Annons:
Etikettallmänt
Läst 3913 ggr
giffan
2/22/13, 10:26 PM

Låna ut ponny..

Hur tänker ni om ni lånar ut en ponny? Det jag tänker på är om ett kontrakt skrivs, och att man ska återlämna hästen i samma skick som när man tog emot den.

Säg att ponnyn får eksem under tiden, eller fång. Hur löser man det? Får man stå sitt kast då eller blir den som lånat hästen ersättnings skyldig på något vis? Eller om hästen blir skadad och inte användbar som rid eller kör häst?

Kan man skriva något i ett kontrakt för att komma runt det… för att klara sig själv?

Detta är inget som hänt just nu utan endast spekulationer och jag sitter och funderar lite bara.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MagganS-B
2/22/13, 11:00 PM
#1

Du kan inte jämföra eksem och fång…..Eksem kan dom få av mygg eller knott och det går inte att veta om hästen är överkänslig, det kan man ju inte alls förutspå…..Fång däremot är ju många gånger en utfodringssak.

När jag lånat ut hästar så är dom alltid försäkrade som jag själv betalar för att veta att det verkligen blir gjort! Lånar aldrig ut till nån jag inte är helt säker på, eller att folk jag känner väl kan lämna referenser på! Händer det så händer det…..

silarp
2/22/13, 11:11 PM
#2

Håller med ovan… och så fråga dig oxå vad syftet med utlåningen är…
Är det att du INTE vill sälja hästen men ändå måste för ett tag och sedan ämnar behålla, eller att du vill sälja, men inte får sålt…?
Jag lånade ut en ponny med "hyrköp"… tog 1000 kr i avbetalning per månad, och så skulle det gälla ett halvår, sedan skulle hon bestämma om hon skulle ha henne, om inte fick jag tillbaka i samma skick som jag lämnade. (om inte skulle vetrinär intyga att så inte var fallet. vi fotade och jag har vetrinär på gården ofta som tittade på henne före flytt.)

Om hon ville köpa, -som hon sedan gjorde, drog jag av det som var avbetalt. Jag skulle helst INTE låna ut häst om inte ovanstående gällde…

Tusen
2/22/13, 11:34 PM
#3

Jag har lånat ut och skrivit ett ordentligt kontrakt. Jag hann inte med men ville inte sälja idagsläget. Hästen blev utbilldad och jag var nöjd när den sen kom hem igen.

trolldalen
2/23/13, 8:54 AM
#4

Lånade ut en ponny(shettis) för några år sedan, som dog i tarmvred hos fodervärden. Vi hade ett bra utförligt skrivet fodervärdsavtal med bla. punkten "om hästen blir sjuk". Jag stod för försäkringen och hon för alla övriga kostnader. Ponnyn stod fem mil bort så jag var dit och kolla till några gånger på hösten, han hade det bra. Hade aldrig i åtanke att ponnyn kunde dö hastigt när vi skrev avtalet men så vart det.

Fodervärden fick stå för vetrinär vårdskostnaderna (dyrt! helg så klart) som inte täcktes av hästförsäkringen. Hon ordna så att han vart begravd på deras gård efter ansökan från länstyrelsen å kommunen. Viktigast var  att vi hade en bra kontakt hela tiden och att jag inte lagt någon skuld på fodervärden för att ponnyn dog.

Det gick illa då men behöver inte hända igen! kan tänka mig låna ut ponnysar till fodervärd igen.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Fiffilura
2/23/13, 9:37 AM
#5

Jag lånar ut två ponnyer just nu. Den ena är ett ungt russ som jag lånar ut som körponny. Jag skrev ett nästan överdrivet detaljerat kontrakt. Idag kan jag tycka att det är överdrivet då fodervärdarna är de bästa tänkbara, men det visste jag ju inte då. Vi hade väldigt bra diskussioner innan och diskuterade igenom jobbiga saker som avlivning, var gränsen går för veterinärvård. Jag utgick från ett färdigt kotrakt som finns att köpa och skrev ett eget för det blev så kladdigt med alla tillägg.

Jag har även haft ponnyer på foder med det ovan nämda kontraktet. Funkat bra.

Men jag tycker det är bra att skriva ett överdrivet detaljerat kontrakt om något händer. För allas skull.

Tusen
2/23/13, 11:45 AM
#6
Annons:
ryttarn
2/24/13, 9:37 AM
#7

Jag skriver alltid kontrakt när jag lånar ut eller, som jag tidigare gjort flera gånger, lånat häst. Detta även om det varit till goda vänner. Man skall alltid ha överenskommelsen skriftligt så ingen diskussion behöver uppkomma om något inträffar.

Vid utlånade av häst vill jag att låntagaren gör en vet besiktning av hästen, när hästen kommer tillbaka gör jag alltid en veterinärkontroll. Ev behandling av då upptäckta skador bekostas av fodervärden. 

Sedan tar jag väldigt noga referenser på de som vill låna, men tyvärr kan det gå riktigt fel ändå och då är det viktigt att man har precis allt på pränt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
2/25/13, 2:31 PM
#8

Om man får flika in en liten åsikt angående lån, skulle jag vilja säga att tror att själva utlånade av ponnyer bidrar en dålig köp- och säljmarknad för russen. Vet inte hur många som har frågat om jag vill låna ut mitt russ som jag har till salu nu… Ingen vill betala för en häst när man kan få låna en gratis.

ryttarn
2/25/13, 7:17 PM
#9

#8 För egen del kan jag säga att de hästar jag lånar ut endast är ston som jag vil ska få meriter innan dom går i avelsboxen. Kan ibland hända att jag lånar ut för en kortare period som en form av öppet köp. Man kan lättare styra villkoren i ett fodervärdskontrakt än i ett köpekontrakt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2/25/13, 10:06 PM
#10

# 8 Jag tror faktiskt mer på en form av hyrköp! Man betalar en viss summa per månad och sen har man ett restvärde, alltså en slutsumma som man skall betala om man bestämmer sig!

giffan
2/26/13, 9:23 AM
#11

#8 Det beror nog lite på vad man har för häst. Vissa kan det ju vara bra att låna ut för utbildnings syfte. Vi har lånat flera gånger och då har det varit oinkörda unghästar som ägaren lättare fått såld då den blivit inkörd och startad.

Även äldre kan det vara enklare att sälja undertiden dom är utlånade då dom hålls igång. Och det går ju att baka in i ett kontrakt hur man vill ha det. Man kan låna ut fram tills det hästen blir såld… eller så kan kontraktet löpa månad för månad…

Jag skulle absolut kunna låna en tävlingshäst bara en kortare period om det skulle underlätta för ägaren att få den såld.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

juliapettersson
2/26/13, 7:24 PM
#12

Men det känns som att det är ganska sällan som det handlar om att ägaren vill låna ut hästen för att få meriter. Oftast står det "säljes eller utlånas" i annonsen, tror att många gånger är ägaren smått desperat att få iväg hästen fort när säljmarknaden ser ut som den gör. Men att låna ut sin häst förstör i det långa loppet.

ryttarn
2/26/13, 9:06 PM
#13

#12 Jag kan ju inte tala om hur andra gör och tänker, men de två ponnyer jag har utlånade just nu, Troll Twix och Isilon Tinüviel, är för att dom skall få mer meriter innan det är dags för avelsboxen. Jag har även ett alternativt två ston till som jag skulle vilja låna ut om jag hittar rätt person. 

Min tanke är att ha två till tre ston i avel och eftersom Jubla II(19 år) och Jaritza(16 år), som är mina nuvarande avelston, börjar bli till åren måste jag ju planera i tid för nästa generation. Troll Twix(11 år) fick ett föl som 8 åring och är efter det ute på banorna igen för att samla på sig lite mer meriter innan hon kommer hem och då tar över efter Jubla II om några år. Sedan är tanken att Jaritzas dotter(Isilon Tinüviel) eller Troll Twix doter(Isilon Almárëa) tar över efter Jaritza osv….

Det är så jag tänker och det är anledningen till att jag lånar ut vissa ston. Skall man hålla på med avel får man även planera framåt och jag har själv ingen möjlighet att träna och tävla hur många ponnyer som helst och jag vill helst ha ston som är meriterade i andra sammanhang än "endast" utställningsringen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Reko
2/27/13, 10:38 AM
#14

#12 Jag är också en av dessa som "förstör" säljmarknaden. Precis som övriga som svarat lånar jag bara ut för att meritera ponnyerna. När det kommer till trav kan jag inte meritera dem längre men kan tänka mig att låna ut till travkusk. De får en billig ponny och jag får ponnyn tränad, kvalad och startad, en win-win-situation! Däremot vill inte jag ha den utlånad hur länge som helst utan då får de bestämma sig. Ska de köpa eller ska jag sälja? Hade jag däremot haft en startad häst hade jag inte lånat ut.

För att återgå till ursprungsfrågan har jag använt mig av sptf:s leasingavtal. Det räcker för mig. Några tillfällen har jag lånat ut en avelshingst och då skrivit ett skriftligt avtal.

Upp till toppen
Annons: