Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4627 ggr
sandra75
2/13/13, 11:15 AM

B-vitamin pälsfällning/Sättning

Amanda började fälla några hårstrån för några veckor sen på halsen. Nu börjar det lossna lite större tovor och även på andra ställen på kroppen.

Jag började ge henne foderjäst - B-vitamin förra veckan. Men frågan är hur mycket man bör ge ett russ?

Hennes foderstat var en komplett och bra fungerande innan. Nu får hon betfor ca 1dl blandat med ca ½dl foderjäst.

Vad ger ni era russ för typ av b-vitamin och vilken mängd? Hur länge? tills all päls är fälld eller när det börjar komma gräs?

Annons:
Tusen
2/13/13, 1:41 PM
#1

B-vitamin är inte direkt farligt att ge hästen så ge hälften av vad som rekomenderas till stor häst.
Annars har man inte, genom forskning, kunnat påvisa att B-vitaminer har någon som helst effekt på varken pälssättning eller pälsfällning. En helt onödig utgift bara.  Men som sagt ofarlig.

ryttarn
2/13/13, 2:51 PM
#2

#1 Mina empiriska studier under 10 års tid ger dock vid handen att hästarna mår väldigt mycket bättre om dom får b-vitamin under pälsbytet höst och vår, men visst är det omdiskuterat. I min "studie" ingår ca 50 ponnyer….. :)

Jag ger Krafts pelleterade B-Vitamin, 1/2 dl/dygn men precis som #1 skriver så kan du inte överdosera då B-vitamin är vattenlöslig. Överskottet pissar hästen ut……

Har tidigare använt vanlig bakhjäst då det även har andra fördelar, men efterssom det är lite svårt att få i de hästar som inte äter kraftfoder så har det blivit pellets på senare år.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2/13/13, 7:59 PM
#3

#2 Hur mätte du då detta välmående?

Tror man på något så brukar det fungera och om det funkar för dig och dina hästar så är det väl bara att fortsätta.

ryttarn
2/13/13, 8:45 PM
#4

#3 När man jobbar med sina hästar flera timmar varje dag märker man ganska väl hur dom mår, det är väll inte så himla konstigt?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2/13/13, 9:11 PM
#5

#4 Jag skulle tro att dina hästar mår bra i alla fall.Och det tycker jag inte är konstigt heller.

Men för att kalla något för vetenskapligt eller "studie" måste man kunna mäta det på något vis. Godtycke är inte mätbart.

ryttarn
2/13/13, 9:52 PM
#6

#5 Jag har aldrig sagt att det varit vetenskapligt heller…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2/13/13, 10:26 PM
#7

Jag har också använt foderjäst till mina russ ibland, gäller dom som tävlat. Pälsen blir blank, hästarna mår bättre i magen om dom är lite lösa bl.a. Och varför tror ni att människor äter B-vitamin????? Det är bra för hud, hår och naglar! Bl.a……Vattenlösligt också, så det man inte "gör av med" kissar man ut!

Jag använder Lantmännens foderjäst:

Råprotein 250 g, råfett 30 g, växttråd 20 g, aska 197 g, kalcium 2 g, fosfor 7 g, natrium 4 g,

magnesium 1 g, lysin 14 g, treonin 11 g, cymet 7 g, metionin 4 g, tryptofan 2 g, vitamin B1 55 mg, vitamin B2 28 mg, vitamin B6 25 mg, kolinklorid 1 600 mg, niacin 220 mg, pantotensyra 65 mg, folinsyra 10 mg, biotin 0.5 mg, järn 215 mg, zink 45 mg, mangan 24 mg, koppar 27 mg och selen 0.5 mg.

Smältbart råprotein 213 g/kg.

" ges till hästar vid B-vitaminbrist, dålig päls och glanslös hårrem"

Jag har markerat dom rena B-vitaminerna med fet stil, Folacin är ett "förvitamin" till B12 (ges bl.a. till gravida kvinnor)

Tror absolut på att ge ett litet tillskott av foderjäst vid både fällning och pälssättning!

Tusen
2/13/13, 10:51 PM
#8

#6 Jag tror mer på vetenskapen.

MagganS-B
2/13/13, 10:53 PM
#9

# 8 Och jag tror på det jag sett under många år…..

Tessan08
2/13/13, 11:08 PM
#10

Jag ger 1 dl foderjäst i kvällsmaten (uppblött i lucernpellets) året om, håller magen i trimm samt ger superfin glans i päls och kanonfina hovar :) Ingen annan häst i vårat stall (12 st) är så fin i pälsen och hovarna som vår men så ger dom inge foderjäst heller… enligt devisen "det behövs inte"…

Tusen
2/13/13, 11:16 PM
#11

#9 Ja, var och en är salig i sin tro.

MagganS-B
2/14/13, 6:53 AM
#12

# 11 Vetenskapen ligger ibland väldigt långt från verkligeheten……

Tinula
2/14/13, 2:36 PM
#13

Jag har läst att extra protein vid pälssättning är viktigare än B-vitamin, kommer inte ihåg var, men ramlar jag över det igen ska jag skriva upp det!

Anledningen skulle vara att pälsen består till största del av protein, och det protein hästen får först och främst går till pälssättningen. Det är därför många hästar faller ur när de sätter vinterpäls, det blir inte tillräckligt med protein kvar till musklerna :)

Annons:
sandra75
2/14/13, 3:49 PM
#14

Tack för alla svar, alla får vara saliga i sin tro och när det kommer till hästfoder tror jag att det både finns en vetenskaplig sida och en "troende" och det finns lika många läror & teorier som det finns forskare/troende :)

Foderjäst innehåller ju mycket protein så jag antar att man slår två flugor i en smäll och det kanske inte bara är B-vitaminen som gör gott.

Jag är bara lite orolig att jag när jag ger foderjäst och betfor överfodrar mitt russ. Hon drogs ju med lite övervikt när jag köpte henne och vi har sakta men säkert bantat med både begränsad fodergiva och motion. Men ska försöka att öka motionen istället för att begränsa fodret mera.

Upp till toppen
Annons: