Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1652 ggr
halogen
8/24/13, 8:50 AM

Utmana ödet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett russ på 6 år som enl förra ägaren hade knottallergi,fick eksemtäcke medskickat.Nu då vi haft honom i drygt ett år inlindad i täcke hela somrarna och han verkar funka jättebra med det.Har också använt Horsol droppar och han kliar sig inte ens.När man börjar med dropparna löses mjället/eksemet upp i flarn och är lätta att kamma bort.

Alltså anser jag att han har en väldigt lindrig form av eksem,MEN skulle så gärna vilja pröva om han klarar sig utan täcket och bara dropparna! Kanske har han inte ens eksem utan bara vanligt sommarkli?

Men vi vågar inte riktigt,då vi inte har nån mer erfarenhet av eksem än vår lilla häst!

När kan man egentligen ta av täcket för säsongen?Vi satte på honom det i April! Vill gärna att han nån period på året kan gå utan täcke,då han på vintern har täcke och går på lösdrift och rids dagligen.

Är det någon som tänker som jag eller är det bara att gilla läget? Skulle man våga prova? Är det värt det? Kliar dom "sår" direkt eller tar det några dar så man hinner se det?

Han verkar ändå rätt nöjd med sitt täcke som inte bara skyddar mot knotten utan även broms och andra flygfän.

Någon som vet när knotten är som värst?

Tacksam för seriösa svar från någon med mer erfarenhet av eksem än oss! Mvh Helen

Annons:
silarp
8/24/13, 8:55 AM
#1

jag hade testat…! Fast håll stenkoll! 
Men jag har NOLL erfarenhet av exemhästar, så kanske någon har bättre koll..!
Den värsta säsongen vågar jag nog säga är över nu! Nätterna är så kalla oxå att även flugorna verkar ge med sig rätt tidigt på kvällarna…

Tusen
8/24/13, 9:22 AM
#2

Vad du skulle kunna göra är att byta från eksemtäcke till flugtäcke. Ett flugtäcke är tunnare och ett bra skydd mot alla typer av flygfän.
Min erfarenhet är att en häst med svår klåda an klia av sig både man och svans på en dag, utan problem. De kliar sig intensivt, så har hästen eksem försvinner man och svans fortare än man hinner reagera.

Jag skulle tro att din ponny faktiskt har eksem eftersom den "mjällar". Det gör ingen ponny som bara kliar sig för att det är skönt.

Jag tycker att du istället försöker ha hästen täckeslös under vintern. Det klarar dessa raser av även om de går på lösdrift. Våra går på lösdrift året runt och tränas hårt under 10 månader av året. De behöver mycket sällan täcke.

silarp
8/24/13, 9:56 AM
#3

fråga till #2! Så, för att man ska kalla det exem, så ska det egentligen mjälla?
Jag har en fölis som ruffsat sej i svansen lite i sommar,,, tror ingen annan ser det, men JAG ser,,, och så har jag en tvååring som jag TROR kliat lite i manen så den är kortare på vissa ställen… men det ser inte "kliat" eller särskilt rufsigt ut… -det KAN även vara sadelbrädan som hjälpt till lite….  hon har även liiiite antydan till "avskrubbat" uppe på svansroten… liiite… 
Men inget mjäll, och nu ser det ut som att fölet slutat klia sej alls, -jag såg ju henne stå o götta sej mot trän i somras..!
Den andra har jag aldrig sett klia sej… nångång typ…

Tänker HELA TIDEN på exem,,, men det syns inge mjäll eller skorv, eller skorpor, inget torrt, och inget är kliat "in till huden"….

Tusen
8/24/13, 11:25 AM
#4

#3 Min erfarenhet säger att eksem är skorvigt och mjälligt. Att hästar kliar man och svans förekommer nog hos alla individer. En del mer andra mindre. Det är skönt att klia sig och den förmånen skall vi inte ta ifrån dem. 😉 Däremot ett intensivt kliande med sår som följd är oroande. Då kan man misstänka eksem.

Så om dina små kliar av sig lite av taglet skulle jag absolut inte kalla för att de har eksem. De njuter nog mest av livet. Förmodligen kliar de sig på andra ställen på kroppen också.
Vi har en som äääälskar att klia sig under magen. Det innebär inte att hon har eksem under magen. 😉

silarp
8/24/13, 11:30 AM
#5

nä, fast när det blir sådär ruffsigt som en misshandlad kvast ibland, så undrar man juh!!
Men som du säger… det kanske ska till lite mer för att man ska kalla det exem… har aldrig funderat på att skaffa exemtäcke, däremot flug/knotttäcke till en av dom,,, men det har aldrig blivit av, och bara nån vecka senare (som nu dom sista veckorna..) så har det blivit mycket bättre…!
Man ser tex på russet (2 åringen) som delar hage med saddlebreden… att HON har lite kli i man o svans, men får nästan INGA bett alls! Medan han har mycket mer ont av bitflugor o annat, och får stora bett o bölder o gärna står inne några timmar mittpå dan…!
Även det har ieof blivit MYCKET bättre sista veckorna…

mallan-nog
8/25/13, 10:36 AM
#6

jag tror att du kan testa, men håll honom under uppsikt! Ofta brukar

man kunna se när de börjar klia sig…

Annons:
PROS
8/25/13, 7:31 PM
#7

jag har erfarenhet av eksemhästar, så mitt tips är att  jag skulle inte prova, hur länge du ska ha eksemtäcket på? nu när det under hösten blir svalt på kvällar och nätter så kommer knotten och de är inte att leka med så behåll täcket på till det blir några frostnätter för då försvinner/blir det mindre av insekterna, det kan ta mindre än en timme för dem att klia hål på skinnet så det blir sår om de har eksem sedan kan det bero på hur mycket eksem olika hästar/ponnyer har.

__Prenses
8/26/13, 12:35 PM
#8

Jag rekommenderat att ta kontakt med en Equisan, eller med Eddy Blom och gör en undersökning av ponnyn via honom. Eddy är superbra, och tack vare hans formula har jag eksemfri häst!

Upp till toppen
Annons: