Annons:
Etikettutställningar
Läst 961 ggr
nika85
2013-04-02 10:53

Utställningar unghäst

Bör/ska man visa sin ettåriga hingst? Vid vilken ålder ska/bör man visa? Vad är tanken med att ställa ut en hingst man inte tänkt spara? Ska man överhuvudtaget visa en "framtida" valack? Visst får väl hästens mamma poäng för sina visade avkommor?

Var kan jag hitta lite information om detta? Var hittar jag utställningar/premieringar i Östergötland?

Hur brukar ni göra?

Annons:
steilinger
2013-04-02 11:38
#1

på sh har du premieringar och östergötlands ponnysällskap har i Norrköping (knivberga 10/6 med domare Morgan  J. Unghästutställning i sep. Så klart du ska ställa ut.

StuteriSolo
2013-04-02 12:22
#2

För föräldrarna till hästen ger det meriterande poäng, och för din ponny massor med nyttig social träning inför framtiden, oavsett om han ska bli valack eller ej. När jag vara hade ett par ponnyer visades alla från ett  års ålder, nu har det blivit sämre med den varan.. 😃

silarp
2013-04-02 12:39
#3

håller med! jag tycker ALLTID man ska visa sina unghästar, oavsett vad! Men det är väll bara jag kanske…

Reko
2013-04-02 13:59
#4

#4 Precis min inställning! Hästen blir hanterad, lastad och får träffa andra hästar i ett annat sammanhang. Utmärkt träning vad man än ska gör amed hästen i framtiden.

Till nika85, beroende på poängen är visade hästar meriterande för sina föräldrar. Vilka poäng som meriterar hittar du i storeglementet. Glöm inte treårstest!

nika85
2013-04-02 21:51
#5

Tack för era svar :-) Jag känner mig rätt vilsen i denna nya men roliga russvärld. Redan innan era svar hade jag tanke på att ställa ut, men som sagt, vet inte riktigt hur det går till.

nika85
2013-04-03 21:29
#6

Nu har jag försökt läsa på lite.

En liten fråga - ettåriga hingstar ska alltså visas i träns med tränsbett? Vad för slags bett, tvådelat, tredelat, rakt, fasta ringar mm? Hittade inget mer än "tränsbett".

Jag är inte så sugen på att stoppa in grejer i munnen på honom redan nu :-/

Annons:
Tinula
2013-04-04 12:51
#7

Jag upplever ett mullenmouth-bett som väldigt milt, och använder det själv till min häst. 

Jag ser inga nackdelar med att börja vänja honom vid bett redan, du behöver ju inte "använda" det bara för att det finns i munnen. Börja med att tränsa med bett, men ha grimman över. Då får han vänja sig vid att ha något i munnen, samtidigt som du inte riskerar att dra honom i munnen om han skulle studsa iväg. Hantera honom mycket så ni vet vad ni kan förvänta er av varandra. Träna på positionen, stanna, svänga, lyssna på och lyda ditt kroppsspråk i grimma, då kan han det i träns med sen. Själva bettet behöver du inte använda många gånger innan det är dags, och har du gjort ett bra grundarbete behöver du förhoppningsvis inte ta i det då heller, utan han lyssnar på och följer ditt kroppsspråk, och håller den positionen du lärt honom hålla.

Upp till toppen
Annons: