Annons:
Etikettfärger
Läst 2178 ggr
Jenni79
2013-04-01 22:11

Gulsvart?

Försökte söka bland äldre inlägg, men kunde inte hitta den amerikanska websidan för dna-test. Funderar på att sända in prov för att kolla om Xter månne kunde tänkas vara gulsvart. Eller är det bortkastad tid och pengar - är det kanske helt omöjligt att han är det?

Annons:
PernillaJ
2013-04-01 22:42
#1

Har du kollat under rubriken "Färger"? Länk.

I min mening är det bortkastade pengar att DNA-testa Xter 508 för gulsvart, eftersom han har en fux pappa och en brun mamma.

Däremot är jag inne på att han antagligen har skäckanlag "Splashed White", så det vore det intressant om du kollar honom för - och gärna berättar vad testresultatet visar efteråt 🙂

Jenni79
2013-04-02 09:19
#2

Tack Pernilla!
Så långt som skäckanlag har jag inte ens vågat tänka tanken. 😃
Hans tecken och halvt blåa vänsteröga är ju lite speciella - tror nog att jag ska ta och rycka loss lite tagel nån dag.
Är det m.a.o. UC Davis jag borde vända mig till?

Xter kan inte ha ärvt gulanlag från mormor Olivia 2677, som var gulbrun?

[Croneld]
2013-04-02 09:31
#3

#2 Nej, man kan bara ärva gulanlaget från sin mamma eller pappa.

PernillaJ
2013-04-02 10:23
#4

#2 Du får använda antingen UC Davis eller Animal Genetics; vad jag kan se erbjuder inget av de svenska labben Splashed White-test än.

Jag tror att Xter (och hans helbror Ursus, fast troligen inte den tredje brorsan Taktik G) har fått skäckanlaget via Tindra - Olivia - Fanfar, etc.

Som Croneld redan svarat i #3 kan Xter omöjligt ha fått gulanlaget från sin mormor eftersom hans mamma inte hade det. Till skillnad från skäckanlaget kan gulanlaget inte ligga dolt. Skäckanlaget Splashed White är recessivt, gulanlaget är semi-dominant. En häst med gulanlag har alltid (minst) en förälder med gulanlag.

Upp till toppen
Annons: