Annons:
Etikettrussporträtt
Läst 4356 ggr
entill
2013-04-20 21:22

En stor förlust för mig och hela Russ-sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beje Blomgren har förlorat kampen mot cancern och lämnat oss i stor sorg och saknad. Beje var den sanne eldsjälen inom russaveln. Han har engagerat sig i allt som rört russen och dess användning. Han var hjärnan bakom ”Guld-Russ på Skansen”, han var den som gjorde medlemstidningen Gotlandsrusset till vad den är idag. Beje satt i Russavelsföreningens styrelse under flera år och var även dess ordförande en tid. Han var även exteriördomare, kusk, kördomare mm.

Ja, listan kan göras lång med allt han hunnit med under sina 67 år, men för mig betydde han något mycket mer. Han var min ”bästa kompis” i över 50 år. Vi träffades som tonåringar i början av 1960-talet. Vi körde häst tillsammans på Stockholms gator. Vi studerade stamböcker och diskuterade russtammar. Vi lärde oss allt om hur selar och vagnar skulle se ut och fungera. Vi kivades om vem som skulle få köra de bästa studentkörningarna och få mest dricks … ja många roliga minnen från barndomen finns.

När jag för mer än 30 år sedan skaffade russ igen, var det Beje jag tog kontakt med för att skaffa kompis till det nyköpta russet. Det fixade han, så att vi kunde köpa både ett russ och en shettis från Gotland. Han fick oss också att engagera oss i den då nybildade föreningen Mälar-Russ, som han varit med och startat. Vi har ägt hästar tillsammans, vi har sammarbetat om olika projekt. Det var Beje som övertalade mig att bli Russavelsföreningens webmaster för länge sedan. När man behövde råd eller hjälp när det gällde körning eller utrustning ringde man till Beje, som alltid kunde ge svar …

Ja, jag tror att alla vi som lärt känna Beje är överens om att han fattas oss nu.

Bilden är från Mälar-Russ Allroundchampionat där Beje var banbyggare och domare i precision. Vi tvingade honom att provköra sin egen bana, med Fridhems Jonatan, för att visa hur svår banan var.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Annons:
[Ebidda98]
2013-04-20 21:26
#1

Ledsen! ❤ Det är aldrig kul att förlora någon man älskar :(

MagganS-B
2013-04-20 22:35
#2

Beje var en eldsjäl också här på Gotland, hans mamma var ju härifrån och hans band till ön var starkt. I slutet på 80-talet började han puffa på mig och tyckte att det borde bildas en lokalavdelning av Svenska Russavelsföreningen här på Gotland. Tillsammans med Beje jobbade vi fram en styrelse och Beje gjorde stadgar. Vi började 1990 med vår sommarutställning och det är inte många utställningar som Beje missade. Vi har alltså honom att tacka för att Föreningen Gotlandsruss existerar.

Cancer är en svår sjukdom att kämpa emot. Ännu på hingstpremieringen i mars var Beje med och var speaker…….Jag kommer att sakna hans röst och hans gotländska historier, och allt hans kunnande om skogsbaggar……

Tack Beje för att du fanns!🌺

PernillaJ
2013-04-20 23:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förskräckligt ledsamt. Hans russprydda dödsannons fanns med i DN i förrgår, bifogas.

[Ebidda98]
2013-04-20 23:26
#4

Lider med dig! 🌺

Tusen
2013-04-21 00:43
#5

Sänder en tanke till de närmsta, släkt och vänner. Jag kände aldrig Beje personligen men via Agge har jag fått lära känna honom. Många gånger genomåret har jag mött honom på utställningar och fått lyssna på hans kloka ord. Russ-Sverige har ett stort hål att fylla. :(

[Croneld]
2013-04-21 01:20
#6

Så ledsamt!
Jag lärde känna Beje som ung hästtjej då jag var "skötare" på en travhäst som han hade på mitten av 70-talet på stall Läderbacka i Sundbyberg.
Sänder också en tanke till nära och kära. Vila i frid.🌺

Annons:
MagganS-B
2013-04-21 06:11
#7

Annonsen fanns i Gotlands Allehanda i går också, sänder en tanke till nära och kära…..❤️

rebeccajansson
2013-04-21 07:51
#8

Väldigt tråkigt att höra

rebeccajansson
2013-04-21 07:52
#9

Väldigt tråkigt att höra

janehellen80
2013-04-21 13:41
#10

<3

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Anna-Uppsala
2013-05-20 12:28
#11

Såg det först nu i Gotlandsrusset. Otroligt ledsamt, och alldeles alldeles för tidigt. 

Mina tankar går till hans familj och alla nära vänner. 

/Anna, matte till Hjördis och Lennardt

Tusen
2013-05-20 16:46
#12

Rackarns! Jag måste ha missat att betala in medlemsavgiften eftersom jag inte fått tidningen. Måste åtgärdas omedelbart.😞

Gnistra
2013-05-21 15:26
#13

Det blev tomt, konstig känsla, Beje saknas även här hos oss vid Rangsarve!

Annons:
Upp till toppen
Annons: