Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 1728 ggr
Ztrawberries
9/4/13, 10:00 AM

Skoluppgift

Hej alla glada iFokus användare! Jag håller på med ett skolarbete om gotlandsruss och undra om någon kan hjälpa mig med några frågor som ska vara med i arbetet. :) * Vad har gotlandsrusset för temperament och egenskaper? * Finns det någon känd individ med rasen gotlandsruss? Och gärna lite information om deras ursprung samt användnings område :) Letar självklart upp egen information via internet men som många vet så stämmer inte alltid den informationen så ville fråga någon kunnig :) (Vet ej om jag valde rätt grupp men ändra gärna isf)

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Annons:
Katti
9/4/13, 11:30 AM
#1

Gotlandsruss är trevliga, härdiga, mångsidiga och kan vara envisa (en förutsättning för att de skulle kunna leva och överleva under sina ursprungliga förhållanden på Gotland!).

Det för allmänheten mest kända gotlandsrusset är kanske Vitnos!

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Vitnos&gclid=CMHuvNK2sbkCFYZ4cAodMSUAWA

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

karisma
9/4/13, 11:46 AM
#2

Får protestera lite Russet är inte mer envis än någon annan ponny men smart😇

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Katti
9/4/13, 1:55 PM
#3

Har jag väl inte sagt att de är heller 😉! Jag tycker att envisheten (i normal mängd!) är charming. Det var därför jag skrev en liten förklaring till varför de är envisa!

Smart, absolut! Av samma anledning som de är envisa!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

MagganS-B
9/4/13, 4:13 PM
#4

# 1 Dom är absolut inte envisa, men mycket intelligenta och påhittiga!

Även om du skriver att det är "charmigt", så finns det folk som missuppfattar det…..

Tusen
9/4/13, 7:59 PM
#5

Och vi har inte ett enda envist russ. Är de då otypiska? Skulle inte tro det. De är snabba, kvicktänkta, smidiga och samarbetsvilliga. Skulle inte kunna tänka mig en bättre ponnyras. Passar både till stora och små.

teamanberger
9/5/13, 2:22 PM
#6

Kolla på lojstaheds hemsida så lär du hitta någon

teammanberger.se <3REVINA<3

Annons:
Vimlan
9/6/13, 11:47 AM
#7

Lojstas russ har förstås en egen hemsida som är fantastisk med både historia, bilder och berättelser. Berättelsen om Pella är väl om något en stark historia. 

Annars tycker jag russ är fantastiska just av den anledningen att de är så fruktansvärt mångsidiga, de går att använda till i princip allt. Hoppning, dressyr, trav, brukskörning, distans, galopp, skogsmulleridning, ridskola, bada, busa och såklart är de helt underbara vänner! 

Smarta, och kloka, är nog ett par bra ledord.

Lycka till med arbetet!

 http://jagochminbagge.blogg.se

Ztrawberries
9/9/13, 2:49 PM
#8

Tack för all hjälp! Pluggar på som 17 nu! Men skulle vilja ha lite mer om dess ursprung..

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Ztrawberries
9/9/13, 3:34 PM
#9

Och deras rasstandard, hittar mycket brabinformation men förstår inte allt så om någon skulle kunna förklara hade det varit toppen! :)

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Upp till toppen
Annons: