Annons:
Etikettstostammar
Läst 11323 ggr
sandra75
2013-01-10 16:44

Ny Sadel

Jag kan väl inte blunda längre nu när lillrusset har börjat komma igång skulle jag verkligen behöva skaffa en sadel som passar.

Ponnyn - ett gotlandsruss på ca 125cm, rund över ryggen och ganska "platt/plan" längst med ryggraden. Smala bogar och rund mage. hennes nuvarande sadel glider fram. :p

Men hur börjar man? Jag har inte riktigt ekonomi att köpa en "dyr" sadel just nu, det idealiska hade varit att hitta något som kostar 3000-4000kr. Det käns som att de flesta sadelmakare/sadelutprovare inte har sadlar i den prisklassen och i de storlekarna? så det kanske är bortkastat att lägga ut 500kr på att få en sadelutprovare att komma ut - annars har jag hört väldigt mycket bra om tex svenjunga sadelmakeri - bor i göteborg. Har även kollat hästaffärerna, tre hästar som ligger närmast tar 300kr för sadelprovning men bara innan kl 16:30 på vardagar vilket jag har jättesvårt att komma ifrån jobbet :p Kungsbacka ridsport har oxå sadelprovning vet jag, men har de begagnade sadlar? Kan tänka mig att om jag håller mig till den prisklassen så är det begagnat som gäller.

har kollat på hastnet och svarat på några annonser, sadlar i området som man kan få prova innan köp. Men samtidigt känns det som jag skjuter i blindo.

I stallet står bara stora hästar. Hur skulle ni gå tillväga?

Annons:
janehellen80
2013-01-10 18:29
#1

om sadeln glider fram har du provat svanskappa?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

EwaAngantyr
2013-01-10 18:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kan tipsa om Bates sadel. Jag har det på mina russ och den ligger bra på dem alla tre.  Väldigt skön är den och med luftstoppning.  Köpte den begagnad för 4500:-

Linnea
2013-01-10 19:41
#3

#2 Vad heter den sadeln? Hur stor är den?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

karisma
2013-01-10 23:03
#4

Jag rider mina i Globus Click Lewa och en gammal Börjes sadel En sadel ska ligga bra utan svanskappa

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

sandra75
2013-01-11 09:24
#5

Ja det är ungefär så jag känner, vill ha en sadel som ligger bra utan svanskappa, svanskappa är för mig en nödlösning.

Bates - vilken modell?

Plupp73
2013-01-11 17:53
#6

Jag har letat och letat hysteriskt i 6 månader (!?!) till ett av mina russ - som är C-ponny, har obefintlig men bred manke och rak rygg. Har provat allt, och eftersom hon är 4 år så vill jag inte lägga ut alltför mycket pengar på sadel eftersom hon kan ändra sig - och måste ha sadel som är 16 tums med tanke på hennes relativt korta rygg och min relativt lilla bakdel.

Har testat Kingston (dålig sits/främjar inte lodrätheten), Claridge house (vidaste var för smal) Globus Clic har jag inte hittat, är för dyr oftast. Stubben rex 16/32 var för smal. Även Tekna och en Wintec, men har själv inte gillat dem.

Nu har jag hemma en 2004 års modell Stubben Rex dressyr 33,5 tum - och jag tror faktiskt att den passar - och är skön att rida i (!!!), och dessutom en ypperligt välskött sadel, till det facila priset av 3000 kr inkl tillbehör. Känns som ett fynd. Till andra russet har vi också en Stubben rex….så tydligen är det Stubben vi gillar =)

Ta reda på vilka sadeltyper som passar rak rygg av din ponnys typ, och leta annonser på dem.

Gällande Kungsbacka ridsport så tittade jag där för ett par helger sedan, och de har a) nästan bara sadlar >8000 kr-klassen (mycket pessoa), och b) stora sadlar med typ 17 tum-18 tum är övervägande.

Lycka till!

Annons:
karisma
2013-01-12 14:12
#7

# 6 Det finns många Globus click på Hästnet beg Det är en sadel som är gjord för korta ryggar . Priset på den ny är 10000-11000 så det är ingen dyr sadel

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

sandra75
2013-01-14 10:16
#8

Tack för tipsen!

Jacson Celine 15'' MW var alldeles för smal men såg annars ut att ligga bra. Får se om jag hittar någon liknande med vidare bom, tyvärr är det dåligt med sadlar med liten sits som ni säger.

Vill inte ha en med för stora kåpor - så de ligger på bogarna.

sandra75
2013-01-14 16:16
#9

Ok har bokat tid hos en av hästaffärerna - tre hästar på onsdag. så då får vi se om vi hittar något så man får en hum om vad det är man letar efter!

Plupp73
2013-01-14 17:06
#10

Tre hästar är en väldigt bra begagnataffär, och när jag var där hade de en del Globussadlar till bra priser. Jag har köpt halva mitt bestånd av prylar där.

sandra75
2013-01-15 13:50
#11

Låter bra! :D hoppas hoppas, håll tummar och tår ;)

sandra75
2013-01-17 11:02
#12

Var iväg på på sadelprovning igår, fick stressa hem efter jobbet, tur man har en snäll liten fröken som traskar på efter att ha kollat in läget i ca 5sek. :) Det fanns mat, ja då kliver jag väl på då. Älskar lättlastade hästar & ponnier!

Fick jättebra mottagande i affären, började med att kolla in hennes rygg när hon stod i transporten sen gick vi in och plockade fram några sadlar hon trodde skulle passa och jag provsatt dem på sadelbocken.

Sen lastade jag av Amanda och vi fick gå in i en av lagerlokalerna och där provadade vi att lägga på sadlarna, bla en

Jacson Celine 16'' W - som var för bred och en i MW som hon inte heller tyckte låg bra.

Kvar i finalen blev en Knights sir Walter 16½'' MW. Såg lite smal ut tyckte jag men låg väldigt bra och såg inte ut att ha tendenser att glida fram. Fick även provrida den en liten kortare stund och den kändes kanon :D har nu lånat hem den och ska se till att provrida. Lite dyrare än tänkt 6500kr begagnat - kollade annonser och hittade sadlar av samma märke mycket billigare men tyvärr ingen i exakt samma storlek och bredd :p så frågan är om man ska slå till eller om man ska avvakta … hm 16'' sadlarna verkar inte vara så stort till utbudet. frågan om det är så stor skillnad mellan 16½ och 17, 16½ var som sadelutprovaren sa kanske lite stor men bättre lite för stor och ligger bra än för liten och där jag hamnar fel i sadeln.

sandra75
2013-01-17 11:38
#13

Ja en sak till som jag inte tänkt på och som sadelprovaren nämnde är att man bör inte ha en sadelgjord med resår om den har en tendens att "flytta" på sig. Resåren gör att sadeln lättare glider. Jag som tycker det är så bekvämt när man ska spänna :p

Annons:
sandra75
2013-01-21 15:11
#14

forts. lämnade tillbaka knights sir Walter, fick även lära mig att Knights Robin hood är samma sadel fast Robin hood är de "små storlekarna, dvs 16-15'' medan walter är 16½ och uppåt.

köpa en sadel som inte ligger optimalt i alla gångarter känns inte ok, när priset är över ett par tusenlappar.

Har istället hängt på en stallkompis som ska ta ut svenljungas sadelmakeri imorgon så jag ringde och frågade om han hade något passande på lager och han skulle ta med sig några sadlar.

När jag lämnade igen sadeln så köpte jag en gjord i rätt längd - 100cm utan resår. och med något som liknade gummi/neoprene på insidan. måste säga att sadeln låg mycket mer stilla med denna gjord. Fast jädrar vad jag får spänna. Två gånger på gången, en gång innan jag hoppar upp, en gång när man skrittat en stund och en gång när man travat. hur mycket kan en liten ponny spänna ut sin mage måntro?

janehellen80
2013-01-21 15:24
#15

#75 så får jag göra med när jag spänner … otroligt men sant :)  vart köpte du den gjorden?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

sandra75
2013-01-22 10:00
#16

ja var tar magen vägen liksom? och så tycker man att man spänner så hårt och ändå finns det jättemycket utrymme nästa gång man känner efter. *suck*

Jag köpte den på tre hästar i kungälv. ;)

sandra75
2013-01-23 09:29
#17

Attans ingen lycka igår heller, Han hade med sig en Morris nolan och en pessoa, pessoan låg inte bra och var för smal men han pratade om att det ska komma en ny modell snart. Morrisen Nolan låg bättre, men efter ridning hade den glidit fram.

Hade samma problem igen, kunde knappt få i den korta sadelgjorden (100cm) i stropparna, fick hjälp av ett helt gäng tjejer i stallet att få på den. och den "långa" sadelgjorden 110cm blev för lång när man spänt så långt det gick. Suck har nog mer ett sadelgjordsproblem än ett sadelproblem ;)

trolldalen
2013-01-23 13:19
#18

#17 Prova Globus Loke, Globus Clic brukar ligga bra på russ ryggar.

Oftast stämmer inte sadelgjordsläget och sadelläget, med vanlig sadelgjord dras sadeln fram. Testa en svängd sadelgjord, så ligger sadeln kvar i rätt läge.

Har samma problem med sadelgjordar, antingen är dom för korta eller långa och magen alldeles för utspänd på russen. Har efter byte till svängd gjord (med resår på båda sidor) fått sadeln att sitta på Ise utan svanskappa. Men den måste alltid efterdras efter en stund.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

LouiseS
2013-01-23 13:27
#19

#18 Med svängd, menar du då anatomisk? Har nämligen exakt samma problem med gjorden som #17

trolldalen
2013-01-23 14:00
#20

#19 Japp!

Bra sida  www.hippson.se/magazine/valj-ratt-sadelgjord-2.htm

Lyckades inte länka till sadelgjordsidan, kopiera och sök så hittarna ni den

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Annons:
ErikaAndersson
2013-01-23 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag skaffade ny sadel till mitt russ igår, en Jensen hoppsadel, den är rak i bommen och x-vid, den ligger verkligen toppen!
Jag har alltid haft anatomisk lädergjord på henne och dom är också toppen Glad

LouiseS
2013-01-23 20:46
#22

#21 Jag har också en Jensen och är supernöjd med den. Glad

Linnea
2013-01-24 09:00
#23

#21 och 22 Hur ligger Jensen-sadlar prismässigt och vad heter de modellerna ni har?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ErikaAndersson
2013-01-24 11:08
#24

#23, min är Jensens ponny modell, "Jensen Exmoor" som är spec utformd för ponnyer, den ska ja kostat 6900:- ny jag köpte den begagnad.
Jensen sadlar ska gå att stoppa om och fixa så den passar just ens egen häst :) 

http://www.jensensport.se/jensense/exmoor/exindex.htm

LouiseS
2013-01-24 20:14
#25

#23 har precis som #24 en "Jensen Exmoor".

sandra75
2013-01-25 09:26
#26

Ingen som har en jensen exmoor och håller till i göteborgstrakten så man kan få prova? har letat på hästnet men ingen säljs i närheten.

Upp till toppen
Annons: