Annons:
Etikettallmänt
Läst 4419 ggr
Ankan69
6/25/13, 1:33 AM

Hur transportera russet på bästa sätt?

När vi köpte russet för 9 år sedan blev det en mardröm vid hemtransporten. Han hoppade över bommen flera gånger. Även med lugnande medel i sig.

Jag fick efter det en enorm transport-skräck och har inte ens vågat prova att transportera honom sedan dess. Får ökad puls och fjärilar i magen bara av tanken.

Nu ska han flytta ca 1,5 timme härifrån till en fodervärd. Dom har möjlighet att låna ett BOJ-släp (boggie) att köra honom i. Tjejen har mejlat bilder på släpet till mig. Det har ett sadelskåp fram, så att det är som en hylla fram inne i transporten.

På bilderna finns varken fram-el bakbommar eller mellanvägg. Jag har inte frågat henne ännu om det finns att sätta in.

Behöver snabbt råd om hur vi ska köra den här lille busen på ett säkert sätt. En stor skillnad nu mot för 9 år sedan är att det kom fram efter vi fått hem honom att han var i stort sett helt ohanterad. Förutsättningarna nu är ju bättre i och med att han är "en vanligt" hanterad ponny med allt vad det innebär med att kunna stå bunden, lämna kompisarna o.s.v.

Vågar vi köra honom lös i transporten? Jag har införskaffat en trådlös kamera så jag kan ha koll på honom via laptop el mobil under resan.

Funderar även på vilka vägar vi ska välja. Motorväg med mitträcke halva resan el mindre kurvigare vägar.

Fördel vs nackdel med motorvägen är att man inte kan stanna när som helst och mycket trafik. Men transporten lär ju ligga stadigare på vägen och det är inga skarpa kurvor.

Fördel vs nackdel med dom mindre vägarna är att man kan stanna lättare och till och med lasta ur honom vid behov utan att ha en massa trafik brevid, men transporten lär ju inte gå lika smidigt med skarpare kurvor o.s.v.

Hur skulle ni andra ha gjort?

Tacksam för snabba svar :)

Annons:
Ankan69
6/25/13, 1:36 AM
#1

Glömde skriva att han var 2 år när vi köpte honom.

Tusen
6/25/13, 1:50 AM
#2

Vi låter våra stå lösa ibland i transporten. Så jag hade absolut låtit honom åka lös utan mellanvägg. Varför inte? Prova attka med honom en bit innan ni bestämmer vilken väg ni ska ta.

MagganS-B
6/25/13, 10:58 AM
#3

Låt honom åka lös! Utan mellanvägg eller bom! Lite mat att snaska på är inte fel heller!

StuteriSolo
6/25/13, 11:04 AM
#4

och för hästar som inte är vana att åka är en rak, jämn väg att föredra.

Och låt någon annan lasta om du själv tycker det är hemskt, för du överför din rädsla på hästen. Att åka eller gå in i släpet ska inte vara större svårighet än att gå in i stallet.

VeronicaP
6/25/13, 11:39 AM
#5

När jag har haft häst som haft tendens att gå över bommen så har jag tagit väck bommen på dens hästens sida och satt den i två uppbindningar i sidan precis som när de står uppbunda i gången om man säger så har funkat kanon varenda gång.

Ankan69
6/25/13, 2:44 PM
#6

Tack snälla ni för era svar! 🙂

Jo, det bästa sättet att frakta honom på är lös i kärran. Veronica P:s förslag var ju oxå smart, men det bästa är kanske att han själv får välja åt vilket håll han vill stå.

Jag får väl sätta upp en höpåse på varje vägg, så får han välja själv vilken han ska äta ur. 🙂

Jag vågar nästan slå vad om att han kommer välja att åka med mulen bakåt å röva framåt. 😃

Färddatum är inte bestämt ännu. Ska prova att köra några kortare sträckor med honom lös i min kompis kärra.

Tack än en gång för era svar!  Jag känner mig faktiskt lite tryggare inför färden nu! 🙂

Annons:
einarsson
6/25/13, 6:01 PM
#7

Om du skall ha mellanväggen i skall du ställa honom med huvudet bakåt. Då kan han inte hoppa över bommen. Det brukar fungera utmärkt, och det är mindre risk för skador om det skulle hända en trafikolycka. En häst som står framåtvänd och inte har bommen framför sig (vilket är olagligt)  kan skada nacken alvarligt vid hastig inbromsning, en lös häst är mer oskyddad vid olycka. Men en lös häst är bättre än en som har hoppat över bommen och ligger på rygg 😉

Jag hade kört den rakaste vägen.

Tusen
6/25/13, 6:49 PM
#8

#7 Olagligt utan bom tror jag nog inte att det är. Var står det någonstans?

En uppbunden häst är inte mer skyddad än en lös häst. Ett grimskaft lär knappast hjälpa vid en olycka.

Ankan69
6/25/13, 7:46 PM
#9

Pratade med en kompis i dag och sa till henne att jag planerar att låta honom åka lös el baklänges. Hon berättade då om hästar som kommit ut genom övre bakluckan och hängt halvvägs utanför 😮.

Mamma Mia….jag tror jag tar med mig kusen och ett tält och börjar promenera dit vi ska i stället. Känns som det absolut säkraste sättet just nu. Om jag börjar gå i morgon bitti är jag nog framme om en vecka ungefär 😃

Har kollat på kartan nu. Rakaste vägen går via mindre vägar, så det gör det lätt att välja bort motorvägen med alla stressade semestertrafikanter.

Jag känner ändå att ni Russägare har mer kunskap om hur ett litet Russ funkar än min kompis har, så jag håller på eran linje ändå och kör honom lös alt. bakochfram. Känner mig lite tryggare i och med att jag har en kamera i kärran, så vi kan stanna så fort han gör något misstänkt.

Tusen
6/25/13, 7:49 PM
#10

#9 Stäng övre luckan bara så är det ingen risk att ditt russ kommer ut den vägen. 🙂

Ankan69
6/25/13, 10:18 PM
#11

Precis pratat med fodervärden. Det finns både fram-och bakbom och mellanvägg till kärran.

Så nu har vi pratat ihop oss om en ny transporterings-variant.

Vi sätter en halsrem långt ner på halsen på honom med grimskaft som löper under bommen och knyts lågt i framväggen + grimma med grimskaft som knyts fast i huvudhöjd i framväggen. Vi har även tänkt oss att stapla halmbalar mellan bommen och framväggen. Det finns gott om bindringar att säkra balarna i där fram.

Någon av er som fraktat ponny på detta sättet?

PernillaJ
6/25/13, 10:36 PM
#12

#11 Min erfarenhet är att det spelar i princip ingen roll hur kort du binder. Russ är viga; om du så skulle surra fast nosen i bommen kan de få upp framfötterna över.

Hur menar du, "halsrem långt ner på halsen"? En halsrem kan så vitt jag vet bara sitta på ett sätt = bakom öronen.

Tänk på att om ni kör hästen lös i släpet är det viktigt att spärra lilla skötardörren fram så den absolut inte går att öppna inifrån.

Tusen
6/25/13, 10:37 PM
#13

#11 Tycker fortfarande lös utan mellanvägg och bom är det bästa.

Annons:
Ankan69
6/25/13, 10:51 PM
#14

PernillaJ: Jo,viga är dom små rackarna. Våran är som en liten gummiboll som lyckas med dom mest fantastiska bedrifter utan att få en skråma 😃 peppar peppar……

Fick tipset på en häst-grupp på Facebook. Om du tänker dig att kusen står med huvudet över bommen och bogen emot bommen, så ska halsremmen sitta i höjd med bommen om du förstår vad jag menar. 

Lyckas han ändå hoppa över bommen, så fortsätter vi resan med att ha honom lös alt binder honom i bakbommen.

Tack för tipset om låset på skötardörren. En bekant hade en kedja som satt fast på utsidan av transporten rakt över skötardörren som en säkerhetsgrej. Vet inte om det finns något att fästa en kedja i på den här transporten, men finns det det så sätter jag på en sån oxå.

MagganS-B
6/26/13, 9:10 AM
#15

# 14 Tycker inte att den varianten av uppbindning låter bra…..

Tusen
6/26/13, 9:18 AM
Fiffilura
6/26/13, 11:58 AM
#17

Jag har haft precis samma problem, känner igen så väl med vad du skriver. Kan säga att idag åker vi med hästarna flera ggr i veckan på tävlingar och träningar.

Jag provade det mesta, haft hjälp, ställt honom på olika sätt, bundit kort, långt och hej å hå. Haft halmbalar m.m. Arvak har hoppat över bommen många gånger. Jag har, percis som du, haft ångest inför transportering.

Till slut fick jag rådet av vår erfarne hopptränare Marlene Smith att ta bort bommen fram och bara binda med kedjor/grimskaft som i en stallgång. Så körde vi ett halvår, sen satte vi i bommen igen och sen dess har han stått som ett ljus. Står ensam mellan starterna på tävlingar m.m.

Visst det är en risk att köra utan bom, men det är en risk att krocka med bom oxå ;)

Lycka till hur du än gör!

Fiffilura
6/26/13, 12:00 PM
#18

Kan oxå berätta att jag provat halsrem och bundit kort, men som sagt russ är viga. På nät underligt sätt fick Arvak upp frambenen iaf TROTS att han hade halsrem som satt i bommen TIGHT!!!

trolldalen
6/26/13, 12:25 PM
#19

#14  Iställe för kedja använd ett spännband, blir inga märken på dörren.

Har ett svårlastat sto som jag har haft många och långa duster med. Går inte heller binda upp då kastar hon sig! Upptäckte ifjol om hon får backa in i släpet så är hon lastad på ett kick! Har plockat bort mellanväggen och bakbommarna och monterat en löstagbar skiva på frambommen(långbom). Den är lika bred som släpet och lika hög som bommen, typ en fölvägg. Hon åker lös i släpet och står som ett ljus! Med kamera ser man allt-bra uppfinning!

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

einarsson
6/26/13, 6:10 PM
#20

#8 Det står i Djurskyddsbestämmelser Transport av häst "När hästen är placerad i fordonets längdriktning, ska det framför hästen finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från frontväggen". Den jag har är tryckt 1996. Jag hittar inte den på jordbruksverkets hemsida nu, så den finns kanske inte längre. Alltså kan det vara så att den lagen inte finns längre, men risken att en häst skadar sig är ju fortfarande lika stor.

Det jag menade med mindre skaderisk var inte grimskaftet, utan att hästen har bom och mellanvägg som tar emot den vid en ev. olycka och därför kanske inte kastas runt i transporten. Nu hoppas man ju naturligtvis att det aldrig skall ske någon olycka.

Annons:
HelenE86
6/26/13, 10:29 PM
#21

Ett tips om man binder i bakbommen, kontrollera först avståndet mellan stängd bakbom och stängd ramp. Min ena ponny (som hoppar över allt i transporten) band jag i bakbommen, stegrade mot rampen och fastnar med framhoven mellan bom och ramp. Skyddsängel hade hon iaf och fick inte en skråma! Det lustiga är att hon är hur enkel att lasta som helst men kan absolut inte stå uppbunden just i transporten. Använd spännband till frontdörr, gärna 2 st i olika höjder:) Lycka till!

karisma
6/26/13, 10:36 PM
#22

Ju mer man hittar på och gör transporten till ett problem. Så ska ni se att det så åxå blir. Om hästen är van att stå uppbumdem så ta bort bakbommen ( på vissa släp kommer små ben imellan )sätt fast grimskaftet i bomfästet eller trä det i mellen luckan innan ni stänger hästar åker bättre baklänges Detta ska göras för mattes skull och håll alla nervösa borta från hästen Lycka till med resan

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Ankan69
6/27/13, 12:12 AM
#23

Tack allihop! Vad gulliga ni är som tar er tid att ge mig tips å råd 🙂

Nu börjar jag tvivla på halsrem/halmbal-varianten 🤪

Dagens fråga 🤔: Om vi väljer att köra honom baklänges. Ska vi då ha frambom och mellanväggen i eller ska vi tar bort dom om det är möjligt i den transporten?

Och OM vi kör baklänges med frambom och mellanvägg i och han lyckas slita av grimskaftet. Vågar vi då fortsätta köra honom lös då med inredningen kvar?

Jisses vilken följetong det här blev 😃

Ska bli såå skönt när förflyttningen är gjord. Det kommer säkert gå jättebra, men jag har en tendens att måla fan på väggen för säkerhets skull.

Någon tyckte att jag är så nervös så jag inte borde vara med den dagen, men faktum är att jag brukar bli lugn när det verkligen behövs och fodervärdarna, deras pappa och min gubbe är lugnet själva.

Dessutom har jag ett kontroll behov, så om jag stannar hemma den dagen skulle jag antagligen springa omkring som en yr höna här hemma och driva min gubbe till vansinne genom att ringa till honom en gång i kvarten för att höra hur det går.

Blir jag för oregerlig får dom väl klubba ner mig och slänga mig i bagagen  på bilen med munkavle och ihopsurrade armar och ben 😂

karisma
6/27/13, 8:04 AM
#24

Det är ju ganska svårt att råda då man inte vet hur ponnyn är  Vi kan ju råda hur som helst det blir nästan en tävlig om vem som ska ge bästa rådet och hur ska du veta att vi kan något För går du ut till ponnyn och är minsta nervös så är alla råd borta och du har talat om för den att fara är på färd. Du kan alldrig dölja för ponnyn dina känslor och då är det försent att lägga dig i skuffen med munkavelv då har du redan startat den Det här kanske låter negatift men det är bara så Ponnyn blir som du tänker

Ska man dra det hårt så låna hem ett släp några dagar och lasta ponnyn flera ggr om dagen tills han är van av en lugn människa som har lastat hästar förr Men det är ju inte alltid genomförbart

Ni pratar om haslrem vid bommen men det är nog den remmen som används i stora transporter som sitter vid bogen och är fastsatt neråt

Lycka till

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

lil-sis
6/27/13, 5:28 PM
#25

Ha dubbla grimskaft.

Men jag tror det är bättre om du låter någon annan lasta och köra. Ponnyer är experter på att läsa folk.

Min yngsta russdam lever rövare i släpet när hon åker själv. Men hon står kvar på plats. Så jag låtsas som att det regnar och kör på bara. Med sällskap så står hon som ett ljus.

(Kamera är bra, för då ser man att allt är okej trots allt.)

Ankan69
6/27/13, 11:02 PM
#26

Vi hinner träna några gånger med en kompis kärra och åka "runt kvarteret". Märker jag att min nervositet smittar av sig på honom, så ber jag någon coolare kompis följa med på den "stora färden".

Någon som kan svara på min fråga om man vågar köra honom lös+bakochfram med inredningen kvar i transporten?

garrilina
6/28/13, 12:07 AM
#27

#26 När vi transporterat de föl vi köpt så har de stått lösa med inredningen kvar. De vänder sig oftast och står med rumpan mot färdriktningen. Med mellanväggen i så har de inte så stort utrymme att "fara runt i", den ger lite stöd också.

Annons:
einarsson
6/28/13, 10:26 AM
#28

#26 hade åkt med honom bakochfram med inredning i och övre bakluckan ordentligt stängd. Så åker vi om vi måste ha unghästar (eller panik benägna hästar) i en "vanlig" transport. Om han skulle dra av grimskaftet (vilket aldrig hänt oss när vi lastat så) skulle jag kollat honom på kameran och kört vidare om han var OK.

Ankan69
6/28/13, 2:46 PM
#29

Einarsson: Den varianten blir nog bäst tror jag 👍

Fiffilura
7/5/13, 12:57 PM
#30

I senaste numret (nr 4) av Equipage är det en hel artikel om att transportera häst. Bl.a säger Eva Ulf (driver Djursholms ridskola och tävlar mkt och höga klasser) följande;

"Att hästen går över bommen kan ofta sluta illa. Förutom att snabbt kunna lossa bommarna tipsar Eva om följande alternativ om din häst tenderar att vilja gå över;

- Köra utan bom

- Köra med bommen högt upp

- Sätta hel vägg framför

- Spänna hästen nerifrån (om du har en hel vägg framför)

- Spänna hästen väldigt kort"

Ankan69
7/8/13, 12:47 PM
#31

På fredag flyttar Russet och vi lyckas inte få igång den där förbaskade IP-kameran😡. Vågar inte köra honom utan att kunna se vad han hittar på för nåt inne i transporten. Hellre går jag med honom dit han ska om det så ska ta en vecka att komma fram 😓Någon som vet vart man kan köpa el hyra en kamera till överkomligt pris? Det behöver inte vara superskärpa. Huvudsaken är att den är trådlös och att man kan se via laptop el mobiltelefon vad som händer där bak.

Tacksam för supersnabba svar!!!

palomia
7/8/13, 4:35 PM
#32

Jag hade försökt hyra en lastbil (B-kort) om jag var det minsta orolig.

Då åker dom baklänges och det brukar oftast finnas kamera monterad.

Har aldrig varit med om någon som åkt dåligt i en sån…

trolldalen
7/8/13, 6:40 PM
#33

#31  Vanlig backkamera med monitor som finns på biltema, rusta mm funkar utmärkt. Ända åtgärden som behövs är att koppla på kamera delen på strömmen inne i transporten (lampan).

Har en sådan monterad på min transport, billig och säker funkat i flera år.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

[tikkidews]
7/8/13, 8:28 PM
#34

Jag kör mina russ lösa och har tagit ur all inredning. Överluckan bak givetvis uppfälld. En rejäl höpåse eller en hel bal fram. Jag har kanske haft tur med mina, men bägge är Lojstaruss som varit helt ohanterade. Dom står helt lugnt och knaprar hö hela vägen (och jag har kört dem ensamma). Tycker det känns säkrast att de inte kan fastna  i nånting. 

Men alla hästar är olika, har haft en stor fjordhäst och han skulle jag aldrig kört lös, då hade han rivit släpet….han fick stå med dubbla grimskaft och åka brett…

Annons:
Ankan69
7/17/13, 12:14 AM
#35

Nu är russet flyttat till fodervärden!!!

 Vi körde honom lös utan någon inredning i transporten. En påse full med hö och en trådlös back-kamera med monitorn inne i bilen, så vi kunde övervaka honom hela tiden. De första 2 milen stökade han lite, vände sig runt några gånger och stod och skrapade med hoven i golvet, men resten av resan stod han snällt och mumsade på sitt hö. 

Trodde aldrig att det skulle gå så bra 🙂

När vi kom fram till fodervärden togs han emot med öppna armar av 2 ston. Dom fann varandra direkt.

Han brydde sig inte ens om att komma och ta farväl när vi skulle åka därifrån. Jag kommer verkligen sakna lilla råttan och hans påhitt 😢

Är sååå nöjd nu, men trött efter all anspänning inför den här dagen. Ett stort tack till alla er som har kommit med goda råd inför den här flytten!!! Det har verkligen varit guld värt!!! 🙂

Upp till toppen
Annons: