Annons:
Etikettavel
Läst 3017 ggr
orangeh
4/10/13, 4:06 PM

Nybörjare inom avel

Hejsan alla där ute! 

Funderar på att betäcka mitt russto nu till våren. Det har varit en önskan att få föl av henne länge och nu börjar tankarna äntligen bli mer än bara funderingar (hoppas jag, haha).

Skulle vara jätte tacksam om jag fick lite tips från er mer erfarna. Allt från att välja hingst till första året då fölet är fött. Vad ska man tänka på? Finns det några risker?

Det blir första gången jag är med på något sådant här, så är mycket tankar som snurrar i huvudet. Har självklart folk som kan sin sak och hjälper till. Men hade varit kul att höra andras erfarenheter! :D

Annons:
janehellen80
4/10/13, 4:20 PM
#1

Hur gammal är hon? Haft föl innan?

Har du ställt ut din ponny så du har ett omdöme på henne??

sen brukar jag kolla så hingsten matchar mitt sto utifrån kritiken.. sen kan man prata m ev tänkt hingstägare hur den är i lynnet, hur fölen blivit mm ..

Är toppen m hingstlistan på gotlandsruss.se …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

[Croneld]
4/10/13, 4:26 PM
#2

Du kan också använda dig av SvRAFs avelsrådgivare Morgan Johansson, avelsradgivare@gotlandsruss.se, det har jag gjort.
Du ger förslag på hingstar du funderar på till ditt sto, så skriver han hur de passar till ditt sto.

orangeh
4/10/13, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Hon blir 19 i år, aldrig haft föl tidigare eller blivit utställd .. 

Skogsdala Bella heter hon, efter Ripadals Bylon och Skogsdala Katja

silarp
4/10/13, 9:51 PM
#4

jag ä inget proffs… men är det inte lite riskabelt att ta föl för första gången vid den åldern…? Jag hade nog övervägt att låta bli… russ kan bli gamla, men just första fölet….? Ni som hållt på längre kanske kan svara…?

orangeh
4/10/13, 9:56 PM
#5

#4 När jag har kollat runt säger folk att det inte ska vara några större problem. Möjligtvis att hon är svårare att få med föl, men om hon nu blir med föl så ska (tydligen) hon själv känna av om hon inte kan ha fölet, dvs att hon kastar det. 

De jag pratat med har sagt att det i alla fall är värt ett försök. Men som sagt är jag inte så van vid sånt här och uppskattar allas erfarenheter och tips.

[Tjiwi]
4/10/13, 9:58 PM
#6

# 4 Det är ingen fara att ta föl på henne.

Annons:
savrarpstuteri
4/10/13, 11:02 PM
#7

Klart du skall betäcka ditt sto om du vill ha ett föl undan henne 🙂!

Det är alltid en risk med ett dräktigt sto och allt kan gå fel vid fölning. Men!!! "risken" att allt går bra och man får uppleva en underbar liten föling med dess mjuka goa mule uppväger det med råge 🙂!

Stort Lycka Till med ditt nybörjade avelsintresse 🙂!

MagganS-B
4/10/13, 11:15 PM
#8

Ingen fara att ta ett föl på henne, har hört om ett russto på 26 år som fick sitt första föl…..Mitt första sto fick sin sista unge när hon var 24, då hade hon inte haft föl på ganska många år!

silarp
4/11/13, 8:22 AM
#9

ok, ja, det är ju som sagt russ oxå, jag tror det KAN ha betydelse (utöver att folk som letar fel oftast hittar fler! vilket KAN vara rasbenäget på sitt lilla vis…!;))
Jag har oxå hört flera fall där äldre hästar fått föl, men däribland oxå en hel del där det inte gått så bra…. även fall där det gått "bra" och fölet blivit lite "konstigt" (litet rent generellt, litet huvud, stor kropp, dåliga leder, kort rygg, osv osv…)

Detta gäller ju även yngre, men där är det lättare att skylla på något annat kanske..
Sen tror jag av ngn andledning att lite äldre raser fixar sånt här bättre…

MagganS-B
4/11/13, 9:58 AM
#10

# 9 Har aldrig hört talas om det du nämner som konstigt hos fölen……måste vara ädlare raser i så fall! I dom flesta fall är faktiskt det förstfödda fölet ganska litet, naturen är vis! Det sista fölet efter den märren jag skrev om i #8 var också litet, som en harunge nästan, hon blev 123 hög och fick 39 som 3-åring och blev mamma bl.a. till en under 2.00! Det anser jag inte som fel!

silarp
4/11/13, 10:42 AM
#11

#10, nä, men det stämmer det du säger, för det är ädlare raser som jag hört om dessa fall!
Och ja, det första fölet brukar ju bli litet, det är nog samma på de flesta raser…

Tisana
4/12/13, 11:49 PM
#12

Hejsan hoppsan!

Jag har också funderat på att betäcka mitt sto. Men hon fyller 23 i år så är lite osäker på om det är lämpligt. Hon har tidigare haft 2 föl. Någon som har någon tanke om det. Hon är väldigt pigg för sin ålder och rids cirka 2-4 gånger i vecka nu men det blir lite oftare när vädret blir bättre.

silarp
4/13/13, 5:48 AM
#13

#12, hade jag inte varit alls bekymrad över däremot… hon har haft föl tidigare! Men som de andra mer erfarna uppfödarna skriver ovan, är det säkert inga bekymmer med trådskaparens russmärr heller!

Annons:
Tusen
4/13/13, 11:31 AM
#14

#12 Om hon bara blir dräktig så kommer det inte vara några större problem för henne än för ett yngre sto.

Fidelia
4/13/13, 9:59 PM
#15

Har man ett äldre sto och en bra veterinär så kan ett ultraljud ge bra svar på hur stora chanserna är. Vissa skrumpnar i livmodern om de inte fått föl tidigare, andra går äggstockarna i vila på och somliga har cystor som kan försvåra för fostret att fästa. Ett ultraljud innan kan bli billigare än att åka till hingst och chansa. Har hon gått med valack tidigare i livet skulle jag dessutom ta ett bakterieprov.

Åldern behöver man aldrig oroa sig för. Skulle de inte klara det så tar de sig i regel inte heller och precis som #10 skriver så är naturen smart. Har haft flera ston på betäckning som varit "gamla" förstföderskor, även ädlare raser. Ingen har det gått tokigt för.

Tisana
4/14/13, 12:23 PM
#16

Tack för svar ska nog prata lite med veterinären och kolla livmodern.

orangeh
11/12/13, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej igen! Fortsätter på den här tråden då hon inte ville bli med föl i våras/somras. Hon stod på "avelsstation" i en och en halv månad, varav hon inte gillade den lilla spiltan hon måsta in i för att semineras (hon är livrädd för transporter, så förmodligen växlade hon ihop de två sakerna när det blev trångt och mycket människor). 

Så vi flyttade henne till ett ställe som har egna hingstar där hon fick stå i ytterligare några månader. Hon var inte så pepp på det heller så hon fick åka hem då hon inte alls var glad på hingsten. 

Nu vet jag inte hur jag ska göra! Därför skriver jag här igen. Hon är som sagt 19 år, försöker vi igen till våren är hon 20 (21 när fölet föds om hon blir med föl). 

Hon har inte haft föl förut. 

Är det värt att försöka igen? Tror ni det går enklare om hon går ner i vikt? Kan jag göra något för att locka fram brunsten? Finns det något riskabelt med att ta föl så sent? 

Tacksam för svar! Varken Bella eller jag har någon erfarenhet vad gäller avel. Men vi har goda kontakter som säger att det bara är att köra på. Tänkte dock höra med er som är insatt i just russavlen vad ni säger. 

En fluffig och för dagen överviktig ,men annars pigg och frisk, Bella.

ekbacka
11/12/13, 3:06 PM
#18

#17 Hej, jag hade också problem med mitt sto i somras. Hon och hingsten rök ihop och slogs och han ville inte alls betäcka henne.

Vi tog ett ultraljud och veterinären tyckte att livmodern såg "skrumpen" ut. ( mitt sto är 12 år). Hon fick hippotrim och sen vid betäckningen så sköljdes hon också.

Hon var dräktig vid ultraljud på dygn 22, men sen har jag inte kollat eftersom det var försent att betäcka om. Men när veterinären har vägarna förbi så får hon kolla.( Det ska va ca dygn 100 nu.)

Jag har hört fler hingstar som inte vill betäcka om stoet har en infektion, så kolla gärna det innan du försöker igen nästa vår.

Lycka till.🙂😃

trolldalen
11/12/13, 4:00 PM
#19

Kan du inte låna en hingst som kan gå med henne hemma? Brukar finnas flera  hingstar som söker station att stå på. Kan funka bättre i hemma miljön för henne.

Hon ser ganska rund ut! Hade hon varit min så hade hon fått banta. Om hon blir dräktig så blir hon också tyngre.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

orangeh
11/12/13, 5:12 PM
#20

#18 Det ska jag kolla upp! Tror du man kan göra det redan nu, eller är det risk att hon får (om det nu är det) tillbaka en infektion innan våren tror du? 

#19 Jo vi håller på att banta så gott vi kan. Till våren/sommaren ska vi försöka vara i topptrimm igen! ;) 

Vet du någon som eventuellt skulle kunna tänka sig det? Om någon vet får ni ju gärna höra av sig. Jag bor på en bondgård så vi har både boxplats och stora hagar om någon skulle kunna tänka sig att låna ut en hingst till mitt sto något tag under sommaren..

Annons:
[Justie]
11/12/13, 8:41 PM
#21

#20 Skriv en ny tråd redan nu där du söker hingst, så syns det tydligare 🙂

garrilina
11/12/13, 9:09 PM
#22

Vill göra en förtydligande när det gäller Bella här eftersom det var en av våra hingstar hon skulle betäckas med. Kollad var hon på semin innan hon kom till oss, alltså ingen infektion, däremot kom hon aldrig i riktig brunst på hela sommaren inte ens med spruta. I och med att hon inte brunstade visade inte vår hingst något intresse för henne, de betäcker ju inte ett sto som inte brunstar.

Upp till toppen
Annons: