Annons:
Etikettallmänt
Läst 3175 ggr
Nelliie
7/9/13, 12:57 PM

Ägarbyte

Hur skickar jag in ägarbyte på gotlandsruss registrerat i svenska russavelsföreningen?

Annons:
garrilina
7/9/13, 3:14 PM
#1

Med brev till registrator Liselotte Erixon.

Reko
7/10/13, 9:36 AM
#2

Det finns en lös lapp i passet som skrivs under av köpare och säljare som du skickar till Liselotte. Hennes adress står på lappen men kolla på Svenska Russavelsföreningens hemsida så adressen är rätt då hon ganska nyligen bytt adress.

Linnea
8/28/14, 12:42 PM
#3

Spelar det någon roll om man står som ägare i passet eller om uppfödaren gör det? Måste passet skickas in när hästen blir kastrerad för att det ska ändras?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
8/28/14, 1:02 PM
#4

Spelar det någon roll om man står som ägare i passet eller om uppfödaren gör det? Ja. Svenska Russavelsföreningen för ägarregister över alla svenskregistrerade gotlandsruss, men det är hästägarnas ansvar att meddela ägarskifte. Om du ska tävla i ponnytrav med hästen måste ägarändring vara genomförd hos avelsföreningen (SvRAF) innan ST ändrar i tävlingsregistret. För avelsston gäller att den person som står som ägare till moderstoet i ägarregistret är uppfödare till avkommor. Ägarbyte görs genom att fylla i det lösa ägarbeviset i hästpasset vilket postas till registrator, så skickas ett nytt ägarbevis mot postförskott. Kostar 200 kr + porto & pf.

Måste passet skickas in när hästen blir kastrerad för att det ska ändras? Nej. Skicka bara in det lösa ägarbeviset till registrator med kastreringsdatum ifyllt så får du tillbaka ett nytt ägarbevis "valack", och det blir även ändrat i Blå Basen. Kostnadsfritt. Det finns det en rad i hästpasset, i de med blå pärm är det under konturdiagrammet på mittuppslaget, där veterinären som kastrerar ska fylla i datum och signera.

SvRAFs registratur, adress: Liselotte Erixon, Lundby 322, 195 92  MÄRSTA

Linnea
8/28/14, 1:31 PM
#5

Hittade ägarbeviset i en pärm. Den är underskriven av Liselotte 2006 så jag hade tydligen skickat in den. Den här ska jag alltså förvara i passet? Men på framsidan av passet står fortfarande uppfödaren som ägare, ok så?

Ska ägarbeviset skickas in vid kastrering? Det finns ingen sån ruta på det, det står på baksidan av passet ju.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
8/28/14, 2:06 PM
#6

#5 Låter som att du har ett hästpass av gamla utförandet.  I  passen med blå pärm (utfärdade fr o m 2007 tror jag) finns fickor på pärmarnas insidor där ägarbeviset normalt förvaras. Det medföljde genomskinliga skyddsfodral till de gamla passen, där kan du stoppa in ägarbeviset i ficka på fodralets insida. Ägaruppgiften på (gamla) passets framsida ändras inte.

Ska ägarbeviset skickas in vid kastrering? Det finns ingen sån ruta på det, det står på baksidan av passet ju. På raden på baksidan av passet (gammal modell) är det meningen att kastrerande veterinär ska signera, men är det inte gjort och du vet kastreringsdatum kan du ju skriva dit det. Fråga registrator hur du ska förfara för att meddela kastrering när du har det gamla typen av ägarbevis (utan rad för kastreringsdatum), mail: registrator@gotlandsruss.se

Annons:
Linnea
8/28/14, 2:11 PM
#7

Japp har den gamla sorten, han är född 2004. Då stoppar jag in ägarbeviset i passet. Det står på baksidan kastreringsdatum och veterinären har skrivit på.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PernillaJ
8/28/14, 2:37 PM
#8

#7 Fint att veterinären fyllt i kastreringen i hästpasset, men har dåvarande ägaren meddelat SvRAF att hästen är kastrerad? Om hästen står som "hingst" i Blå Basen är det inte meddelat.

Linnea
8/29/14, 10:50 AM
#9

#8 Det var jag som fick honom kastrerad. Har mejlat registratorn om hur jag ska göra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: