Annons:
Etikettridsport
Läst 2987 ggr
Tusen
1/13/13, 7:17 PM

Är detta dödsstöten för B-ponny aveln?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sänkt ålder för ponnyryttare. B-ponny får ej längre tävla i SM. Gör gärna inlägg i länken precis här under.

Läs mer.

Här finns ännu mer att läsa.

LÄNK

Annons:
MagganS-B
1/13/13, 7:43 PM
#1

Verkligen något för Styrelsen i Svenska Russavelsföreningen att bita i!

savrarpstuteri
1/13/13, 7:45 PM
#2

Nej, det behöver det inte alls vara! Ännu en stor anledning att ha Russmästerskap!!!

nika85
1/13/13, 7:53 PM
#3

Innebär de att efter 2017 sänks b-ponnyryttaråldern till 12 år?

Tusen
1/13/13, 9:00 PM
#4

#3 Enligt förslaget: Ja!

Gurkane
1/13/13, 9:50 PM
#5

Men herregud! Vad mycket tokerier dom hittar på! Uppväxt med b-ponny, men först efter fyllda 12 år. Innan dess fick vi ingen häst…

nika85
1/13/13, 10:29 PM
#6

#4 Vad synd, vad ledsen jag blir…. Jag menar, ungarna är ju så olika stora ju. Bara kolla i min dotters förstaklass. En 13åring behöver ju inte vara för stor för sin b-ponny…

Annons:
Tusen
1/14/13, 12:03 AM
#7

#6 Absolut inte. Dessutom fins det små vuxna. Vår 16-åriga stalltjej är inte större än de flesta 12 -åringarna häromkring. Snarare mindre.

Mixie
1/14/13, 2:41 AM
#8

Kul!!

//Mickan

ryttarn
1/14/13, 8:02 AM
#9

Att det skulle ta död på russaveln är inte speciellt troligt. Ridsporten är en extremt liten del av efterfrågan på russ.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
1/14/13, 8:51 AM
#10

# 9 NU är ridsporten liten ja, men innan förra ändringen var den större, det här är bara andra steget!

Tusen
1/14/13, 10:29 AM
#11

#9 Eftersom detta gäller ALLA B-ponnysar och B-ponnysarna är de som är flest representativa på t.ex. SM, så är det klart att det påverkar alla B-ponnysar. Även russ. Fast nu var rubriken inte "Dödsstöten för russaveln" utan för …"B-ponnyaveln".

Teja-Bea
1/14/13, 10:37 AM
#12

#11 Hur tänker de om de stänger ute den kategori som är högst representerad? Förvånad

Det är väl bara att försöka tänka positivt.

Jag gillar #2's förslag! Dags att fixa russmästerksap!! Kanske sammanslå både hoppning och dressyr samma dag?!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

GranoStall
1/14/13, 2:06 PM
#13

#9 Jag skulle säga att den är ganska stor, på lokal nivå är det mkt russ som tävlar och ponnytravet har minskat de senaste åren.

//Cecilia

Annons:
Fidelia
1/14/13, 2:16 PM
#14

De ponnyer jag säljer hamnar i första hand inom ridningen.

Men russen är ju väldigt allround och även väldigt körbara. Kan tänka mig att detta är värre för tex welshaveln där de flesta rids och tävlas.

VeronicaP
1/14/13, 4:36 PM
#15

Jag blir rent ut sagt förbannad på de personer som sitter där och tänker ut , de måste vara några riktiga fårskallar som aldrig har tävlar och ridit själva och absolut inte en B-ponny.

Jag som även har fött upp Welsh ponnyer säger att de även kommer att bli spiken i kistan för de små finingarna med.

ryttarn
1/14/13, 4:46 PM
#16

#9 o #11 Russaveln är det jag vet något om och man får väll ändå utgå från nuläget. Av de uppfödare som jag är i kontakt med på en någorlunda regelbunden basis så är travet nummer ett, därefter "familjeponny", körponny och någon gång ytterst sällan till tävlingsryttare(varandes eller blivandes). Så som jag ser det så är en minskning av en nästan obefintlig marknad inte en dödsstöt. Mer problematisk är isåfalll ponnytravets minskning även om det känns som att det är på G att öka igen.

Jag menar deffinitivt inte att SRFs förslag på regeländringar är bra, bättre hade varit att helt ta bort åldersgränserna. Som gammal hoppryttare skulle jag gladeligen sälja russ till satsande ridsportare,

#15 Håller helt med dig. Övriga B-ponnyraser riskerar att få det riktigt tufft……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
1/14/13, 5:08 PM
#17

Väldigt tråkigt. Jag känner mig inte särskilt stor ens som vuxen på mina två russton. De är förvisso 127 resp C-ponny.

Fiffilura
1/14/13, 6:06 PM
#18

Galet! Men ändå bättre än det jag hörde och skrev om här. Jag hörde att gränsen skulle vara 10 år för b-ponny och 16 för c och d.

Mille
1/14/13, 6:15 PM
#19

Jag har tidigare varit väldigt sugen på att få ut mina russ som framförallt tävlar i ponnytrav även på ridsportstävlingar, men intresset för det har avtagit mer och mer. Det handlar delvis om åldern, svårt som det är att hitta någon som kan rida och vill träna för att sen kunna tävla kanske ett år. Även de nya mätreglerna gör att det inte känns så värt att mäta om bara för att de ska få testa på lite hoppning eller dressyr, särskilt när alla mina ponnyer är en bra bit från maxgränsen.

Vi skaffade för övrigt ett russ när jag var 11, tur man inte höll på med ridsport. Gick uppenbarligen bra att rida ändå för vi höll på med westernridning i flera år efter det (där fanns inga åldersgränser). Min erfarenhet av ridsporten över lag är att man gärna ser lite för stora ponnyer till barnen men gud nåde den som rider ponny för långt upp i åren.

Intressant att det samtidigt är på tal inom ponnytravet att höja åldern från 10 till 13 år för monteryttarna.

GranoStall
1/15/13, 6:14 PM
#20

#16 Med 600-700 startande B-ponnysar plus ett antal i utlandet och unghästar som förhoppningsvis kommer till start, och med uppskattningsvis 6000-8000 russ i Sverige så har majoriteten en sysselsättning utanför ponnytravet. Sedan är prisbilden en helt annan på ridsidan men de kräver också mer utbildade hästar och helst inte föl. Har pratat med flera russuppfödare som bekräftar den bilden.

Men kan vi göra ngt, namninsamling etc och lämna in från russavelsföreningen kanske i samarbete med de övriga B-ponnyraserna?

//Cecilia

Annons:
Tusen
1/15/13, 6:24 PM
#21

#20 Bra! Hoppas bara att VI tar tag i det och inte bara "någon".Flört

savrarpstuteri
1/15/13, 10:35 PM
#22

# 12 Precis Glad!

Det har faktiskt genomförts ett Svenskt russmästerskap i Västervik (år? ) Där gick tävlingen över två dagar. Grenarna var hoppning, dressyr, körning -både dressyr och hinder- man kunde samla poäng från de olika grenarna samt att det sen var obligatoriskt att ställa ut ponnyn som kunde dra nytta av de poängen i allroundtotalen.

Vi som var där hade fantastiskt trevligt och det skulle mycket väl kunna arrangeras russmästerskap i alla lokalföreningar och sen ett Svenskt russmästerskap där hela landet möts (kanske genom att ha kvalat dit?)

När detta mästerskap hölls hade vi dealat lite med Svenska Ridsportsförbundet och bla var åldersgränsen 18 år.

Men man kan ju köra det "utanför" ridsportsförbundet som just ett rasmästerskap bara viljan finns hos russägare/russ styrelse för det är ju dessa resultat som sen bör betyda något även i avkommebedömning osv……..

Nuvarande ordförande i Svraf var en av de drivande under detta mästerskap, visst vore det kul att dra igång igen Kristina, eller vad säger du….Flört?

OBS att det är många år sedan jag var med och styrde i det där och det är möjligt reglerna ändrats om rasmästerskap, men det är väl bara att kolla!?

Ammiii
1/16/13, 9:15 AM
#23

Konstigt att det ska sänkas till 12 år, som sagt är många alldeles lagom för sin b-ponny fortfarande då. 13 är en bra gräns, som fungerat i många år, jag var själv med och tävlade b-ponny på mitten av 80-talet när det blev lagt en gräns, så då fick jag sluta att tävla min lilla welshponny och skaffa större(det var 18 år på alla ponny då, 16 internationellt vad jag minns)
Det rasade med antal b-ponnyer då och det var många som satte sina alldeles för små ungar på en maxad c-ponny, men den trenden höll som tur var inte i sig! Ett år mindre borde inte göra jätteskillnad, men varför plocka bort SM?
Mästerskap och att man kan delta där är ju en morot som sporrar en att arbeta!? Visst finns det ju många stora tävlingar nuförtiden, men ändå?

Teja-Bea
1/16/13, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Arrangemanget låter väldigt likt det Arroundchampionat som Mälarruss höll i Eskilstuna 1998-2006! Trav, monté, galopp, dressyr, hoppning, kördressyr, maraton/precision och exteriörbedömning.

Det svåra i att driva ett sånt projekt är att det krävs många som arbetar, och detta ideellt.

Men absolut! Vore en kanonidé att dra igång igen!! =D

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

entill
1/16/13, 11:19 AM
#25

Problemet med rasmästerskap är väl att Ridsportförbundet anser sig ha rätten att kräva licens för deltagarna, samt att man måste följa deras reglemente. Dispanser brukar lämnas vad gäller ålder på ryttare. Om nu Ridsporten ändå inte vill ha kvar B-ponnyerna, kan vi väl inte vara bundna att följa deras regler längre?!

Det kanske är dags att kolla hur stort intresset är för Russmästerskap, eller russtävlingar öht. Vill minnas att intresset var i avtagande, när vi la ner Allroundchampionatet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

bell
1/16/13, 12:50 PM
#26

Har hört rykten att Welshponny & Cob föreningen är öppna för att ta emot andra raser i sina ridtävlingar, kanske ökat sammarbete kan ge mindre jobb? http://www.swf.nu/

Tusen
1/16/13, 8:33 PM
#27

#26 Låter trevligt. Tänk om man kunde ha egna SM för A- och B-ponnysar i olika grenar. Kanske t.o.m. utanför SRF regler (tillviss del då) och kanske t.o.m. utan åldersgränser utan bara olika klasser beroende av ekipagens kunskapsnivåer. (Alltså man klassas upp efter ett visst antal placeringar eller segrar eller något sån´t) Glad

Annons:
Mixie
1/16/13, 9:11 PM
#28

Blir så förbaskad!!! Mitt russto är otroligt svårriden när det kommer till hoppningen och dressyren, när jag själv nu lagt kuskhjälmen på hyllan pga sjukdom tänkte jag att man skulle satsa lite mer på ryttarna och komma ut på lite tävlingar men dom stackarna hinner ju knappt lära sig sitta kvar över hindren innan dom är för gamla som det är! Nu har vi inga sm ambitioner men ändå..

//Mickan

Linnea
1/17/13, 11:59 AM
#29

#27 Så tycker jag att reglerna i SvRF kunde vara. Vad är det för skillnad på ponny och häst egentligen? Varför ska bara barn få tävla ponny? Har man ett visst antal plac i en klass så flyttas man upp. Finns nog många ungdomar som är duktigare än mig..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Yela
1/18/13, 10:37 PM
#30

Rid och körklubben Shetland.www.klubbenshetland.se för stambokförda Shetland har tävlingar för hela familjen med både hopp, dressyr, agility, tömkörning, körning, handlerhoppning o helt anpassat för att alla ska hitta sin kunskapsnivå att tävla på. Hade gärna haft sånt här för russen, eller B-ponny överlag.

Upp till toppen
Annons: