Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5621 ggr
Tusen
2013-02-20 08:58

Fråga om hösilage

Har blivit erbjuden att köpa hösilage taget under 2012. Men då jag redan köpt in allt fram till i sommar undrar jag följande:

Försämras hösilage om det står? På vilket sätt i så fall?

Duger ett hösilage till hästfoder om det är mellan 1-2 år gammalt? (Det blir ju nästan 2 år gammalt då jag tar det sista i så fall)

Finns det annledning till att köpa det billigare (pga kvallitéen)

Finns det kanske t.o.m. fördelar med ett äldre hösilage?

Behöver man göra en ny höanalys?

Annons:
silarp
2013-02-20 11:27
#1

av erfarenhet kan man säga att ensilage i balar (beroende på hur hög ts det är…) oftast blir sämre från jan-feb och framåt….
Med sämre menar jag inte halterna i gräset, utan fräschheten…
Det blir mögelfläckar, kanske har dom stått, och så blir det sol,,, lite tunn plast, nån fågel har pickat… det blir mögel som sedan sprider sig in i balen.
Vi använder i princip bara enilagebalar till ungdjuren när kvalisorten blir sämre… mjölkkor måste det vara HUNDRAPROCENTIGT till… (det ser man när man öppnar dom! det ska lukta gott oxå!)

Har man sådana balar vi brukar göra till hästarna, som är som HÖ fast hösilage (plastat) så är det ju betydligt torrare. Förutsatt att balarna är hela, och stått på bra plats (inte surt eller dumt, så fåglar el möss ätit hål) kan dessa hålla hyffsad kvalitet mycket längre. Men det brukar även på dessa märkas, när vårvintern startar, att det är fler balar som har mer mögel osv…
Jag plockar bort ALLT (inte små små mängder jäst möjligen…) som är dåligt, dammigt, kladdigt el liknande. INGET får ha avikande lukt/smak/färg/konsistens.
Inte lika supersupersupernoga om man inte har dräktiga hästar kanske, men jag försöker tänka så rakt över…
ABSOLUT inget rykigt!!!
Jag hade inte köpt billigare hösilage till mina hästar om det var gammalt, om jag inte först öppnat och sett vad det var, och då hade jag alltså gjort det FÖRST, och SEN köpt… EN i taget….

Linnea
2013-02-20 11:56
#2

Även om de inte blir mögliga så sjunker näringsvärdet i dem men det kan ju vara en fördel till vår typ av häst. Men som sagt, var noga med att kolla mögel osv, ju längre de ligger ju större är risken att de blir dåliga. Om du köper, så jag du behöver göra ny analys. Kan ju vara intressant att se hur mycket det skiljer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

RC71
2013-02-20 17:33
#3

#2 Varför skulle näringsvärdet sjunka ?

StuteriSolo
2013-02-20 18:31
#4

Ibland har vi kvar balar som vi fodrar med i början av nästa säsong, har de klarat sig från fågelmarodörerna är de flesta fräscha, men en del är mögliga och får kastas.

Man får ju tänka på att flyttas balarna så blir plasten otät om de inte står på pall, och det blir då garanterat mögel i balarna.

Våra plastas vid skörd och körs genast till lagringsplatsen, och flyttas sedan inte förrän de ska fodras med. 

Vi säljer helst enstaka eller om det är riktigt kallt kan man ta hem för en längre tid, men annars blir det mögel i dem när man har klämt dem med balgripen.

silarp
2013-02-20 20:33
#5

håller med både 3 och 4.. testerna är ju rätt…"godtyckliga" ändå.. från början så att säga, det kan skilja en hel del från olika delar på samma skörd…

Man får ta dom med iaf en LITEN nypa salt!

Linnea
2013-02-22 12:11
#6

#3 Så fort du skördar något, oavsett vad det är så börjar nedbrytningsprocessen. Den avstannas en del av att man konserverar höet i balar men den stoppas inte helt. Precis som när du lägger saker i frysen, processen avstannas kraftigt men allt blir dåligt även i frysen bara man väntar tillräckligt länge. Så ja, näringsvärdet sjunker iom att gräset börjar brytas ner. Nedbrytning är inte= förruttnelse, det är ett senare stadium när nedbrytningen gått längre.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
RC71
2013-02-22 15:37
#7

6 . Vad är det som bryter ner näringsvärdet i plastat foder eftersom den processen inte finns i torrt hö som är väl lagrat ?

silarp
2013-02-22 16:06
#8

#7…… i TORRT hö, som är pressat i lösbalar/hårdbalar (eller storbal för den delen..) startar ingen process eftersom det är torrt…UTAN plast..
Ensileringsprocessen startar när det plastas och blir tätt…, oftast kanske det foder man väljer att plasta inte är HELT torrt… För att man ska få en bra ensileringsprocess krävs lite lagom fukt…

silarp
2013-02-22 16:07
#9

OHNEJ!!! nu använde jag stora bokstäver igen! ::URSÄKTA! Skrek inte, utan försöke bara vara lite tydlig…

RC71
2013-02-23 09:45
#10

Jag vet att det krävs en viss TS för att få en bra ensileringsprocess. Men vitsen med just den processen är ju att bevara (konservera) fodret och dess kvalitet .

Jag funderar fortfarande på vilka värden som försämras under en korrekt lagring , och vad det i så fall är som försämrar fodret ? Att vitamininnehållet sjunker med tiden vet jag .

Är det någon här som analyserat sitt inplastade grovfoderfoder från samma parti ,  flera gånger under ett år ?

Jag har aldrig hört påståendet så är nyfiken på detta och i så fall hur stor % försämringen är av  energi och smältbart råprotein i fodret .

# 8 Du kanske har någon källhänvisning så jag kan läsa själv?

Fiffilura
2013-02-23 10:31
#11

Vi tar vårt eget foder och vi har aldrig märkt någon skillnad på äldre foder under förutsättning att plasten är hel.

Så fort det är det minsta lilla hål på plasten är ju balen förstörd såvida den inte konsumeras direkt. Om det är kallt håller det ju längre. Det funkar ju om man tejpar direkt efter att skadan uppkommit, men skadan är ju liksom redan skedd och ju längre balen står desto större är riksen att fodret blir förstört.

Tveksamt om jag skulle köpa gammalt hösilgae just av den anledningen att skaderisken på plasten är hög och att fodret således kan vara dåligt. Om du dessutom ställer ut hela balar är det inte säkert att du ser det dåliga….

OM jag ändå köpte gammalt foder skulle jag syna balarna noga och kräva ngn slags garanti som att inte betala för dåligt foder….. När vi sålt har köparen fått en ny bal om det varit dåligt.

silarp
2013-02-23 10:44
#12

sök foderrådgivare, kontakt finns att få hos hushållningssällskapen.

Tusen
2013-02-23 11:43
#13

Jag kommer naturligtvis bara betala för de balar som jag kan använda. Det ser både jag och han jag köper hösilaget från, som en självklarhet. Och inte kommer mina hästar fodras med dåligt hösilage.
Vi fodrar kaka för kaka så vi synas alltid balarna på det sättet. Så mögelrisken är jag inte rädd för. Mer fundersam på omdet kan vara andra försömringar som gör att man bör undvika äldre balar.

Men TACK för alla svar. Jag har läst och lärt mig en hel del om detta. 🙂

Annons:
RC71
2013-02-24 08:48
#14

#12 Var det riktat till mej ?  Som jag skrev tidigare har jag aldrig hört påståendet från något håll , inklusive foderrådgivare.

Linnea
2013-02-24 14:18
#15

Ren logik och inget annat. Allt organiskt material bryts ner med tiden inkl näringsämnena. Hur lång tid detta tar är ju olika. Om man gör en riktigt bra konservering så kan den hålla i decennier, frågan är om plast är tillräckligt bra som behållare för att det ska gå.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
2013-02-24 19:25
#16

#15, precis… och jag känner inte till att man behållt/"hamstrat" balar i några längre perioder för att spara till "sämre tider"… och det tror jag inte BARA beror på att man gör slut på det….
annars kunde man  ju börja fodra på sitt "nya" lite sämre gräs på våren/sommaren, och "spara" överblivna "bra" balar till hösten eller nästa eller nästnästa år… men det känner jag som sagt inte till att man brukar göra….

Upp till toppen
Annons: