Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 953 ggr
__Prenses
8/26/13, 12:38 PM

nervös så jag dör.

Jag är nervös ett dygn på förhand.
Imorgon ska vi på avelsvärderingen med Alma. Mitt 7 års gamla sto och jag dör snart.

Galoppen i höger varv är väldigt svår för henne, hon fattar den men den är som sagt svårfattad. Dör en smula om vi inte får satt den på ridprovet.

Visningen hoppas jag åter igen att ska gå lika bra och fint som i Juli då jag var och visade henne och fick klass 1 bedömning och hon blev 4:e bland tolv ston. 

Och då är det visningen löst också.. Herrejävlar hon kommer ju ta ner hela domarbordet och allt när hon ska lösgalopperas… HUH.

Jag dör en smula… Jag hoppas hoppas innerligt att jag överlever morgondagen och att Alma visar sin allra finaste sida.

Annons:
sandra75
8/26/13, 3:25 PM
#1

Håller tummarna och peppar, klart det går bra! :D

Reko
8/27/13, 7:08 AM
#2

Varför ska hon visas löst på en avelsvärdering?

__Prenses
8/27/13, 4:51 PM
#3

Det hela gick superfint! Alma uppförde sig väl både vid hand, löst och på ridprovet. Ett andra klass pris fick hon och bästa poängen var på typen där hon fick 8 eller 9, minns inte riktigt vilken siffra det var men något i den stilen.
Alma var dessutom enda russet på plats på hela dagen.

I finland har vi sånt system nu att du först visar hästen för hand i skritt och trav och att du sen släpper den lös eller longerar för att visa galopp. Så gör de när man stamboksför här nuförtiden, och det tycker jag är helt ok. Sen är det frivilligt med ridprov/körprov/tömkörning, men jag valde att ta ridprovet eftersom russets helhetsbedömning går ner i poäng om du inte gör något av provena.

De har också nytt bedömningssystem så de har massor med olika punkter de kollar på, som bla hovar, överlinje, typ, underlinje, bakben, framben, os.v..

Så gott folk, jag var minsann nervös i onödan!

alpros
8/28/13, 1:53 PM
#4

Gratulerar till din och Almas fina prestationer. Det är nog inte helt fel att vara lite nervös innan.

Upp till toppen
Annons: