Annons:
Etikettkör-travsport
Läst 2398 ggr
Yela
2013-04-30 13:33

Vikt på wagonette för brukskörning

Vad tror ni om en fyrhjuling vagn (wagonette) med plats för 2-4 passagerare, längd 210 o sitthöjd 1m, och med vikt på ca 200 kg för maxat russ? Tanken är enbet och par på grusvägar med någon enstaka inte så brant backe (vagnen är bromsad), ängsmark och lätt terräng, tex trädslalom. Alltså inte maratonkörning eller maratontävling. Paret ser jag inga problem med vagnsvikt på 200 kg. De wagonetter jag tittat på för ponny mellan 120-130 i mh, ligger mellan 180-230, o den som ev är aktuell vägar "ca 200 kg". Så då borde väl 200kg funka för maxat russ?

Annons:
ryttarn
2013-04-30 14:22
#1

Det tror jag inte är några som helst problem för ett vältränat russ.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tinula
2013-04-30 16:15
#2

Par hade jag inte haft något problem att köra med den vagnen, men enbet hade jag avstått. 200 kg + kusk och eventuella passagerare är rätt mycket. Ponnyn hade säkert klarat det, men risken är nog stor att man dödar arbetslusten totalt om man kör så pass tungt.

ryttarn
2013-04-30 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Som jag skrev i #1, för en vältränad ponny är det inga problem. Men man börjar ju inte med en sådan last. 

Kan ju nämna att mina ponnytravare körde jag i 80 kilos rockard med 90 kg kusk i 40cm djup snö obanat i skogen med en höjdskillnad på 70m på den 2 km sträckan i vintras. Detta träningspass kördes en gång i veckan, inte sjutton tar det död på arbetslusten, snarare tvärtom och då är det betydligt tyngre än att dra ovanstående ekipage på lätt underlag. 

Russ är grymma dragdjur, drar mångt mycket mer än sin egen vikt.

På bilden är det Palle när vi kommit högst upp på berget och skall vända neråt…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Tjiwi]
2013-05-01 08:28
#4

Svarar samma här som på FB. För ett russ är det mycket, för två ok.

MagganS-B
2013-05-01 19:03
#5

Ett kraftigt russ kan säkert dra så mycket, man drar ut stockar och kör med vedlass, det väger mer än 200 kilo. Dom drar säkert bra mycket mer än sin egen vikt! Det är ju bara att testa! Det var ju som sagt ingen maratonkörning!

[Tjiwi]
2013-05-01 19:21
#6

Visst är de starka, de orkar gå i skogen och dra men det är en annan sak. De orkar dra en sån vagn också men varför ska man riskera att tappa arbetslusten om de tycker det är för tungt när det finns lättare vagnar att få tag i? Har du sedan inte en rätt tillpassad sele och den blir lite bog öm så har du en häst som inte kommer vilja dra mer…….

Men var och en gör som den vill men själv förstår jag inte varför man ska välja en så pass tung vagn när det finns lättare…….

Annons:
Yela
2013-05-01 22:23
#7

För att jag bara kan köpa en vagn, och den måste kunna användas både till ett russ och till båda. Och jag vill inte ha en maratonvagn som inte är gjord för passagerare då syftet är att köra runt på grusvägarna med familjen. Men som par måste den också tåla att köras på en äng eller i vår platta skog. Ska jag "flänga runt" med ett russ så har jag en rockard. Så jag vill ha en parvagn, men det måste gå att finåka lite med ett russ också. Alla åkvagnar jag hittat hos olika vagnmakare ligger vikten mellan 180-230 för enbet o par för häst från 100-130 i mh. Jag har hittat en på 160, men då var spårvidden 120, och jag vill ha 125. Varför tillverkas det åkvagnar för B-ponnys om de är så tunga att inga B-ponnys kan dra dem?

StuteriSolo
2013-05-02 09:35
#8

Ett vältränat russ orkar dra vagnen, men har man fullt med folk på så får man tänka efter litet hur terrängen ser ut, så man inte knäcker hästen. Innan den är van att dra tungt får man inte lasta på för mycket folk. Får hästen bra självförtroende och det är bra vägar att köra på orkar den galant. 

Börja med att köra korta sträckor utan extra passagerare, och öka på sedan. Jag har en maratonvagn som väger 225 kg, och det är inga problem för mitt vältränade russ att dra den, med paret är det ännu bättre, även om den mer otränade ponnyn protesterar trots att de är två. 

Däremot skulle jag inte sätta någon av mina unghästar för den ännu, de behöver mer styrka innan de är beredda på en sådan uppgift.

Kajsur
2013-05-03 21:34
#9

#7 Har du sett denna? Väger ca 165 kg, 126 cm i spårvidd, finns både enbetsskaklar och parstång till :-)

http://www.driveout.se/012-e/314-0

Yela
2013-05-06 22:51
#10

Det skiljer 35 kg mellan ovan vagn o den från Drive Out. Vad gör 35kg? Drive Outs är 20 cm kortare än ovan vagn. Drive Outs kusksäte är lite bredare (längre).

Upp till toppen
Annons: