Annons:
Etikettallmänt
Läst 2212 ggr
Sandraerikss
4/27/13, 8:57 PM

Boxproblem

Hej har ett problem med mitt russ så tänkte se och höra ifall någon där ute har haft samma problem med sin häst.

Problemet är att han har börjat försöka ta sig ut boxen, han försöker hoppa över boxkanten med frambenen för att ta sig ut och det spelar ingen roll ifall det är galler eller ej på boxen. Finns det galler så kastar han sig bara mot gallret och "slår" mot det med framhovarna. 

Och det spelar inte heller någon roll ifall det finns andra hästar inne i stallet eller om han är själv, så länge inte jag heller någon annan människa står och kollar honom försöker han ta sig ut.

Detta är inget beteende som har funnits jämt, han är 6år gammal och det är nu under den senaste månaden han har börjat med detta. Det har inte hänt något ( vad jag vet) som kan ha fått honom att bli rädd för något eller så, utan det var en dag bara då han absolut skulle ta sig ut ur boxen. Det är precis som att han fått för sig någon idè bara att han ska ta sig ut. Men det känns samtidigt som att han gör det för att få uppmärksamhet eftersom att så fort någon kommer och är med honom så slutar han upp direkt.

Någon som har något tips på varför han beter sig såhär och hur man ska råda bot på det?

Annons:
Tusen
4/27/13, 9:06 PM
#1

Sällskap i boxen kan hjälpa. En liten hästkompis om boxen är stor nog för två. Annars kan jag rekommendera kanin som sällskap. Många hästar blir lugnare med en kanin i boxen.

MagganS-B
4/27/13, 10:24 PM
#2

# 1 Rekommenderar INTE kanin! Det är så tråkigt att behöva avliva kaniner med avtrampade ben…..

silarp
4/27/13, 10:35 PM
#3

måste instämma med nr 2…
är du säker på att inget hänt…?
Annars hade jag testat med tillsägelse mot honom… om jag var SÄKER på att inget hänt dvs…

Tusen
4/27/13, 10:40 PM
#4

Fast det beror väl på hästen. Då vår stod på box hade hon kanin i boxen. Det gjorde henne mycket lugnare. Kaninen hade dock sitt lilla hus i boxen också. Har också hört om flera stortravare som varit mycket lugnare i boxen med en kanin som sällskap. Fast visst, jag har hört om andra som dödat kaninen också. Men min erfarenhet är att hästar är väldigt försiktiga och försöker låta bli och trampa ihjäl andra levande djur de trivs tillsammans med.

Skogalund
4/27/13, 11:16 PM
#5

Det där med kanin beror nog på hur hästen är. Jag skulle inte sätta in en kanin tille en häst som inte är lugn och stabil. Jag hade en kanin på 70-talet (ja jag är rätt gammal) som blev skadad av att stå i en box med en häst. Det var en lugn häst, men den var ovan vid att ha "husdjur" så den aktade inte kaninen tillräckligt, tyvärr. Tyvärr har jag inga andra råd att ge… Men hoppas att det löser sig för er!

ryttarn
4/28/13, 9:36 AM
#6

Hur gammal är han? Jag har en treåring som hade liknande problem. Men då placerade jag hans "bästisar", hagkompisarna som är 2 resp 5 år i boxarna på respektive sida. Vi har inga galler mellan utan hästarna kan komma åt o klia varandra över boxväggarna. Sedan dess har det varit helt problemfritt. Numera klarar han tom att stå ensam i "sin" box i stallet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Sandraerikss
4/28/13, 12:07 PM
#7

Är nästan helt säker på att ingenting hänt eftersom det är endast jag som vistas i stallet och det finns bara två boxar inne där så han står redan bredvid sin kompis som han går med ute i hagen. :/

#6 Han är sex år, och det är som sagt nu under de senaste månaden som han börjat med den här "ovanan" 

Som jag skrev tidigare så är det precis som att han söker uppmärksamhet då han börjar med rymningsförsöken, men det går ju inte att stå med honom hela tiden på tävling osv.

Katti
4/28/13, 3:05 PM
#8

Det funkar inte med något att göra i boxen? En aktivitetsboll till exempel.

Jag träffade en som hade en häst som stod och slog i dörren. Hon satte kedjor på hästens ben. Det låter värre än det är, de var inte ihopsatta eller så, utan kedjor som dinglar lite och slår till hästen när den "bråkar". Det är ju samma typ av lösning som t ex antiskallhalsband på hund; tar bort beteendet, men inte orsaken till det. Fast i vissa fall tycker jag att det kan vara värt att prova ändå, det är ju inte ofarligt att sparka och klättra som din häst gör.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

StuteriSolo
4/29/13, 9:17 AM
#9

frågan är väl NÄR hästen beter sig på detta viset? När de har gått in för kvällen? eller under dagen när den ska jobbas? eller vid andra tillfällen när det inte är "sovdags"

Hästar som uppför sig så på tävling brukar vi binda upp(hemma är de vana att stå i skötselspilta) då blir de genast lugna. Vill hästen påkalla uppmärksamhet och tycker synd om sig själv, låt den hoppa, se till att den inte kan göra sig illa på något bara. Om man rusar dit så har ju hästen fått belöningen, det kom någon! Gå inte dit förrän den står still.

Är det på kvällen när de har gått in för att få mat och nattvila, då är det ju genast litet knepifare om inte maten duger som avledning.

Sandraerikss
4/29/13, 8:08 PM
#10

#9, det spelar ingen roll vilken tid på dagen eller om det är fodring eller träning på g. Inte heller om det är hemma eller på tävling, han gör likt överallt. Problemet har varit att han tagit sig så högt upp att han fått hovarna ovanför gallret på tävlingsboxarna ( nästan upp till taket) så vi har varit tvungna att stå med honom för att han inte ska göra illa sig och då har det automatiskt med det blivit att han får som han vill och det är klart att han fortsätter då, det förstår jag med. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det bara, även om han sitter fastbunden så försöker han resa sig och risken då är ju att han fastnar med benet liksom över grimskaftet.

Katti
4/29/13, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det låter allvarligt och som med alla ovanor blir det ju bara svårare att vända beteendet ju längre tiden går. Jag skulle ha provat med kedjor, tillsammans med något att göra i boxen som en upphängd boll, granris eller liknande. Jag gjorde en snabb skiss på vad jag menar med kedja på benen. Man sätter en kedja runt benet, lämpligen i plastslang för att den inte ska kunna skava, och fäster den med en karbinhake eller liknande. Det funkar så klart med en läderrem istället om man hellre vill det! I haken sätter man även fast en bit kedja som "hänger och slänger". Den stör hästen när den reser sig eller sparkar så att den förhoppningsvis kommer av sig. Det gör inte ont och är egentligen inte någon bestraffning, utan en liten påminnelse och något annat att tänka på! Jag har inte provat det själv, men tyckte det verkade vettigt när jag såg en hästägare göra så med sin häst som stod och slog i boxdörren.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kris_J
4/30/13, 1:20 PM
#12

Boxväggarna kanske är för höga, han kanske inte ser ut ordentligt?

Veritas odium paretFörvånad

Lena90
5/1/13, 8:59 AM
#13
Annons:
Sandraerikss
5/1/13, 8:24 PM
#14

#12, spelar ingen roll om boxväggarna är låga eller enda upp till taket. Han beter sig likt. Hemma i stallet är boxarna låga så han ser gott och väl ut men på banan är väggarna enda upp i taket.

Upp till toppen
Annons: