Annons:
Etikettallmänt
Läst 2197 ggr
halogen
2013-03-18 18:45

Galopp med Russ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon som har erfarenhet av galoppsporten med sitt russ?

Jag och min dotter har en liten herre som heter Strindberg😎,som vi just har tagit licens med,hon som ryttare och jag som tränare. Vi är jättenöjda!

Strindberg verkar tycka att det är megaroligt och har "tänt till" ordentligt,även hemma.För att inte tala om dottern. Snacka om lycka!!

Har väl förstått att russen kanske inte är dom snabbaste kanonerna på galoppbanan😴,i alla fall inte vårat,men ack vad han fyller sin funktion väl!! Lugn stabil och trygg och hetsar inte upp sig för onödiga saker,men samtidigt väldigt pigg och vaken!

Skulle vara kul om nån med erfarenhet av "galoppruss"kunde berätta lite om sina erfarenheter!

Annons:
mallan-nog
2013-03-19 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi tävlade en hel den med vår Monita för några år sedan. Då kördes det rena russlöp på Täby, då det var stor efterfrågan på dessa och jag tror även att Mälarruss var delaktiga till detta. Monita vann ganska många russlöp har för mig att hon startade i 8 russlöp och vann 7 utav dem under 2002 & 2003. Då var det 2 utav loppen som gick som Russ SM och hon vann SM både 2002 & 2003.

Vi har gjort två starter ihop med de "vanliga" B-ponnyerna och då slutade hon fyra i det ena loppet och femma i det andra (målfoto mellan henne, trean & fyran, så det var hårt). 

När russgalopperna lades ner så kände vi oss inte längre lika motiverade till att tävla i galopp. Dessutom hade min syster (som red) då blivit för gammal. 

(Bilden är tagen av Bea Jakobsson och är från russ-cupen i Dala-Järna 2008, då med Lovisa Backman i sadeln)

Fidelia
2013-03-21 10:30
#2

Denilson 529 startade galopp t.o.m förra året. Men hans mentalitet är att vara nöjd för att få vara med. Startsnabb men slutar ta i på upploppet. Fast han tycker det är roligt. Julia som red honom har tyvärr vuxit ur B-ponny.

Samma med honom, alltid lugn och stabil. Strulade aldrig i starterna.

Tyvärr är inte ponnygaloppen direkt rättvis. Eftersom alla startar i samma lopp och på samma distans får de långsammare ponnyerna aldrig någon chans.

Lycka till med er ponny och ha kul. Det är viktigast.

ryttarn
2013-03-21 16:10
#3

Russet Piggybank som finns i Norge kom tvåa i Skandinaviska mästerskapen 2012 enbart slagen av svenska dundergalopören Too Bright Too som jag tror vann varenda start dom ställde upp i förra året…..

http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=1849&topMenuId=17

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

GranoStall
2013-03-23 10:46
#4

Vi startade två av våra russ för några år sedan i galopp och även om galopp som sport är en rolig gren så tröttnade vi ganska fort p.g.a. av det Fidelia skriver om att det inte är rättvist. Dels p.g.a hur man skriver proppar, brukar finnas två proppar per kategori där de som vunnit under säsongen har en propp och de som inte vunnit under säsongen har en propp, men också för att många ponnyer är större än den kategori de tillåts tävla i. Vårat sto på 129 cm borde ha varit en av de störtsa ponnyerna i kat B men var istället en av de minsta och i galoppsporten spelar det ganska stor roll. När man sen dessutom delar lopp med många startande efter mankhöjd och våran häst i princip enbart tävlade mot C ponnysar så säger det sig självt att de andra har en fördel och vi valde därför att sluta med ponnygalopp.

MagganS-B
2013-03-24 08:31
#5

# 4 Då förstår man att Allmänna mätkommittén försvann…..

halogen
2013-03-31 21:24
#6

Tack för era inlägg,känns som vi delar uppfattnig om att det inte verkar helt rättvist,men man får väl "hang in there" så länge dottern tycker det är roligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: