Annons:
Etikettallmänt
Läst 1234 ggr
[Lellah]
2013-06-16 14:06

Tips tack!

Hej! Jag undrar över detta med täcken på sommaren.. Har ni täcken på era ponnysar på sommaren tex vid regn? Pratade med en igår om detta med täcken på sommaren och h*n påstod att täcken inte behövs på sommaren, för det har inte de flesta som går på bete. Men jag är kluven.. För min ponny är ett russ som går ute ca 9 timmar per dag i hagen och står sedan på box under nätterna. Men sommatid så kan det ju växla mellan sol och 25 grader varmt till regn och 10 grader varmt och vise versa. Därför undrar jag om man ska ha regntäcke på honom ute eller låta honom gå utan och sedan sätta på tex flecetäcke när han kommer in? Eller om man ska låta honom gå utan helt och hållet… Tankar och ideer tack! :-)

Annons:
Tusen
2013-06-16 14:46
#1

Nej, inget täcke. Risken är större att din häst får svamp av regntäcket än att den gör någon nytta alls. Regn tål alla hästar i synnerhet naturraserna, russ och shettis.

Hästar är INTE som vi människor och kan inte alls jämföras på det sättet.

En temperaturskillnad på 10 - 25 grader är endast 15 graders skillnad och dessutom varmgrader. Det tål de lätt. Även kyla klarar de kanonbra. Det de däremot INTE mår bra av är att gå i stekande sol utan möjlighet att å in i skuggan och gömma sig för den starkaste solen.

Vind, kyla, regn och snö är inget som berör russen. Däremot kan stekande sol ge dem stor skada.

Plupp73
2013-06-16 16:19
#2

Nej inga täcken på våra ponnyer. Däremot har de möjlighet att söka skydd mot väder och vind i alla våra hagar; antingen genom skogspartier, eller så har vi byggt skjul åt dem. 

I princip har vi inte täcken på våra hästar, om det inte är vintertid och de blivit svettiga efter ridning/körning.

StuteriSolo
2013-06-16 20:17
#3

På sommaren är det inga täcken på, endast vid ihållande regn om det inte finns regnskydd som duger, och det regnar i flera dagar.

har man hästen inne på nätterna har den ju möjlighet att torka så det där med täcken känns ju helt som överkurs.

silarp
2013-06-16 21:49
#4

Håller fullkomligt med er ovan! Jag täckar mina russ MÖJLIGEN på vintern om jag tränat så dom är svettiga o ska ut i kyla/regn/rusk igen, eller om det är EXTREM kyla med tex blåst, då menar jag neråt -14 eller mer med blåst därtill,… det brukar vara ca 2 gånger på en normal vinter…

Jag har ute mina från mitten av april (fodrar lite då ute, så dom får vänja sig vid betet…) och stallar in igen i slutet av september som tidigast, oftast i mitten av oktober… kan hända att jag matar lite med hö sista veckorna innan installning så dom vänjer sig vid det igen lite…

Russ verkar MYCKET tåliga mot väder o vind, och tom fölisen går ute i oväder, tar in om det blir ihållande eller ovanligt kallt, en stund så dom får torka, och så fölisen kan ligga torrt några timmar… annars är alla ute! Dom är gjorda för det!

MagganS-B
2013-06-16 22:18
#5

På russ som inte tränas har man ENDAST täcke på då det är underkylt regn eller blötsnö som kan frysa på på vintern! Alla naturraser har ett skyddande fett-luftlager i sin päls som gör att dom inte blir blöta ända in på skinnet.

Russen på Lojsta Hed har aldrig täcken eller är inomhus, däremot har dom skog som skyddar mot vind och stark sol, om det är oväder står dom med rumpan mot vinden i regel!

[Tjiwi]
2013-06-17 13:40
#6

Absolut inga täcken på på sommartid! Här är det bara täcke på vintertid på de som tränas då de helklipps. De andra har sin päls o går nakna. Jag klipper då mina tränas rätt hårt under vintern och ofta i ridhus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: