Annons:
Etikettföl
Läst 3670 ggr
hjollan
2013-04-14 12:21

Otur med fölisar

Igår hade jag och mitt sto Troya en väldigt jobbig dag! Då hennes fölning inte allså gick bra. 2 veterinärer fick komma och dom kämpade en bra stund innan dom beslöt sig för att enda sättet och få ut fölet och rädda stoet var att dela på fölet… Det är sånt man har läst och bara och aldrig ens kunnat tänka sig att det skulle hända mig! Men så blev det och tillslut fick dom ut fötet som skulle var ett mörkbrunt sto. 

Troya mår bra efter alla omständigheter, men jag ska nog inte hålla på med avel mer då detta är min andra uppfödning som inte klarar sig … 

En dag som jag aldrig kommer glömma, hur mycket jag än vill! 

Men jag tackar gud att min älskade Troya klarade sig! <3 

Och min lilla Prinsessan Av Viking (som fölet skulle hetta) få vara med sin gammel farmor Tidde (som dog för en vecka sen) uppe i himmelen… <3

Annons:
garrilina
2013-04-14 12:40
#1

Tråkigt när det blir så.

Tusen
2013-04-14 13:05
#2

😕😭💔
Så himla hemskt! Kan bara föreställa mig hur du känner dig och mår. Kramar till dig från Vickelbygänget.

❤️❤️❤️

MagganS-B
2013-04-14 16:27
#3

Sånt bara händer…..otroligt trist! Kramar till dig! ♥

silarp
2013-04-14 17:18
#4

fruktansvärt tråkigt…. men sådant händer tyvärr….😕
våga satsa igen, -tredje gången gillt?

[Croneld]
2013-04-14 20:56
#5

Åh vad tråkigt för er, kramar!

savrarpstuteri
2013-04-14 22:57
#6

Fy så trist…………kram!

Det har jag aldrig behövt uppleva men dock det otrevliga att behöva slakta ett halvårsföl med gomspalt 😕!

Annons:
Gnistra
2013-04-16 14:52
#7

Sorligt, ta väl vara på ditt sto och även dig själv!

Swirl Z
2013-04-17 18:21
#8

Ursh vilken hemsk upplevelse på en dag som borde ha varit din allra lyckligaste! Vilken tur att ni  kunde rædda stoet iallafall <3

witessa
2013-04-19 00:26
#9

Jag har ett sto som blivit dålig,hon har slutat dricka och äta, hon bara pillar lite i höet och blaskar i vattnet.Eftersom hon ska föla snart så trodde jag att det va något med fölet (att tex den håller och vänder sig i rätt läge) Men när hon ätit väldigt dåligt i 2 dagar så ringde vi vetrinären.Nu har hon stått med dropp 2 dgr med olika blandningar.Om hon inte hennes värden blir bättre så får vi sätta igång henne för att få ut fölet,d kan ge henne en bättre chans att hämta upp sig Frågan är om en fölunge som föds ca 10 dagar för tidigt klarar sig? Så jag förstår hur du känner det .

[[AcsJulia]]
2013-04-19 07:33
#10

#9 Tio dagar är inte alldeles för tidigt. Det sker ju naturligt ibland om vi säger så! Det hade varit svårare om vi hade talat om flera månader.

silarp
2013-04-19 11:27
#11

#9,,,, låter mer som kolik.. tycker jag…

vi har haft det några gånger på ston som ska föla eller precis fölat.. tarmar o sånt som hamnar lite i kläm eller krugglar till sej när det blir mer plats…
Mitt sto Fridha XL är född 3 veckor för tidigt.. men eftersom varken jag eller Fridha eller mamman Ida visste om det, så gick det kanonbra!
Såg jag när hon fyllde ett år, och jag skulle räkna på en annan nedkomst!

I övrigt fick vi en kalv för 11 veckor sedan som föddes i månad 7, dvs ett par månader för tidigt… hon lever och har hälsan! Men då är dom RIKTIGT små (som en stövarvalp, vägde ca 8-10 kg…) och hade dåligt med päls, inte utvecklad klart kan ma säga..! Täcken, lite extra vård o omsorg så gick det, så man ska aldrig säga aldrig!
Just när man får kolik på ston som bär föl, kan man ju inte ge metacam o sånt som är kramplösande… då dör tydligen fölet av det… det är rörelse o åter rörelse som kan få igång dom…  Hoppas verkligen på det bästa för er skull!

PernillaJ
2013-04-19 11:53
#12

#11 Av beskrivningen i #9 låter det tyvärr mer likt hyperlipemi, en allvarlig sjukdom som typiskt drabbar högdräktiga ponnyston av små raser. Symtomen är bl a depression och anorexi (matvägran). T ex dog Super-ELIT-stoet Tindra i hyperlipemi 2001.

Läs mer om hyperlipemi t ex på EquiInfo, eller i den här gamla tråden på Shetlandsponny iFokus (länk till Energibalans som nämns i tråden).

silarp
2013-04-19 12:51
#13

#12 usch!  så fruktansvärt!!!! kan man göra något för att motverka det?

Annons:
silarp
2013-04-19 12:56
#14

AAHHH! när man läser såntdär blir man ju nojjig!!! Måste ut o mata mer! för säkerhets skull!!

Swirl Z
2013-04-20 17:41
#15

10 dagar  borde inte vara något problem, kallblodsstoet jag hade  fick 2 föl. Båda gångerna födde hon två starka friska hingstföl 2 veckor  för tidigt

HelenE86
2013-04-20 19:25
#16

Det som beskrivs i #12 fick mitt sto, dräktig i månad 8. Började som kolik och sedan snabbt över till att matvägran, fick stå hemma med dropp och sedan bar det av till Ulltuna, där fick hon stanna i en vecka. Det var ett hårstå från att hon inte klarade sig, men det gjorde hon och fick ett friskt och välmående stoföl på utsatt tid:)

witessa
2013-04-20 19:29
#17

Jag trodde själv att det inte skulle vara så farligt med 10 dgr för tidigt.Men vet sa att det kan bli svårt att klara fölet. Jag tror som du Pernilla J att hon har drabbats utav denna sjukdom ( hyperlipemi).Nu har hon börjat äta lite bättre av höet, Hon äter morötter och äpplen i mindre mängd hon har fått vara ute ett par timmar i det fina vädret och har då betat av det lilla gräs som fanns. Inne äter hon lite hö betfor,havre b vitaminer och lite halm,Försöker man blanda i mineraler eller Mag och tarm som jag köpte på lantmännen,då äter hon inget alls.I morgon blir det lite nya prover,så vi får se vad dom visar.och bestämma hur vi ska göra.

silarp
2013-04-20 19:59
#18

#17 skönt! hoppas hoppas hoppas!!!

viktoria91
2013-04-22 08:16
#19

Tragiskt! Vad menas med att dela på fölet? Är inte så insatt i avel.

silarp
2013-04-22 08:31
#20

när man (ofta med tråd el dyl) delar fölet inuti magen för att få ut det.. antar jag.. vet att det kan bli så på andra djur iaf….

Fruktansvärt…. men ibland nödvändigt för att rädda modern…

Annons:
Upp till toppen
Annons: