Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1604 ggr
Cara-Mia
2013-07-15 12:00

Höjning av sto

Nu är det dags att börja höja mina avelsston. Då höjningarna baseras på avkommornas resultat undrar jag vilka uppgifter SH vill ha?

Räcker det med att skriva avkomma och dess poäng och resultat?

Annons:
MagganS-B
2013-07-15 12:46
#1

Namn, reg. nr. eller stamboksnummer, resultat och utställning/premieringspoäng.

Lycka till!

PernillaJ
2013-07-15 13:12
#2

Meriterna som åberopas behöver vara verifierade på ett någorlunda officiellt vis. Exteriöra meriter som finns i Blå Basen behöver inte verifieras ytterligare; finns de inte i Blå Basen behövs t ex protokollskopia. Travmeriter går bra antingen som t ex kopia av programuppgifter, eller statistikutdrag från SPTF/ST. Rid- eller körtävling och treårstest eller kvalitetsbedömning motsvarande (kopia av resultat eller statistikutdrag).

silarp
2013-07-15 17:32
#3

om en avkomma är valack eller hingst, har det betydelse för avkommebedömningen på ett sto? Tänker mest .. för att det verkar vara väldigt få valacker som visas på sommarpremieringar, och det är ju väldigt långt ifrån alla hingstar som visas på avelsvärdering…

De valacker som visas på sommarpremiering som 3 åringar drar de in samma avkommepoäng som en hingst skulle göra på en avelsvärdering med samma resultat? 
Räknas bara 3 års premiering på avkomma? Om en häst är visad som föl tex på premiering med 40, men sen inte visas mer… räknas den som något mer än med 10 avkommepoäng..?

Har försökt läsa ut detta på russföreningens skrifter om avkommebedömning, men inte riktigt blivit klok på det… ursäkta om det är lite dumma frågor!

silarp
2013-07-15 17:32
#4

om en avkomma är valack eller hingst, har det betydelse för avkommebedömningen på ett sto? Tänker mest .. för att det verkar vara väldigt få valacker som visas på sommarpremieringar, och det är ju väldigt långt ifrån alla hingstar som visas på avelsvärdering…

De valacker som visas på sommarpremiering som 3 åringar drar de in samma avkommepoäng som en hingst skulle göra på en avelsvärdering med samma resultat? 
Räknas bara 3 års premiering på avkomma? Om en häst är visad som föl tex på premiering med 40, men sen inte visas mer… räknas den som något mer än med 10 avkommepoäng..?

Har försökt läsa ut detta på russföreningens skrifter om avkommebedömning, men inte riktigt blivit klok på det… ursäkta om det är lite dumma frågor!

VeronicaP
2013-07-15 20:04
#5

Hur gör man när man vill anmäla över internet ?

Jag har ett sto(iof Shetland) som ska höjas till Elit och hur gör man då när man ska åberopa avkommornas meriter ? , jag har inte lyckats klura ut vart man kan skriva det när man gör internet anmälan ..

Råkade även anmäla mitt 3 åriga sto i fel klass idag hm men jag mailade SH så får jag hoppas att de kan rätta till det så hon hamnar i rätt klass :D

PernillaJ
2013-07-15 22:57
#6

#3 Förstår inte riktigt din fråga om hingstar och valacker. Givetvis är en godkänd riksstambokförd hingst värd maximala avkommepoäng (50 p) för ett avelssto. I övrigt spelar könet ingen roll, om en avkomma exteriörbedöms med lägst 38 p (vid officiell utställning eller sommarpremiering eller avelsvärdering) vid lägst 3 års ålder betyder det 20 avkommepoäng för stoet.

Fölbedömningar genererar inte någon avkommepoäng.

I övrigt hänvisar jag till SvRAFs avelsvärderingsreglemente för ston och unghästar 2013; 39.1 Avelsvärdeklasser och 39.2 Poängskala - avkommepoäng. Finns att ladda ner från SvRAFs hemsida, www.gotlandsruss.se

Annons:
PernillaJ
2013-07-15 22:58
#7

#5 Du får skicka allt material i separat försändelse till arrangören (SH), antingen via snigelpost eller mail.

Det står att läsa i propositionen,

Meriter: Om meriter åberopas ska dessa skickas in i samband med anmälan till Svenska Hästavelsförbundet, Box 314, 532 24  SKARA

silarp
2013-07-15 23:14
#8

ok, det är ju bra…. men då tycker jag det är än konstigare att så få visar valacker på sommarpremieringar…. jättesällan man ser… eller har jag fel? Dom borde ju vara värda lika mycket då…. (kanske inte om den fått ny ägare-FÖR den nye ägaren..,,, men ändå)
Om jag förstår det hela rätt, så räknas alla premieringar från 1 år och över då, och 1 och möjligen ser man ju 2 åriga hingstar o valacker ibland… men det är nog mer sällsynt med 3 åriga…

Nåja, bra att veta! tack för svar!

PernillaJ
2013-07-15 23:21
#9

#8 Varför vill du att de (valackerna eller unghingstarna) ska visas vid sommarpremiering? Det går precis lika bra med en exteriörbedömning vid officiell utställning (även alla raser eller drop in) eller treårstest eller kvalitetsbedömning, etc.

Exteriörbedömningen av ett- eller tvååringar är egentligen bara intressant i den mån de senare i livet gör prestationer som motsvarar 30 avkommepoäng, därför att då krävs det även en exteriörbedömning om lägst 35 p vid lägst 1 års ålder. I övrigt läs vad jag skrev i #6, "om en avkomma exteriörbedöms med lägst 38 p (vid officiell utställning eller sommarpremiering eller avelsvärdering) vid lägst 3 års ålder betyder det 20 avkommepoäng för stoet."

Eller förstås; en avkomma som "erhållit minst två guldplaketter, varav den ena erhållits vid lägst ett års ålder och den andra vid lägst tre års ålder på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade domare" = 30 avkommepoäng.

silarp
2013-07-16 08:13
#10

#9 ja, det är klart! Det förstår jag oxå! Skrev bara inte ut det!
(hela första stycket)
Andra stycket vet jag oxå, dock var det först igår jag fick upp ögonen för det du skriver nederst, jag skrev ut reglementet igår!

Tusen
2013-07-16 09:04
#11

#8 En sommar premiering är oftast dyrare än en vanlig utställning, så när man ställer ut en valack tror jag de flest väljer en vanlig utställning istället. Där kan man se fler valacker. Så har vi gjort i alla fall. Sommarpremieringen är. för oss, enbart ett tillfälle för våra treåriga ston att få ett diplom. För övrigt duger vanliga utställningar jättebra.

Jag är mer förundrad över varför man åker med yngre hästar till en premiering. Att man gjorde det förr förstår jag, men numera finns det ju ofta vanliga utställningar på närmre håll.

PernillaJ
2013-07-16 09:36
#12

#10 Knivigt att svara dig om jag även förväntas gissa dina förkunskaper?

Jag kanske ska förtydliga mitt eget inlägg #9: jag tycker absolut att man ska visa föl och unghästar. Det är kul att åka på utställning/premiering, och jättenyttig miljöträning för unghästen. Andra och tredje stycket i mitt inlägg handlade om hur unghästbedömningen av ett- och tvååringar räknas när man beräknar avelsstonas avkommepoäng vid höjning av avelsvärdeklass.

silarp
2013-07-16 09:53
#13

det kan jag svara på! varför man åker med föl o  unghästar på premiering istället för utställning… ! För egen del har det enkom handlat om att det för mej varit närmre och passat betydligt bättre i tiden med sp än utställningarna. men sista året har jag faktiskt tajmat utställningarna jättebra oxå, och därför är en av mina unghästar aldrig visad på premiering utan bara på utställningar, medan alla dom andra bara är visade på premieringar typ…!

Jag tycker en prisskillnad på 100 eller 150 kr kan spela kvitta! huvudsaken är ju att det ligger inom rimligt avstånd!

och #12, jag håller med, tycker absolut man ska åka med föl o unghästar o visa, och det här med avkommepoängen är för en rookie som mejsjälv en DJUNGEL!!!  

Va gäller valacker har jag NOLL erfarenhet,,, har ägt endast en, och det är en sadelbräda, och DÄR ska vi inte ens prata om hur utställningar o poäng sätts….

Annons:
garrilina
2013-07-16 11:13
#14

För oss i mellersta delen av vårt land har vi betydligt närmare till premiering än utställning. 9 mil till premieringsställe att åka till utställning innebär oftast minst 30 mil enkel resa.

Upp till toppen
Annons: