Annons:
Etikettavel
Läst 1863 ggr
Ernst-Romeo
9/4/13, 10:02 AM

Avel för ponnytrav

Inriktar du din avel mot ponnytrav?

Här hittar du statistik och fakta om travrussen.

www.russtravare.se

Bengt Westergren

Annons:
MagganS-B
9/4/13, 10:06 AM
#1

Både ponnytrav, men även exteriört!

VeronicaP
9/4/13, 3:05 PM
#2

Här avlar vi för både och tycker inte det ena utesluter det andra .

för mig är en bra ponnytravare en som har bra typ och extriör, för är extriören dålig så tror ju inte jag att de blir lika hållbara och typen får de absolut inte tappa. Så därför tycker jag att de går hand i hand och jag tror att de flesta ponnyerna med hög samarbetsvilja och som rör sig genom hela kroppen , kan man få till vad man vill , bara man lyssnar på sin ponny och låter den få vila när den ska och inte stressa fram resultat 🙂

Psyket är viktigt tycker jag då de faktiskt är barnponnyer ..

JuliaC
9/4/13, 7:20 PM
#3

Det er en fin side. Jeg men jeg mener der går mange russtravere rundt i Norden, som ikke har været vist på banen. Siden viser kun resultat i tid. :-)

Mine russ traver snabt, men bruger dem ikke i travløb, men klassisk kørsel. Men kan se de har "travstam"

Tusen
9/4/13, 7:56 PM
#4

Såg att de två hingstar som våra ston är efter, endast har en avkomma var under två minuter. Båda går i vår hage. Kan träning också skapa duktiga travare kanske? 😉

MagganS-B
9/5/13, 9:14 AM
#5

# 4 Visst inverkar träningen mycket, men alla är inte byggda för att kunna trava, finns vissa saker som måste stämma! Du kan ju se själv i resultatlistorna, finns en del äldre individer som aldrig springer fortare än 2.25…..

VeronicaP
9/5/13, 10:54 AM
#6

#5 Fast ibland är det huvudet som har felat och inte extriören ;)

Annons:
Tusen
9/5/13, 10:59 AM
#7

#5 Jag skojade lite och menar mest att man inte ska stirra sig blind på stammen. Jag tror verkligen inte att vi är några supertränare. Dock har den ponny som haft den mest kända stammen varit vår sämsta ponny medans de andra (med mindre känd travstam) blivit bra mycket bättre. Tror inte det är några undantags hästar heller.

Visst har föräldrarna betydelse men jag tycker vi har sett prov på att både travprestationer och exteriör kan bli både lyckade och mindre lyckade trots att man avlat mot ett speciellt mål.
Det gäller att ha en jäkla tur också. Och då tycker jag att det är säkrare att avla med inriktning på allround, dvs snygga hästar, med bra temperament och snygga, effektiva rörelser och som får träna allsidigt för att hitta "sin" gren ssom den är bra i.

StuteriSolo
9/5/13, 12:00 PM
#8

Jag tror också det är viktigast att se själva ponnyn, och inte stammen. Spelar ju ingen roll hur bra stam de har, om de inte är ett dugg intresserade av att springa runt på en travbana, eller hoppa över hinder eller vad man vill göra med sin ponny.

Glömmer inte en tvärsäker kommentar när vi hade Solos Champis till salu som ettåring "den blir det aldrig något av". Hans mamma travade oerhört vackert, men med dagens bestämmelser hade hon inte ens kommit till start, tror hon fick rekordet 3.26 till slut, och det är inte ens bra för en shettis. Men i rätt kombination blev det bra ändå, tror de flesta av hennes avkommor startat, och gjort resultat som varit minuten bättre än hennes tid(minst)

Jag vill föda upp russ som är bra i huvudet, rörliga och framåt utan att vara omöjligt heta. Bra exteriör är inte ett minus heller 😃

[Croneld]
9/5/13, 9:21 PM
#9

Jag tycker att sidan är bra, kul med listor som man kan hitta information om både hingstar och ston. Toppen!

ryttarn
9/5/13, 10:33 PM
#10

Ett fantastiskt jobb du lägger ner Bengt, jag är djupt tacksam för det.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
9/7/13, 9:29 AM
#11

Hoppas du får lägga till våran nya stjärna framöver

I morse föddes en hingst e.Raider (e.Garribaldi ue.Rebus) u.Aida Roll (e.Munter ue.Lymmel). Jättespännande "gammal stam" tycker jag.

Tanken är iaf att den "aldrig någonsin" skall kastreras utan få chansen att föra Garribaldi och Munter vidare 😃

Upp till toppen
Annons: