Annons:
Etikettallmänt
Läst 1492 ggr
karisma
2013-04-11 12:30

Hästägare behöver kunskap om slutet av hästens liv

2013-04-11

Som hästägare är det viktigt att ha kunskap om vilka alternativ som finns när hästen ska avlivas. Det kan vara ett djurskyddsproblem att inte avsluta hästens liv på ett genomtänkt sätt. Om fler hästar slaktas för att bli mat kan det vara positivt ur såväl djurskyddsskäl som miljö- och resursskäl. Slutsatserna framgår av rapporten Hästliv.

Vi ser att många hästägare behöver mer kunskap om de alternativ som finns i slutet av hästens liv. Det kan vara kostsamt att avliva en häst och få kroppen omhändertagen, vilket är viktigt att man som hästägare är förberedd på, säger Karolina Thorell som varit projektledare och skrivit rapporten.

Projektet Hästliv har drivits av Hästnäringens nationella stiftelse (HNS) under 2012 i syfte att bredda kunskapen i frågor som rör slutet av hästens liv.

Slakt av hästar har fördelar

Rapporten visar att av det totala antalet hästar som årligen avlivas i Sverige är det knappt en tredjedel som slaktas för att användas som mat. Samtidigt importeras hästkött till Sverige. Att ta tillvara på svenskt hästkött i livsmedelskedjan är fördelaktigt ur både resurs

-

och hållbarhetsperspektiv.

Slakt är det enda alternativ som inte innebär en kostnad för hästägaren. Eftersom kostnaden för omhändertagande kan bli hög finns en risk att avlivningen ibland skjuts upp av ekonomiska skäl, eller att en gammal häst skänks bort eller säljs billigt utan kontroll av vad som sedan sker med den. Dessutom kan de sätt som idag används för att ta hand om kroppar efter avlivade hästar ha negativa effekter på både klimat och närmiljö. Hästpasset och tidigare läkemedelsbehandling avgör om det är möjligt att slakta hästen.

– Ökad slakt av hästar i Sverige kan vara bra både av djurskyddsskäl och miljö- och resursskäl. Dessutom minskar risken för att svenska hästar transporteras under dåliga förhållanden för att slaktas i andra länder, säger Helena Kättström, djurskyddschef på Jordbruksverket.

Mer information

Rapporten Hästliv på HSS webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
silarp
2013-04-11 12:59
#1

KANONBRA inlägg! Dessutom har många (iaf de mindre) slakterierna fina mottagningar för hästar, lugnt, metodiskt, bra och erfaren personal.

PernillaJ
2013-04-11 13:55
#2

Det skrevs en hel del i ämnet för några år sedan i den här gamla tråden.

silarp
2013-04-11 14:42
#3

Det bör puttas upp igen och kan inte nog understrykas i dessa tider…

Tusen
2013-04-11 15:01
#4

Visst vore det bra om man FICK slakta hästen. Dock är det ju så att i Sverige har vi många mediciner som ger livslång karens vilket gör att hästköttet inte ens duger som djurföda. Tyvärr.😕
Samtidigt importeras mängder med kött från utlandet (okontrollerat i vissa fall) där man inte har alls lika rigorösa krav på slakt.
Vi hamnar i en mycket knepig sits. Skall vi tillåta att slakt får ske på djur som fått dessa mediciner eller ska vi vara hårda på det området och importera kött. Borde man inte då även ha samma krav som i Sverige? Som det är idag är det INTE så. Det fuskas friskt och dessutom är mer mediciner tillåtna utomlands.

Vad kan vi göra åt detta problem?

silarp
2013-04-11 15:09
#5

nädu, jag håller med dig! dessutom har de betydligt lägre djurskyddskrav, så utöver att det kan innehålla vadsomhelst, så har de kanske inte haft det lika bra som våra svenska hästar oftast haft det…

MagganS-B
2013-04-11 15:55
#6

Det enda som funnits i mina tankar är att avliva mina hästar på ett slakteri om dom inte fått otillåtna medel. Vi har ett särskilt hästslakteri här i Visby där hänsyn visas både djur och människa. Man kör själv dit dom och är med hela tiden……nu har jag i o.f.s. inte kört in själv, utan bett mina vänner. Jag har lite svårt för det där med avlivning, men jag vet att det går till på ett bra sätt. Hittills har jag lämnat fem stycken under årens lopp. Tänker, p.g.a. att det är ganska stora djur, inte gräva ner någon häst här i närheten, Gotlands grundvatten är tillräckligt dåligt ändå! Det får räcka med hundar och katter…..

Annons:
Plupp73
2013-04-11 20:27
#7

Väldigt bra ämne! Vi har bla en 24-åring hemma, och jag har börjat tänka i banor om vad vi gör den dagen. Har lite panik över tanken att han ska behöva åka iväg till ett helt okänt ställe - det vill jag inte. Har diskuterat med en massa hästmänniskor om de fördelar och nackdelar som finns med varianterna….

silarp
2013-04-11 20:35
#8

#6… då har du samma problem som jag….
Jag TROR jag kommer be min man dock.. när den dagen kommer… han har vana och jag vågar nog ge honom det förtroendet.. dessutom känner han hästarna nästan som jag…

#7 spana runt med slakterierna i närheten,,, själv bor jag nära ett slakteri som har en /ett par förmiddagar i veckan då man får komma med hästar… oxå MYCKET gott rykte…

[Justie]
2013-04-12 07:23
#9

Vi pratar om slakt i skolan, och då kom det fram att om man ska slakta en häst, men tar med sig en transportkompis som också befinner sig på slakteriets område så ska den egentligen också slaktas?? Så det kan ju vara bra att prata med personalen där om det går bra att ta med en kompis till resan eller inte.

silarp
2013-04-12 08:25
#10

#9… njaaae…. så är det nog inte… alltså… man ska inte lasta ur sällskapshästen isåfall, det ska man aldrig göra… alltså lasta ur djur på ny plats, (vi som har lantbruksdjur är alltid väldigt noga med sådant…)  utan att detta isåfall är anmält, och på ett slakteri ska man nog inte heller göra så.
Djur som ska slaktas, slaktas inte utan att man anmält dom, och kontrollerat deras identitet….

Plupp73
2013-04-12 17:06
#11

#8, var ligger det slakteriet? Du och jag bor inte helt långt ifrån varandra….

silarp
2013-04-13 05:59
#12

PMar!

[Justie]
2013-04-13 09:28
#13

#10 Jo, enligt vår lärare ar det så.

Annons:
silarp
2013-04-13 18:38
#14

#13 hurdå? Att sällskapshästen lastas ur och av misstag kan slaktas?
Eller att man inte behöver anmäla innan om den ska slaktas, och att alla som kommer till slakteriet ska slaktas?
Jag kan tänka mig att man INTE vill ha ur en häst på området som inte ska slaktas, pga smittorisken… man ska ju aldrig flänga runt med djur i onödan och dutta av dom här o där… på slakteriet har man ju livsmedelsregler att rätta sig efter…
Gäller oss som pysslar med mjölkproduktion oxå.. här får ingen komma o lasta ur o i djur hursomhelst på gårdsplanen utan vårt tillstånd tex.
Varför ska man det?

Är det därför du menar, att kompisen oxå ska slaktas? Alltså jag menar, att om man måste ha med en kompis, så lasta inte UR den hästen, utan bara den som ska slaktas. Man vill ju inte ha ur massa djur på området som inte har där att göra.

[Justie]
2013-04-14 19:24
#15

#14 de hade tydligen fått problem utan att hästen var utlastad. De fick inte vara på området även om den var i transporten.

silarp
2013-04-14 21:52
#16

#15, nä, ok,. det har jag aldrig hört, men jag kan förstå varför….
Som sagt i inlägg ovan… smittor…

[Justie]
2013-04-15 08:22
#17

#16 Ja, och sedan tror jag att de inte hade anmält / ringt innan men jag kommer inte ihåg vad mer hon berättade. 🙂

MagganS-B
2013-04-15 09:16
#18

Jag kan inte tänka mig att ta med en "sällskapshäst" över huvudtaget till ett slakteri…..Hästarna känner vad som "ligger i luften" och jag tycker vi ska bespara dom den känslan tills det är dags för dom själva! Då är det bättre att avliva hemma på gården!

wilson
2013-04-15 09:26
#19

Bra inlägg.

Håller med Maggan, vem tar med sällskap på sista resan till ett sånt ställe som bara stinker död!? Känns helt makabert.

Men som hästägare är det bra att ha i bakhuvudet att den dag kan komma som man måste ta bort sin häst så beroende på vart man bor och har för förutsättningar är det ju bra att ha en handlingsplan om det krävs snabba beslut.

silarp
2013-04-15 12:23
#20

kan väll ieof hålla med… MEN… det som det handlar om lite oxå, är just det.. att om vi alla avlivar o gräver ner våra hästar hemma, sponsrar vi andra länders vidriga hästhantering och DET hästköttet VÄLLER in i vårt land… vi äter det utan att veta om det, (uppenbarligen, tillsammans med allsköns annat skräp oxå!!!)
För att gynna vår egen köttnäring och för att hindra och göra det olönsamt, ökar vi kanske vår egen köttproduktion lite, genom att köra in hästarna till slakteriet.
Jag är av uppfattningen att det faktiskt inte är något FEL på att äta hästkött, bara man vet vad det är man äter. Sedan kanske jag inte vill äta just min egen…..

Men tänker alla som du maggan, så fortsätter nog andra länder att tjäna pengar på att sälja sitt hästkött hit "förädlat"… istället…

Tror inte hästar känner av den känslan heller, iaf inte särskilt länge. VÅra hästar här hemma har inte alls längre ont av kött o blodlukt, sedan de känt det vid så många gånger tidigare, vid nöt/älg/råddjursslakter…
De skulle nog inte reagera mer än på något annat…

Annons:
MagganS-B
2013-04-15 12:49
#21

# 20 Vill bara upplysa om, att jag längre upp i den här tråden skrivit att vi lämnat 5 russ till slakteriet, utan sällskapshäst, förutom dom två stona som slaktades samtidigt. Skulle heller aldrig falla mig in att gräva ner nån häst just här där jag bor eftersom grusåsen i närheten är vattenbärande och gud vet vem som får min häst i sitt dricksvatten…..Jag skrev att det var bättre att slakta dom hemma, man behöver inte gräva ner dom för det, utan dom skickas som kadaver, i alla fall här!

[cancan]
2013-04-16 12:48
#22

Det finns även en del djurparken som tar emot häst.. Slaktar gratis mot att de får använda köttet till djurparkens egna djur…

Jag själv har bara avlivat häst en gång.. o då tog jag ut djurambulansen som tog med sig kroppen för destruktion… O kommer använda de alternativet igen, när de blir dax…
Tycker det är skönt för hästen att avlivas i hemmiljön där den känner sig trygg…

Upp till toppen
Annons: