Annons:
Etikettallmänt
Läst 4238 ggr
familjemedlem
4/25/13, 10:02 AM

Köpt russ, men fick inget ägarbyte att skriva på..

Hur ska man gå tillväga då, köpte ponnyn av ett utbildarstall som fått ponnyn i inbyte…. har köpeavtal och passet, men skulle vilja göra ägarbyte el registrera mig som ägare…. kan man få reda på sista reggade ägaren och ta ut ett nytt ägarbyte och be denne skriva under, el kan man bli reggad som ägare med köpeavtalet som bevis?

Annons:
Tusen
4/25/13, 10:06 AM
#1

Kontakta Liselott Erixon  så kan du få hjälp.

Registratur:

Ansvarig registrator samt språngrulleansvarig

Liselotte Erixon,

Lundby 322

195 92 Märsta

Tel 08–591 434 03

registrator@gotlandsruss.se

VeronicaP
4/25/13, 2:14 PM
#2

Har inte de du köpt ponnyn av skickat in ägarbytet då ?

Tusen
4/25/13, 7:46 PM
#3

#2 Det tror jag att Liselott vet i så fall. 😉

lil-sis
4/26/13, 7:29 PM
#4

Åh en sådan har jag också köpt. Visade sig efter lite påtryckningar att den jag köpt av inte betalat färdigt ponnyn så hon har inte fått ägarbeviset, skulle bli klart i maj. Får hoppas det…

familjemedlem
5/16/13, 10:43 AM
#5

ponnyn är betald och allt sånt, men tyvärr har ridskolor och hästhandlare struntat i detta ägarbytet, bara bytt svarta pengar emellan…..
Borde vara lagkrav att vid försäljning/köp av ponny/häst så måste ägarbyte och kvitto skrivas….men det verkar som om ett köpeavtal räcker som bevis på att man äger ponnyn/hästen, trots att ngn annan står som ägare i passet/hos rasföreningen.

Det går liksom inte hand i hand…….. Ngt rasföreningarna borde ta upp!

MagganS-B
5/16/13, 8:34 PM
#6

# 5 Ägarens namn står aldrig i passet, bara på ägarbeviset. Både passet och ägarbeviset är värdehandlingar som skall förvaras väl. Passet alltid tillsammans med hästen och ägarbeviset hos ägaren om hästen är utlånad.

Annons:
Tusen
5/16/13, 9:05 PM
#7

#6 Undrar om inte shetlands avelsförening kräver att ägaren även skall registreras i passet. Passet skall i vilket fall in och skrivas på enligt de uppgifter som står i passet. Russen däremot behöver inte skicka in något pass vid ägarbyte men man kan själv skriva in ägarbyten.

VeronicaP
5/16/13, 11:38 PM
#8

#7 Stämmer , man måste skicka in hela passet, när man gör ägarbyte riktigt idiotiskt måste jag säga

Tusen
5/16/13, 11:45 PM
#9

#8 Ja, det tycker nog jag också. Både dyrt och krångligt. Helt i onödan.

Yela
5/19/13, 8:29 AM
#10

Vilket gäller rent juridiskt då? Om man tar något drastiskt som tex ett dödsbo där ägarfrågan måste vara juridiskt riktig, är det den som står på sista köpeavtalet eller den som står registrerad hos en avelsförening som äger hästen?

RC71
5/19/13, 8:15 PM
#11

Det är den som står på avtal och kvitto.

lil-sis
6/13/13, 10:31 PM
#12

På Welsh skickar man in hela passet också…

Jag har inte sett något ägarbevis ännu, har skickat brev till registrerad ägare men inte fått svar.

Så nu återstår väl att döda originalhandlingen och få en ny. Kvitto och avtal har jag ju. Och passet.

Upp till toppen
Annons: