Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4714 ggr
[tikkidews]
2013-01-13 05:52

Tillskottsfoder till tunn ettåring?

Funderar över hur jag ska fodra för att mitt russföl ska öka i vikt, många säger att man inte ska ge naturraser kraftfoder, men jag vet inte.

Han äter just nu bara hö och hösilage (med bra värden enl analys). Köpte hippo Alfa Growpellets men det vägrar han att äta, jag ska prova med krossad havre nästa vecka. Han är 7 månader och var tunn redan när jag hämtade honom (från Lojsta) för två månader sedan, antagligen hade hans mamma haft dåligt med mjölk. Han är avmaskad och pigg för övrigt, men som sagt alldeles för tunn.

Någon som har tips?

Annons:
trolldalen
2013-01-13 08:57
#1

Hämtade två föl från lojsta hösten -11, ett sto och en hingst. Trots båda har haft samma förutsättningar är dom väldigt olika i hullet. Hingsten nu valack har alltid varit tunn och väldigt kantig, rent av smal även efter sommarbete.

Avmaskning, bra hö/hösilage och fri tillgång är det som gäller! Har gett selen 1 ggr/mån som tillskott.

Har fått avelspellets som belöning vid träning. Ingen annan kraftfoder.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

StuteriSolo
2013-01-13 10:40
#2

Många föl/unghästar som är tunna är det rätt länge, de växer ju väldigt mycket första året och man kan visst ge kraftfoder.

Bäst är ju ett proteinrikt foder som t.ex krafft groov eller liknande. Lusernpellets kan man ge också.

Har han fri tillgång på ett bra grovfoder och leker med sina kompisar så är det annars ingen fara, men verkar han slö och ointresserad av lek kan kraftfoder vara bra. Det gör ju inget att de är tunna, den mesta energin går ju åt till att växa och leka, fastnar inte så mycket då Skrattande

Tusen
2013-01-13 10:53
#3

Åringar är som tonåringar är mest, dvs. långa och gängliga. Man brukar säga att russ är som "fulast" som ett- och tvååringar.

Jag håller nog med #2 om att så länge ditt russ inte är hängigt och slött och så länge h*n vill leka,är det ingen fara om du har ett bra hö/hösilage. Ev. kan du komplettera med lucern. Det är proteinrkkt och hjälper ditt russ att bygga muskler. Något som unghästar gör.

Det finns nog många ungponnysar som är tunna just nu men det är ingen fara så länge de får bra foder med fri tillgång. Det har det forskats på (Wången lämnade en forskningsrapport på det förra året) och de mår minst lika bra som de som får tillskott i form av kraftfoder.

Lycka till med din åring. Glad

VeronicaP
2013-01-13 13:57
#4

Du kan ju alltid ge lucern, glöm inte mineraler. Jag fodrar mina unghästar med kraftfoder om jag tycker att de är behov av det.

[tikkidews]
2013-01-13 15:30
#5

Tack för era svar, jag ska prova med lucern :) Mineraler får han redan.

Sa-An
2013-01-13 15:52
#6

Problemet som jag sett är om de inte orkar äta så mycket grovfoder som de behöver…Inte alla som gör det och då kan ett energi- och proteintätare kraftfoder vara på sin plats. Men så länge han inte är FÖR mager eller slö, så brukar det funka med grovfoder. Lucern är ett bra komplement, ha lite koll på Ca/P- kvoten bara, lucern är kalciumrikt.

Annons:
Emmelie93
2013-01-13 16:12
#7

jag gav min 1åring Krafft groov 125 och han blev jättefin! växte till sig och fick ett riktigt fint hull! Glad jag gav honom endast 400g/dag! Glad

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

sjofreden
2013-01-16 19:46
#8

Jag slår också ett slag för krafft groov, funkar bra redan på en mindre givaGlad

GranoStall
2013-01-16 20:42
#9

Bara ett tips till alla som fodrar med lusern till föl/unghästar i ung ålder, det är också ett grovfoder som ska tas om hand i hästens grovtarm! Detta fungerar inte optimalt förrän hästen är i 8-10 månaders ålder (då stoet naturligt avvänjer sin fölunge), proteinet från lusern tas alltså inte upp optimalt. Det tar tid för hästens naturliga tarmflora att etableras (många bakterier och mikrober) i grovtarmen.

Mjölken och även kraftfoder däremot tas om hand i tunntarmen och det kan tas upp redan i ung ålder (från den föds). Har haft flera föl från Lojsta som förutom ett bra grovfoder (har ibland behövt komplettera pga protein) fått Kraftgroov 125 och växt bra, gjorde misstaget första åren med lusern. Krafft Groov innehåller potatisprotein och är mkt högvärdigt och inhemskt proteinfodermedel.

Även kontrollera avmaskningen en gång till, spolmask t ex är resistent mot många avmaskningsmedel i dag och är vanligt hos unghästarna, samt årens föl hade rikligt med styngfluga som endast ivermectinerna tar.

(Källa SLU)

//Cecilia

[tikkidews]
2013-01-17 18:46
#10

Ja, vi ska avmaska igen, tog Axilur sist för veterinären rekommenderade det mot spolmask och springmask (som han också hade).

Kraft Groov är väl också pellets? Han vill inte äta något kraftfoder av det jag bjuder han på, så varför skulle han äta det…Obestämd Känns som det blir ännu en säck som bara blir ståendes.

Lusern har fördelen att likna gräs, man kan strö det över höet och hoppas på att de tuggar i sig det tillsammans med det andra grovfodret.

GranoStall
2013-01-18 08:28
#11

Hej igen. Tror du missförstod mig, Hippo Alfa Groov innehåller till största del lusern, eller Alfaalfa som det också heter. Många hästar tycker inte det är särskilt smakligt så det är inte så konstigt om dem inte äter det. Men oavsett så spelar det ingen roll då de mikroberna i en så pass ung häst inte kan ta hand om det. Det brukar ta ca 1 v att vänja in dem på Krafften men lusern brukar vissa hästar aldrig äta (variationer). Nu börjar ju hästen bli såpass stor att den kan ta hand om grovfodret, men innan 8-10 mån kan de inte tillgodogöra sig lusernet. Hade ni bra värden på hösilaget ca 8-10 i kvot så behövs det ju inte kompletteras. En längre tids proteinbrist tar ju dock relativt lång tid att återställa. Axilur tar inte styngfluga, även om det är en tarmpassant kan den antagligen påverka negativt. Har aldrig haft och sett så mkt styngflugor som det var hos de tre vi fick hem från Lojsta i år. //Cecilia

[tikkidews]
2013-01-18 08:53
#12

OK, ska avmaska mot styngfluga nästa gång.

Tack för dina tips Glad!

Emmelie93
2013-01-18 16:07
#13

mina hästar gillade inte den pelletsen som jag gav dem innan, det var precis att dem åt upp det. men sedan bytte jag till krafft groov och det älskar de. pelletsen är inte så hårda och luktar nästan som mineraler. Glad

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
garrilina
2013-01-18 17:07
#14

Vi har också en av fjolårets fölungar en av de minsta vad jag förstått. Han äter så mycket hö han orkar och får även lite Krafft grov 125 som är ett foder för bl.a. föl och unghästar. Det tog några veckor efter vi börjat erbjuda honom det innan han förstod att även det gick att äta. Han äter det numera med frisk aptit.

VeronicaP
2013-01-18 18:43
#15

Våra får musli foder som heter Lympos och de är jättebra, hästarna älskar det och de blir så fina .

Finns allt från grund till avel unghäst mm

Cara-Mia
2013-01-19 22:50
#16

Jag brukar ger Kraaft Groov Sensitive, fungerar bra och relativt snabbt att få dom i bra hull. Detta äter även mina kräsna hästar.

Upp till toppen
Annons: