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

karisma
2014-03-27 17:53
#18

Var noga när du köper tråd rep eller band vad du vill att det har en märkning med 1,0 Ω/m. inte högre värde så att tråden leder bra ett bra band gör allt

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

nika85
2014-03-27 20:55
#19

Han är ingen rymmare längre och går nu i hage med bara två trådar. Han fick flytta och går nu i flock igen - vilket han trivs bäst med.

Upp till toppen
Annons: