Annons:
Etikettur-spår
Läst 1766 ggr
__Prenses
8/14/13, 4:37 PM

Hjälp med "stallsnamn"

Hejsan!
Nu behöver jag lite hjälp med stall namn. Inte något jag planerat att regga eller så men något man kan kalla vårt ställe för. Har inget stall ännu utan bara lösdrift, men iallafall.

Min sambo heter Hellund i efternamn och kom och tänka på Hells kitchen och kläckte idén Hells stables. Och tänkte OM man börjar föda upp något i framtiden skulle man ju kunna sätta Hells som första del i hästens namn. som Hells Makaron (?)
Men då å andra sidan. Hells Stables. Undrar om barn blir rädd och tror jag bränner upp ponnyerna på bål på påsk ? Och att mina ponnyer är galna ?

Sen sa vi stall grundsund. Men då låter ju det som ett riktigt bottennapp till lika.
abbors heter vägen, men då låter det som ett fiskeri med rökt sik. I o för sig gott men annars otrevligt med fisklukt i tanken.

Andra namn som vi kom på var Stall harapåtten, (Herregud).
Jussi (NEJ, påminner om den finska finnen som kommer ur bastun rullandes)

SÅ. Hjälp.

Annons:
Stallmima
8/14/13, 10:25 PM
#1

Kanske ta första bokstäverna i ditt och din sambos förnamn och sätta ihop. Mitt stall/uppfödarnamn har jag och min dotter satt ihop 2 första bokstäverna "MIMA"   MIa och MAlin   Heter egentligen Maria men alltid kallats Mia, skulle bli lite roligt med MAMA    😛

__Prenses
8/18/13, 8:05 PM
#2

Okej, ska försöka pröva med det. :)

Någon annan som har tips ? :)

silarp
8/19/13, 9:36 AM
#3

Hälls…?
eller stall Häll…
Men du KAN ju välja något helt annat, som inte anknyter till era namn eller till platsen… bara något man tycker om!

Emmelie93
8/19/13, 12:35 PM
#4

Mitt stuteri heter Stenbydal :) Bestämde det genom att vi bor i Stenby (skåne) och vi bor intill en dal :) Men som dem här över har sagt, man kan "döpa" sitt ställe efter namnen i familjen, där man bor (kanske tom sin favorit ställe?), något som man håller varmt om hjärtat tex ett husdjur som har gått bort. Bara fantasin sätter gränser! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

MagganS-B
8/19/13, 12:41 PM
#5

Familjen Hell i Dalarna har russ bl.a. och har hållit på med ponnytrav i evigheter, så Hell är inte alls lämpligt…..

Vårt stuterinamn: Ekeby Smide Smedberg, alltså socknen, gården och mitt efternamn!

Det gäller bara att ha fantasi och jag tycker personligen att ett stuterinamn skall vara kort och koncist, annars kan hästnamn + stuterinamn bli hur långt som helst…..

silarp
8/19/13, 3:13 PM
#6

men HÄLL är ju inte samma som HELL, och så kan man ju lägga till något före eller efter,,,
HÅller med om att det ska vara ganska kort, annars låter det för fjompigt…. särskilt om man råkar veta att man ska föda upp en svensk ras,,, då tycker jag det ska låta SVENSKT…. jag har fött upp även fullblod, där namnen tenderade bli LÅÅÅÅNGA och utländska… men silarps fick han ändå heta,,, silarps challenger! 
Och så får russen svenska namn….bara för jag tycker det hör till en svensk ras!  Typ! som sagt, bara fantasin sätter gränser!☝️

Annons:
MagganS-B
8/19/13, 9:26 PM
#7

# 6 I det första inlägget står det Hell med "e"!

PernillaJ
8/20/13, 8:26 AM
#8

Stuterinamnet "Häll" innehas av Aina Kjellstrand sedan 1987, Aina som har uppfödning av både shetland och gotlandsruss.

Se listan över godkända stuterinamn på SPAFs hemsida www.spaf.info,

Nu bor ju TS Sabina (prenses) i Finland och behöver kanske inte bekymra sig så jättemycket om vilka stuterinamn som är skyddade/upptagna i svensk avel.

giffan
8/20/13, 2:48 PM
#9

Vi har tagit första bokstaven i våra namn och satte ihop det, då blev det S T A C K

Simon

Timmy

Anneli

Christian

Kenneth

Bla satte vi det efter namnet på en shettis vi reggade till travet som hette Ronja… fanns hur många Ronja som helst i olika kombinationer så Våran fick heta Ronja Stack. 

Håller med maggan om att Hell känns lite upptaget.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

__Prenses
8/21/13, 2:09 PM
#10

Jo som sagt bor ju i Finland, men är ju finlandssvensk så svensk eller engelskt namn på stallet är mer i tankarna än något finskt. Jag håller mig mer uppdaterad på svenska sidorna än vad jag gör i Finland.

Ska försöka knåpa ihop något vettigt, känner mig lite uttårkad ännu men jag ska försöka med era tips och idéer få till ett bra namn. Då jag kommit på så får ni säga vad ni tycker. :)

Upp till toppen
Annons: