Annons:
Etikettkör-travsport
Läst 3372 ggr
Plupp73
2013-07-30 14:08

Att köpa rockard...

Vi kör båda våra ponnyer, och tanken är att vi ska börja tävla dem båda med ffa en av döttrarna som kusk och mig som groom. Vi har en liten B-ponny (korsning welsh mountain/russ/shetland) på 113 cm, samt Pollandra som är russ och 127-128 cm. 

Jag har nu tittat på rockarder på längden, bredden och tvären, och har jättesvårt att reda ut vilken typ man skall köpa. Har förstått att NHS ej tillverkar sina längre. Har i övrigt hittat rockarder på:

- ädelssons (oxer, ej gdk bredd)

-järboruder (oklart om bredd, är det också oxer?)

- norrvagnar

- roslagrockarden

- hemmabyggen

Vi önskar rockard som är godkänd för tävling, dvs >125 cm spårvidd samt med höjt kusksäte så att vi ser ovan hästarna.

Hur ska vi tänka, och vad skall man välja? 

Nu kör vi med en bra rockard, stabil - men den är inte bred nog, har ingen svängel och sätet är inte högre än skaklarna.

Annons:
Tinula
2013-07-30 14:48
#1

Rent spontant tänker jag att Roslagsrockarden nog kan vara ett bra alternativ, den går att plocka isär när man ska ha den med sig, och den säljs av Tidaholmsvagnar som har ett bra rykte. 

Jag har för mig att Oxern går att få bredare, men kvalitén vil jag inte uttala mig om.

Drive Out har en rockard som ser väldigt trevlig ut, och de jag träffat som har den är väldigt nöjda. Jag har bara åkt i shettisvarianten, och där var väldigt ont om utrymme för benen. Jag är bara 160, och ändå satt jag helt ihopvikt! 

Det är verkligen synd att NHS slutat tillverka vagnar, jag älskar min NHS-vagn. Så jag hade nog försökt få tag i en begagnad sådan :)

Faradiba
2013-07-30 21:59
#2

Hej!

Jag har varit lite i samma situation som er och jag bestämde mig tillslut för att köpa en maratonvagn. Den är ju lite roligare att köra med i hindren sen när man fått in tempot 😃

Vi har inte hittat den ultimata än men vi söker en som passar så det räcker med en vagn till alla tre discipliner, när vi blivit mer rutinerade blir det kanske två olika vagnar.

Tinula
2013-07-31 08:55
#3

Jag har tänkt köpa en maratonvagn, sneglar lite på Kutzmanns HNAP. Men jag skulle inte vilja vara utan min rockard, så himla smidigt att bara plocka av hjulen och hänga den bakpå transporten! Det jag åker och tränar oftast är dressyr och precision, och då är det skönt att inte behöva släpa med en otymplig maratonvagn!

Plupp73
2013-07-31 10:03
#4

Ja, alltså… jag vill gärna ha en rockard i nuläget för att kunna snabbåka på små pay´n drive osv med min dotter. Hon är bara 8 år och har nu börjat tävla sin lilla B-ponny i hopp och dressyr. Han är väldigt pigg och framåt, sina 20-24 år till trots (tandbestämd ålder), och det vore kul för henne med körning som han också gillar väldigt mycket. Dessutom är det bra att man är vuxen groom bredvid barnen. Jag vill att hon skall se hästsportens alla möjligheter. 

Maratonvagn är för mycket meck med i nuläget. Vi vill bara ha roligt med ponnyn och hålla honom i form i första hand. Hon är också med på ponnyagility och långritter och western med honom.

Sedan skall vi börja tävla även med russtoet i körning, men det är ännu en vuxenponny, och ett helt annat kapitel. Men vi behöver alltså rockard som funkar för båda. 

Vilken är den ideala längden på skaklar för B-ponny? Har hört 50 cm bakom ponnyn…

Annette
2013-07-31 11:01
#5

Finns en Roslagsrockard till salu i nedanstående annons till bra pris. Jag har en likadan som jag är mycket nöjd med.
http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/51ebd4ef8e0e746b7a005141-roslagsvagn-saljes?discussions-3

Plupp73
2013-07-31 11:55
#6

Den är dock inte tävlingsgodkänd, vilket jag behöver.

Har nu pratat med Jäboruder och Norrvagnar.

Jäboruder - polsk vagn, tävlingsgodkänd i valfri färg och bredd 9900

Norrvagn - holländsk vagn, tävlingsgodkänd 12000

Någon som har koll på kvaliten på dessa vagnar?

Annons:
Heartbreaker
2013-07-31 23:40
#7

Är det någon som har erfarenhet av dessa vagnarna?
http://www.polandcarriages.eu/recreatiewagens/afrijwagen-ponysulky/

Plupp73
2013-08-01 07:49
#8

Vad jag har förstått är att det är bra kvalitet på både holländska och polska vagnar, men att bredderna är olika i Sverige kontra resten av europa. Dvs de görs ofta med smalare axelbredd än 125 cm som krävs här. 

På Norrvagnarhar de en holländsk leverantör, men som gör vagnar anpassade till svenska axelbredder. Samma sak med jäboruders polska vagnar - de breddas.

Upp till toppen
Annons: