Annons:
Etikettavel
Läst 1658 ggr
Scillajsa
6/4/13, 9:47 PM

Rekommendationsbrev

Jag satt och funderade lite, har två ston som fått rekommendationsbrev för bevarandeavel från russavelsföreningen.

Jag undrar hur många som fått det i sverige, någon som vet?

Det är väldigt bra initiativ, jag visste inte att mina ston var så intressanta :)

Annons:
Tusen
6/4/13, 10:17 PM
#1

Sån´t vore ju väldigt intressant för oss andra att veta också. Speciellt om man ev. i framtiden skulle köpa en avkomma efter ett sådant sto. Synd att det inte finns någonstans att läsa vilka det är. Spännande läsning hade det varit i vilket fall.

savrarpstuteri
6/4/13, 11:29 PM
#2

Undrar vilka av de två….!?

Jag är och har under lång tid varit mycket intresserad av stostammen du har i Så Söt. Har själv en godkänd hingst från den stostammen. vi träffades på en travtävling (tror det var i Mantorp) då jag fick träffa din fina ponny 🙂! Kan hon va den ena?

Scillajsa
6/4/13, 11:35 PM
#3

Nej Så söt är inte en av dom. Det är Russinella och Allegra JSA (mor och dotter) 🙂

savrarpstuteri
6/4/13, 11:42 PM
#4

Aha 🙂 antar att det är Orusst som (iaf bla) är intressant?

Jag var på en mycket intressant föreläsning av Morgan Johnsson som hölls i Tingsryd under vintern.
Han berättade bla om stofamiljer och att Södermansstona "snart" har en egen familj 🙂!

En eller flera av hans ston var hos Orusst men minns inte vad det blev för resultat .

ryttarn
6/6/13, 4:01 PM
#5

Detta tycker jag borde läggas ut på SvRAFs nya fina hemsida. Det är ju väldigt intresant för oss som försöker tänka några varv extra när vi avlar.

Sedan funderar man på vad detta har för betydelse framöver. Dvs, om ett sto anses extra viktig för aveln så borde ju i princip även dennes avkommor vara intresanta, eller?

Ett av de ston som fått ett sådant brev är Kremla 3562. Hon har fått fyra avkommor varav en är/har varit i avel, Tejas Riska 3936. Borde inte även Riska anses vara av intresse? eller är hon inte intressant eftersom hon är eDrömprinsen? Eller är det så att även Riska fått ett brev utan att jag vet om det?

Ska det begäras av oss som bedriver avel att ha ett bevarandeperspektiv(vilket jag anser att det skas) kan det ju vara bra om vi vet om hur SvRAF tänker runt detta……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
6/6/13, 4:09 PM
#6

Jag undrar om valet av dom som fått rekommendationsbrev sker godtyckligt eller vetenskaplig? Vad räknas som värt att bevara? Jag anser att ALLA bör finnas med!

Annons:
ryttarn
6/6/13, 4:19 PM
#7

#6 Förstår hur du tänker…… Visst är alla russ viktiga i en så liten ras, men visst är det bra att man uppmärksammar stammar som håller på att tippa över? Hingstarna får vi ju oftast reda på då det nämns vid avelsvärdering och, om det behövs, så får de extra poäng för detta. Men stolfamiljer som ligger pyrt till är svårare att hålla koll på för oss som inte läser stamboken varje kväll innan vi somnar :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LouiseS
6/9/13, 8:26 PM
#8

#5  Håller med dig! Lägg ut info på hemsidan.

Teja-Bea
6/10/13, 8:31 AM
#9

#5 Jag vet inte om kremla fått brevet… Men jag vet däremot att hennes dotter Tejas Silveticka (e.Silverboy) har fått det. Och om Ticka fått det så borde rimligtvis också Tejas Riska fått/få det!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ernst-Romeo
6/16/13, 1:47 PM
#10

Vad är det vi bevarar?  www.russtravare.se

ryttarn
6/16/13, 2:54 PM
#11

#10 Ja, det är verkligen en mycket viktig fråga där långt ifrån alla är överens med avelsvärderingsnämnd och motsvarande……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
6/16/13, 10:27 PM
#12

# 10 Jag trodde det var rörligheten och typen…….den "gammeldagsa" men ändå inte! Dom vackra huvudena, glimten i ögat, gåviljan……det försvann på vägen för en del!

Upp till toppen
Annons: